Mozaik
Mozaik
ANTONIO G. LAUER U KLOVIĆEVIM DVORIMA
Antonio G. Lauer izložio je javnosti svoju intimu još jednom potkraj listopada
(24-29) na izložbi Glupi Antonio predstavlja u Galeriji Klovićevi
dvori, u okviru ciklusa Intime. Izložba je u fragmentima obuhvatila
cjelokupno Gotovčevo djelo u različitim medijima: od fotografije, filma i
videa do performansa. U povodu Lauerove izložbe Marko Golub zapisao je: »Gotovac
se u svim svojim akcijama, zapravo, ne bavi ničim drugim nego neutaživom
potrebom da gotovo s očajničkim naporom od sebe odagna sve što ga obezličuje,
sve što ga ograničuje i ukroćuje. Zauzvrat jedino traži ono što je za njega
normalno, prirodno, nesuzdržano, ne(samo)cenzurirano, riječju, slobodno ponašanje.
On vjeruje u to da, ukoliko takvo ponašanje izbori za sebe kao umjetnika,
možda će i drugima dati primjer kako da se za vlastitu mjeru slobode bore
sami.«
VELIKA OČEKIVANJA NAGRAĐENA U BERLINU
Nakon brojnih poziva na europske filmske festivale kratkoga filma i galerijske
prezentacije, eksperimentalno-dokumentarni film Renate Poljak Velika očekivanja,
snimljen u koprodukciji Hrvatskoga filmskog saveza i Camera Lucida iz Pariza,
osvojio je i nagradu za najbolji kratki film na festivalu Balkan Black Box, koji
je održan u Berlinu od 17. do 25. studenoga 2006. Podsjećamo, autorica putem
osobne priče istražuje odnos između patrijarhalnog mentaliteta, nasilja nad priobalnom
arhitekturom te nasilja u društvu, posebno navijačkoga.
CINEMA SUITCASE U ZAGREBU
Galerija Miroslav Kraljević ugostila je od 27. listopada
do 9. studenoga putujući međunarodni medijski projekt Antiekonomija života,
međunarodnoga filmskog kolektiva Cinema Suitcase iz Amsterdama.
Zagrebački program sastojao se od radova koji problematiziraju
različite aspekte postkolonijalizma — četverokanalne
videoinstalacije Nothing
is Missing teoretičarke Mieke Bal te dokumentarnih
filmova Colony (Michelle
Williams, Gary Ward, 2006), Access Denied (Mieke
Bal, Thomas Sykora, Gary Ward, 2005), Mille et un jours (Bal,
Zen Marie, Sykora, Ward, Michelle Williams, 2004).
PLACU ANE HUŠMAN SEDMA FESTIVALSKA NAGRADA
Film Plac Ane Hušman nastao u produkciji Studia
Pangolin osvojio je nagradu Exaequo za najbolji kratki
film na međunarodnom festivalu eksperimentalnog filma i
videa Vallecas Puerta Del Cine u Španjolskoj. Dovršen u
veljači 2006. i ostvaren u tehnici stop frame animacije, Plac je
do sada prikazan na više od dvadeset festivala (Uppsala
International Short Film Festival, Kassel Documentary Film & Video Festival, DOK Leipzig, International Women´s Film Festival Dortmund & Cologne...),
a ovo mu je sedma festivalska nagrada.
VIDEOINSTALACIJA BERLINSKOGa TANDEMA DAXL-FÜLEPP
Promjene, pjesme i međuprostori ime
je videoinstalacije berlinsko-zagrebačkog
umjetničkog para Heiko Daxl i Ingeborg
Fülepp, koja je od 23. studenog do 2. prosinca bila postavljena
u Geleriji Studentskoga centra. Poznat zagrebačkoj publici
po nizu nastupa u Muzeju suvremene umjetnosti objedinjenih
nazivom Media-Scape, između 1993. i 1999, par umjetnika
intenzivno eksperimentira u području prožimanja slike,
svjetla i zvuka. Najnoviji projekt posvećen je fenomenu
vizualne percepcije, odnosno proučavanju odnosa između
pokretne slike, zvuka i prostora, a istodobno je riječ
o svojevrsnoj posveti Zagrebu. Namjera videoinstalacije
bila je »posredovanjem
svjetlosti, pokrenute slike i zvuka potaknuti promatrača da osvijesti fine perceptivne
pomake te iznova otkrije estetiku prozimanja apstraktnih videoslika i prizora
’poznatih’ iz svakodnevice«. Galerija Studentskog
centra pretvorena je u vizualno-zvučni ambijent u kojem
pokrenute slike dvojca Daxl-Fülepp i glazba Tobiasa PM
Schneida čine jedinstvenu cjelinu.
UMIJEĆE SNA MAYE DEREN
O ’umijeću sanjanja’, na primjeru avangardnoga filma
Maye Deren Mreže poslijepodneva (Meshes
of the Afternoon), studentima Akademije likovnih
umjetnosti predavala je 7. prosinca gostujuća predavačica
Emina Kurtagić. Rođena Zagrepčanka na dvjema adresama
(zagrebačkoj i londonskoj) filmska je autorica i teoretičarka
filma s doktoratom teme Koreografija filmskog pokreta,
obranjenim na pariškoj Sorbonni. Film Maye Deren poslužio
je dr. Kurtagić kao primjer uporabe filma i njegove optičke
iluzije kao nadrealističkog »sredstva preobrazbe i
prolaza između svjetova«.
