13. Dani hrvatskog filma
PORTALOM I GUIDEOM PROTIV LUTANJA
www.film.hr i Croatian Film & TV Guide
Na 12. danima hrvatskoga filma Hrvatski filmski savez nije bio prisutan samo kao producent kratkih eksperimentalnih i dokumentarnih filmova, nego i dvaju projekata koji su urgentno nedostajali hrvatskoj kinematografiji. U okviru popratnih događanja festivala u press-centru, 13. ožujka predstavljen je novi internetski portal posvećen hrvatskome filmu www.film.hr, a gotovo istodobno iz tiska je izašla publikacija Croatian Film & TV Guide 01/03, čiji su prvi primjerci distribuirani tijekom festivala. Oba projekta pokrenuo je, osmislio i strukturirao redatelj Hrvoje Hribar. Producirao ih je Hrvatski filmski savez u dobroj vjeri da će hrvatski film i podatke o njemu učiniti dostupnijima domaćoj i međunarodnoj filmskoj javnosti. Tako je u kratku razdoblju, nakon Turkovićeve i Majcenove Hrvatske kinematografije, knjige u kojoj je dijagnosticirano i iscrpno statistički obrađeno stanje u proteklih desetak godina, hrvatska kinematografija dobila još dvije nezaobilazne referentne točke za svakoga tko se želi brže i preciznije informirati o hrvatskom filmu.
Da takvih radoznalaca ima mnogo, pokazala je iznimno dobro posjećena prezentacija portala u Studentskome centru potkraj DHF-a, a potom i neočekivano velik broj posjetitelja od dana njegova otvaranja (do zaključenja ovoga broja Zapisa stranicu je otvorilo više od 250 000 posjetilaca). Osim baze podataka o hrvatskoj kinematografiji (filmovima svih vrsta, rodova i godišta te njihovim tvorcima), koja će skratiti duga kopanja po rasutim filmografijama i bi(bli)ografijama te beskrajna lutanja po nesređenoj domaćoj kinematografiji, korisnike interneta zacijelo najviše privlači mogućnost gledanja integralnih hrvatskih filmova u online-kinu (za one koji raspolažu broadbandom), kao i slušanje glazbenih partitura i popularnih songova iz hrvatskoga filma u 'slušaonici'. To očigledno intrigira i domaće producente, redatelje i skladatelje: neki su odmah i bez razmišljanja dopustili uvrštavanje svojih djela u online-kino i 'slušaonicu'.
No, to nije sve! Portal omogućuje korisnicima da se i sami kreativno uključe u stvaranje hrvatskoga filma – putem burze glazbe, nudeći svoje partiture autorima budućih filmova, te putem trajno otvorena natječaj za filmsku priču, gdje mogu dokazati da im je 'talent iznad hrvatskog prosjeka'.
Dakako, ambicija je portala da ponajprije postane prvi i glavni informator o svakodnevnim događanjima u hrvatskom filmu i njegovu europskom kinematografskom susjedstvu, za što se za sada brine mala novinarska ekipa iz zemlje i inozemstva, te da hrvatski film prikaže u pozitivnom svjetlu, što nije uobičajena pojava u domaćoj kritici i medijima. U tom smislu, portal želi nastaviti dragocjen posao prerano preminula povjesničara i filmografa Vjekoslava Majcena, bez čijih bi godišnjaka, arhivističkih radova i filmoloških istraživanja cijeli projekt bio teško zamisliv i ostvariv (kliknuti na kategoriju 'Čovjek'!).
Sa sličnom promotivnom nakanom pokrenut je i Croatian Film & TV Guide, koji su financijski poduprli Ministarstvo kulture, Ured za kulturu grada Zagreba i Hrvatska radiotelevizija. Knjižica tiskana na engleskom jeziku zamišljena kao periodički pregled hrvatske filmske proizvodnje u razdoblju od tri godine (2001-2003) te adresar svih važnih kinematografskih aktera (producenata, festivala, institucija, udruga itd.), namijenjen ponajprije predstavljanje hrvatskoga filma u svijetu. Vodič obuhvaća cijelu igranu produkciju dugoga metra u tom razdoblju, produkciju televizijskoga Dramskog programa te izbor filmova iz područja dokumentaristike, animacije i eksperimenta, pri čemu su presudno mjerilo za uvrštavanje u Guide bile prosječne ocjene kritičara na Danima hrvatskoga filma. Sve kategorije popraćene su uvodnim tekstovima kojima se najnovija produkcija pokušava pojasniti i pročitati iz širega povijesnog, društveno-kulturalnog i kinematografskog konteksta, kako bi bila transparentnija stranome čitaocu.
I portal i vodič zamišljeni su kao svojevrsni works in progress, koji će osluškivati zbivanja, registrirati nove filmske projekte i periodično ih prezentirati kako bi hrvatski film izašao iz geta europske kinematografije, kamo ga je, između ostalog, smjestila nebriga za njegovu promociju.
*** ***
|