Klubovi
ZNANJE KAO GLAVNI PREDUVJET
U okviru nastavnoga programa za 2003. godinu Kinoklub Split, kao i svake godine, održava filmsku školu na kojoj svojim sugrađanima nudi oblik osnovne filmske izobrazbe. Filmska škola ili, bolje rečeno, tečaj u trajanju od dva mjeseca privuče dvadesetak zainteresiranih, uglavnom srednjoškolaca i studenata. Moramo spomenuti dvojicu predavača, Ivana Martinca i Dana Okija, koji su svojim inovativnim predavanjima unaprijedili razinu. Nenajavljen kao predavač, sve nas je iznenadio svojom pojavom Ivan Martinac, jedan od predstavnika zlatne generacije splitske škole alternativnog filma, koja je procvat doživjela šezdesetih godina prošloga stoljeća. Ignorirajući video i nove elektronske medije te cijelu svoju pozornost okrećući filmskoj formi ili, bolje rečeno, onom istinskom u filmu, zbog čega film zaslužuje biti sedmom umjetnošću, Martinac u predavanju daje do znanja polaznicima da film nije kazalište, slikarstvo, književnost, ni glazba nego je film umjetnost vlastita načina izražavanja filmskim jezikom i filmskim zakonitostima, koje su tijekom godina stvorili razni filmski znalci diljem svijeta! Među ostalim na predavanju je bilo prikazano nekoliko njegovih filmova kopiranih prošle godine na 16 mm vrpcu. Više monologom nego dijalogom, Martinac se pokazao vrsnim filma- šem koji definitivno nije u trendu, ali sve nas je zainteresirao originalnim načinom izražavanja! S druge strane, na jednom od sljedećih predavanja predstavio se Dan Oki, redoviti profesor na Umjetničkoj akademiji u Splitu, poznat i kao autor mnogobrojnih eksperimentalnih filmova, videoradova, instalacija i sl. U prvom predavanju Oki je pričao o ulozi novih medija, potanko obrazlažući neke pojmove vezane uz internet i nove tehnologije. Suprotno Martincu, za Okija nema razlike između filma i videa, jer bi i jedan i drugi trebali biti samo medij ili sredstvo kroz koje se filtrira ideja, tj. estetika samog autora. Na drugom predavanju bilo je riječi o tonu na filmu, uz oštru kritiku nekih radova mladih autora koji su zanemarili ton i prednost 62 KLUBOVI dali slici. Ton smo podijelili na dijaloge, atmosferu, glazbu i šumove i primjerima na ekranu analizirali zvučnu sliku radova. Namjerno izdvajajući Martinca i Okija, suprostavio sam dva svjetonazora koji se ne privlače u filmskom pravcu ali se zato u našim očima izvrsno nadopunjuju znanjem koje su nam pokazali!
*** ***
|