NAGRADE KENGESU
Animirani filmovi Soldat Davida Peroša Bonnota
i Levijatan Simona
Bogojevića Naratha, nastali u produkciji zagrebačkog Studija
Kenges, nastavili su ove jeseni uspješan pohod po europskim
festivalima. Soldat, debitantski
Bonnotov film, dobio je posebno priznanje na talijanskom
festivalu I castelli animati zbog »vješte naracije i iznimne tehničke izvedbe nekarakteristične
za prvi film, a koja podsjeća na slavnog majstora Raya Harryhausena«. Levijatan je
osvojio specijalnu nagradu žirija na 32. međunarodnom festivalu
kratkoga filma u Badaloni, te specijalno priznanje na
Darklight Film Festivalu u Dublinu. Oba su filma također
u službenoj selekciji slovenske Animateke (12-16. prosinca).
MUVI 01:
MUZEJI-VIDEO-FILM
Muzejsko dokumentacijski centar u Zagrebu organizirao je
od 4. do 6. prosinca novu manifestaciju MUVI 01: muzeji-video-film,
zamišljenu kao mjesto razmjene profesionalnih iskustava
muzealaca, voditelja zbirki filmske građe, zbirki novih
medija, fototeka, filmoteka te profesionalaca koji se bave
zaštitom audio-vizualne građe i proizvodnjom filma. S obzirom
na to da filmski i videozapisi imaju širok spektar primjene
i funkcije u muzejima (kao muzejska građa, dokumentacija,
muzeografsko pomagalo ili sredstvo promidžbe) cilj je projekta
»«potaknuti istraživanje
filmske i audio-vizualne građe u hrvatskim muzejima i galerijama, valorizirati
pojedine projekte, potaknuti zaštitu filmske i audio-vizualne građe«. Tijekom
dva dana priredbe muzeji su se predstavili izborom svojih
filmova ili videozapisa iz muzejskih ili dokumentacijskih
zbirki. Filmske projekcije raspoređene se unutar nekoliko
cjelina. U prvom, povijesnom dijelu, predstavljeni su
filmovi koji se kao izvorna građa čuvaju u muzejima;
u drugom, filmski i videoradovi u stalnom postavu ili
na povremenim izložbama; u trećem film/video iz muzejskih
zbirki hrvatskih muzeja; a u četvrtom film/video iz dokumentacijskih
fondova hrvatskih muzeja. Posebni program rezerviran
je za najnovije filmove, koji su proteklih mjeseci zabilježili
uspješne festivalske nastupe.
FILMOVI N. HEWITT I A.HUŠMAN U PARIZU
Na međunarodnom filmskom festivalu Rencontres internationales
Paris/Berlin (23. studenoga do 2. prosinca) u pariškom
kinu Entrepot prikazani su filmovi hrvatskih autorica: Plac Ane
Hušman (u produkciji Studija Pangolin) i In time,
episode 1 Nicole Hewitt (koprodukcija Pangolina i
Hrvatskoga filmskog saveza). Program festivala sastoji
se od izložbi, multimedijalnih koncerata te interkulturalnoga
foruma na kojemu se raspravlja o umjetničkim praksama u
pojedinim zemljaam, a na festivalu sudjeluju i autori
kao što su Jean Luc Godard, Harun Farocki, Michael Snow
i Matthias Müller.
IDI VIDI — FILMSKE PROJEKCIJE U RIJECI
U okviru video i filmskog projekta Idi vidi!,
riječki Mali salon prikazao je 30. studenog filmove po
izboru udruge A3 (Planktoni Zdravka Mustaća, Luna Tanje
Golić i Otok Kennetha Scicluna) te kratke igrane
i eksperimentalne filmove s Malte po izboru Tanje Golić.
Neprofitna kulturna udruga A3 osnovana je u Rijeci sredinom
ove godine sa svrhom prezentiranja novih pogleda na video
i filmsku umjetnost, što uključuje strane i domaće videoradove, video-dance,
eksperimentalne, kratkometražne igrane i dokumentarne filmove,
te novomedijske radove. Udrugu čine umjetnica Lara Badurina,
filmska redateljica Tanja Golić, te novinar i filmski kritičar
Nino Sorić.
Projekt Idi vidi neprekidno će prikazivati zanimljivosti
u video i eksperimentalnoj produkciji.
RIJEČKI VIDEO
Potaknuta ekspanzijom videostvaralaštva u Rijeci, osobito
među mladim umjetnicima, riječka Galerija OK pokrenula
je program Riječki video u okviru kojega
će predstavljati nove videoumjetnike iz grada. S radom Portret D. K. Došena program
je 6. prosinca započeo fotograf i videodokumentarist Ratimir
Gudelj Rajko.
VIDEO D. MALJKOVIĆA NA MLETAČKOM BIJENALU
Odlukom novog izbornika, slikara Željka Kipkea, na 52. međunarodnoj
izložbi vizualnih umjetnosti u Veneciji, koja se otvara u
lipnju 2007, Hrvatsku će predstavljati akademski slikar David
Maljković iz Rijeke. U palači Zaklade Querini Stampaglia
Maljković će predstaviti recentne videoradove. Maljkovićeva
djela, prema riječima Branka Franceschija, nadahnuta su »primjerima
lokalne tradicije arhitekture kasnog modernizma koji su u
vrijeme nastanka simbolizirali optimizam, progres i vizionarstvo«.
Danas su ta djela prepuštena propadanju, pa ih Maljković
u svojim videoradovima predstavlja kao »metafore izgubljene
nade i kao simbole kulturnog nasljeđa«.
*** ***
|