Mozaik
MOZAIK
'NEVIDLJIVI PROTIVNICI' VALIE EXPORT U GALERIJI NOVA
U zagrebačkoj Galeriji Nova prikazan je 6. listopada igrani film Nevidljivi protivnici, koji je u suradnji s Peterom Weibelom, a prema zajedničkom scenariju, režirala glasovita austrijska multimedijska umjetnica Valie Export. Poznata kao jedna od najvažnijih feminističkih filmskih autorica i središnja figura u austrijskim konceptualnim i avangardnim krugovima od početka 1960-ih godina, Valie Export stvara u različitim medijima, uključujući dokumentarne i igrane filmove, video, performanse, instalacije, fotografije, skulpturu itd. Autorica je važnih teorijskih radova, u koje se ubrajaju Realno i njegov dvojnik: tijelo i manifest Značajke feminističkog akcionizma.
Nevidljivi protivnici priča je o mladoj bečkoj fotografkinji i videoumjetnici koja jednoga jutra na radiju čuje da će nevidljive sile promijeniti ljudsku svijest.
Oslobađajući se konvencionalnoga jedinstva prostora i vremena, film donosi uznemirujući pogled na duševnu dezintegraciju i utjecaj vanjskog svijeta na samopercepciju. Anna postaje sve više uvjerena da neprijateljski izvanzemaljci Hyksosi ulaze u ljudska tijela i uzrokuju sve veću dekadentnost i nasilje oko nje. U njoj Valie Export donosi portret žene koja 'želi pobjeći od narušenih oblika komunikacije' i postaje psihotična u tom procesu. U filmu su integrirani video, performans i instalacije s elementima kubizma, dadaizma, nadrealizma i avangardne kinematografije.
RE: SOLUTION – HRVATSKI VIDEO U PRAGU
Pod naslovom Re: Solution, u Pragu je od 16. listopada do 23. studenoga predstavljen program recentnoga hrvatskog videa, koji je sastavila hrvatska povjesničarka umjetnosti Janka Vukmir. Prikazani su radovi Petra Brajnovića (The Beast, Tenkist, The Light and the Dark, Pakleni vozači i Gagarin), Mladena Burića (Otuđenje), Marijana Crtalića (Living Dead / Globalisation of Subconsciousness), Tine Gverović i Bena Caina (They Always Write the Place Names in Two Languages), Vlatke Horvat (Restless, Out on a Limb, At the Door, Trees Loop, Extinguishers, Left to Right and Black i In Place), Danice Mračević (Three Short Stories of Three Unhappy Women) te Irene Škorić (JMBG 0812983385073).
GOSTOVANJE HARRELLA FLETCHERA
Američki umjetnik, kustos i predavač Harrell Fletcher održao je potkraj listopada i početkom studenoga seriju prezentacija svojega online-projekta Learning To Love You More i recentnih videoradova u nekoliko hrvatskih gradova (Osijeku, Splitu, Zagrebu i Zaboku). Learning to Love You More jedan je u nizu online-projekata što ih je Fletcher izveo posljednjih deset godina, sa svrhom da u njih uključi ljude koji se inače ne bave umjetnošću. Zamišljen je tako da može funkcionirati posvuda i govoriti o lokalnim ljudima.
ZAGREBAČKI BOKCI
U Narodnom sveučilištu Dubrava održana je 8. studenoga premijera dokumentarnoga filma Zagrebački bokci autora Željka Sarića u produkciji Studija Projekt 6. Film je sniman nekoliko mjeseci i prikazuje razne oblike humanitarne djelatnosti članova udruge te njezina predsjednika i osnivača Josipa Nevenka Krznarića. Brigom za očuvanje okoliša i pomoći nezaposlenim i siromašnim građanima Zagreba, koji su na rubu egzistencije, vlastitim primjerom motiviraju ih da društveno korisnim radom, pomažući drugima, pomažu i sebi. Čišćenje Bundeka, skupljanje drvenih kašeta za povrće, čišćenje grobova, podjela sadnica cvijeća i rabljenoga pokućstva samo su neki od primjera kojima taj dokumentarni film u pedesetak minuta prikazuje naporan rad naših siromašnih sugrađana, koji i naš život čine kvalitetnijim.
OTVORENA MEDIJATEKA U TALIJANSKOM INSTITUTU
Projekcijom filma Ginger i Fred Federica Fellinija otvorena je 5. studenoga Medijateka Talijanskoga kulturnog instituta u Zagrebu. Nakon otvaranja Medijateka je u studenome i prosincu organizirala didaktički filmski forum u okviru kojega su prikazani antologijski filmovi nastali između pedesetih i sedamdesetih godina prošloga stoljeća. Ciklus je otvorio Viscontijev film Najljepša, a zatvara ga Wylerov Praznik u Rimu., 19. prosinca.
MARTINIS U BERLINU
Otvaranjem izložbe i festivala u berlinskom centru Podewill, 11. studenoga otvoreno je sedmo izdanje manifestacije Recontres Internationales Paris Berlin, na kojoj sudjeluje i hrvatski umjetnik Dalibor Martinis. Zamišljena kao interkulturalni i interdisciplinarni dijalog umjetnika iz Njemačke, Francuske i sedamdesetak drugih zemalja, manifestacija je do zatvaranja 22. studenoga prikazala više od tristo filmskih, video i multimedijskih radova raznih žanrova.
