40 GODINA FAS-a
O Fokusu
Kada sam pritisnuo okidač »Cameraflexa« startajući s »Fokusom«, moja svrha se zvala: Smrt.
Smrt hoda svijetom od juga do sjevera, svim meridijanima i svim paralelama, ali čini mi se da nijedna smrt nije toliko bliska čovjeku, toliko svakodnevna i normalna, kao mediteranska smrt na suncu.
Dakle. Pitanje br. 1. Kakva smrt?
Odgovor br. 1. Smrt na suncu.
Pitanje br. 2. Kada smrt?
Odgovor br. 2. Kada su čovjek i žena toliko prisni, da ne izgledaju čak ni zaljubljeni, toliko intimni, da ne izgledaju prebliski. Dakle. Čovjek i žena, slučajni promatrači Smrti.
Pitanje br. 3. Kakav čovjek i kakva žena?
Odgovor br. 3. Lijepi čovjek i lijepa žena, jer su jedino lijepi ljudi bliski poznanici smrti, rugobe mrze smrt i smrt mrzi njih, posjećuje ih jedino onda kada je to neophodno. Rugobe umiru od starosti.
|
Fokus, Ivan Martinac, 1967. |
Pitanje br. 4. Kako oni vide Smrt?
Odgovor br. 4. Njihova su lica okrenuta Smrti, a potiljak promatračima. Svrha je dakle fiksirana. Cijeli film je u fiksaciji. »Fokus« je film fiksacije. U mrežu filma, koju nazivamo fragmentima filma, hvataju se ribe kadrovi.
Fragment br. 1. Dužina kadrova.
Kadrovi su rezani ritmički, prema samouništenju, unutar pojedine sekvence sve kraći i kraći. Između sekvenca predah od sudbine i njene zlokobnosti: dugački kadrovi, predimenzionirani, preteški, gotovo — životni. Pa opet, ispočetka. U kulminativnoj točki filma ubačen je pregršt nekonvencionalnih kadrova: tridesetak kratkih inserata od po četvrt sekunde. Satni mehanizam smrti u sukobu sa životom. Pred konac filma dva dugačka kadra.
More (praizvor života) i
Odlazak u neoštro (svjedoci napuštaju fiksirani krajolik, crna krila se ovog puta nisu sklopila iznad njih, to ih čeka u nekom drugom vremenu).
Fragment br. 2. Svjetlost.
Mediteransko sunce, koje prodire u centar preeksponirane slike. Kontrasvjetlo, koje probija potiljak čovjeka i žene; more je pobijelilo od svjetla, crni križevi mu se odupiru. Čovjek ima crno-bijelu košulju (vertikale). Žena ima crno-bijelu bluzu (horizontale), ona je smirenija, a opet, toliko su slični. Svjetlost ih upija. Svjetlost se igra njihovim »horizontalama« i »vertikalama«. Čovjek uz kola s križem, obučen u crno. On je službenik Smrti i svjetlost ga ne može konzumirati. Dvoje djece u pozadini sjede na rubu kopna i mora. Djeca su izvan kruga, ona ne znaju što čine.
Fragment br. 3. Plan.
Sedam vrsta planova u međusobnoj izmjeni. Trenutak do trenutka. Udaljeni smo više ili manje od cilja (objektivi 28-300), ili smo u centru cilja (detalj križa). Iznenađujuća pobjeda crnine.
Fragment br. 4. Rakurs.
Kamera je fiksirana na potiljak žene i na križ u daljini kao neumoljivo »oko božje«. Kamera posjeduje prirodu dalmatinskog kamena, ne pada joj na »pamet« da se pokrene. Samo jednom kamera zavapi, preskoči prostor u tridesetak grčevitih skokova, pa se opet ukipi. Kamera je kameno oko, poput onog s bista zaštitnika grada.
Fragment br. 6. Pokreti u kadru.
Između čovjeka, žene i križa na automobilu (Smrt), postoji isključivo mehanički pokret (vozila s nevidljivim vozačima. Prolaznici prolaze jedino iza križa (iza Smrti). Između Smrti i čovjeka sa ženom na klupi postoji nepomična veza. Ljudi-prolaznici tu vezu ne uspijevaju razniježiti.
Fragment br. 7. Zvuk.
Šum grada, vozila i preeksponiranih šetača, koji se lijepi za potiljak čovjeka i žene, a u sredini oaza ženskog glasa: Joan Baez pjeva o suncu, o ljubavi, o smrti. Ne uspijeva da pobjedi šum svakodnevnosti, izvire iz njega i utapa se u njemu.
Fragment br. 8. Naravno, ne postoji.
Ivan Martinac
|