IZLOŽBA I LIKOVNA RADIONICA TOMISLAVA GOTOVCA
U Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu otvorena je 20. studenoga (do 20. prosinca) samostalna izložba Tomislava Gotovca pod naslovom Speaking of Pictures, sastavljena od radova iz fundusa MSU-a. Izložba, koju su koncipirale kustosice Marija Gattin i Jadranka Vinterhalter, obuhvatila je ukupno dvadeset radova u različitim medijima, u kojima se Gotovac izražava od šezdesetih godina do danas: kolaže, fotografske, objekte, grafike i filmove. Gotovčev avangardni opus predstavili su antologijski filmski naslovi: Prije podne jednog fauna (1963), tri filma iz 1964. Pravac (Stevens-Duke), Kružnica (Jutkevič-Count) i Plavi jahač Godard-Art), Glenn Miller I. (Srednjoškolsko igralište I)(1977) i Julije Knifer (1982).
Uz izložbu je organizirana i likovna razdionica za učenike srednjih škola i studente naslovljena Life is Life / Život je život, koja je započela razgledavanjem izložbe i razgovorom s voditeljicom radionice Sonjom Vuk. Zamišljeno je da mladi sudionici radionice, potaknuti Gotovčevim radovima, «istražuju kako film, fotografija i mediji općenito, utječu na percepciju naših vlastitih života. Zamislivši scenarij o vlastitom životu, preispitujući i osvještavajući proces sazrijevanja, sudionici od vlastitih fotografija izrađuju fotokopije, kolažiraju ih s fotografijama iz raznih tematskih časopisa (o životnim pravilima, modi, poslu, itd.), stvarajući novu stvarnost – tzv. storyboard za režiranje filma o sebi.»
ISTARSKE 'SOBE' U MILANSKOJ GALERIJI
Osmoro hrvatskih umjetnika iz Istre (Djanino Božić, Tomislav Brajnović, Alen Floričić, Aleksandar Garbin, Davor Kliman, Robert Pauletta, Silvo Šarić i Nataša Vuković) sudjeluje na izložbi Sobe/Stanze, otvorenoj 20. studenoga u milanskoj galeriji Cascina Roma. Prema prostornim dispozicijama galerije, a nadahnuta posljednjim romanom Itala Calvina Ako jedne zimske noći neki putnik…, roman fragmentarne strukture koji se sastoji od niza početaka, odnosno uvodnih poglavlja, koncepciju i strukturu izložbe (svaki umjetnik predstavlja se u svojoj sobi kao posebno 'poglavlje') osmislila je Branka Benčić. U katalogu izložbe kuratorica piše: «Prisvajajući kritički diskurs umjetnici problematiziraju pitanja individualne i kolektivne egzistencije, koja upućuju na skrivene osobne ili društvene komentare u pozadini našeg svakodnevnog prostora. Mahom pronađeni predmeti svojim simboličkim kapitalom svjedoče o fetišima društva i širim društvenim vrijednostima kao ready-made relikvije ceremonijalne društvene svakidašnjice, dok videoradovi jezikom pokretnutih slika, montažom tematiziraju medij vremena, uobličavaju strukture ponavljanja, ispoljavaju subjektivnu fragmentarnu sliku svijeta, prikazuju banalne svakodnevne radnje koje sklizanjem značenja zauzimaju kritički stav s podsmijehom i ironijom.»
FACTUMOV FILM NAGRAĐEN U PADOVI
Dokumentarni film Napušteni grad poljske redateljice Magdalene Piekorz, nastao u produkciji Factuma 2002.godine, donio je svojoj produkcijskoj kući četvrtu međunarodnu nagradu. Film je osvojio prvu nagradu na festivalu VIDEOPOLIS, održanom krajem studenoga u Padovi. Prikazan je u programu Documentario Oggi, a govori o istarskom gradiću Zavrsju (Piemonte) i problemu talijanskih optanata nakon Drugog svjetskog rata.
IŠTVANČIĆEV BUNARMAN NAGRAĐEN U SIENI
Nakon uspjeha na ovogodišnjim Danima hrvatskoga filma i niza gostovanja na međunarodnim festivalima (u BIH, Grčkoj, Rumunjskoj) hrvatski redatelj Branko Ištvančić i njegov dokumentarac Bunarman skupljaju nova priznanja. Na 8. međunarodnom festivalu kratkog filma u Sieni (21–29. studenoga 2003) Bunarman je prikazan u međunarodnoj selekciji među osamdesetak igranih, dokumentarnih, animiranih i eksperimentalnih filmova, a dobio je posebnu nagradu.
OBILJEŽAVANJE TERITORIJA
U dvorani zagrebačkog Multimedijalnog centra, prikazan je 28. listopada program međunarodnog eksperimentalnog filma i videa pod nazivom «Obilježavanje teritorija» u kojem su bili zastupljeni radovi: Basenbahn Dietmara Offenhubera, Quadro Lotte Screiber, A room with the view int the financial district Carole Derting, Sarajevo Guided Tours, Ise Rosenberger i Limes: bioborder/park/spektakel. Svim radovima zajedničko je to da grad doživljavaju kao «otuđeni prostor u kojem je njegovim stanovnicima nemoguće označiti svoj mentalni prostor ili pronaći pripadajuće mjesto». Iste večeri prikazana je i trilogija Mentalni teritorij austrijskog autora Petera Tscherkasskyja (Dreamwork, L'arrive i Outerspace).
*** ***
|