IZ RADIONICE HFS-a
Taxideyo
Taksist vozi noćnu smjenu. Pritom sluša
glazbu i nastoji se ne upletati u tuđe živote kad god je
to moguće.
Pratimo događaje tijekom jedne noći. Prva je mušterija pijani glazbeni entuzijast,
koji citira Toma Waitsa govoreći kako nema problema s pićem sve dok ga može naći.
(»I don’t have a drinking problem ’cept when I can’t get a drink.«) Voze
se i razgovaraju.
Sljedeća je mušterija žena. Tiha je i tijekom cijele vožnje
gleda kroz prozor. Taksist pokušava uspostaviti komunikaciju,
ali ne uspijeva. Ona mu plaća i odlazi. Treća mušterija:
sitni kriminalac, iritantan i priča o noćašnjim uspjesima
kod ljepšeg spola. Očito je da se gadi taksistu po načinu
na koji ga promatra u retrovizoru i po tome što mu ne
odgovara na pitanja. Kad ga kriminalac pita zašto ništa
ne odgovara, taksist mu kaže da je plaćen da vozi, a
ne da priča. To naglašava kontrast u odnosu na način
na koji se ophodio s prethodne dvije mušterije. Četvrta
je i posljednja mušterija muškarac srednjih godina. Traži
da ga ostavi kod mosta. (Savskog?) Djeluje odsutno i
izgubljeno. Taksist ga povremeno pogledava u retrovizoru.
U jednom trenutku muškarac kaže: »Večeras sam izgubio mnogo novaca. Mnogo
novaca«. Taksist ga pita kako, ali on ništa ne odgovara.
Stižu. Muškarac plaća i odlazi. Taksist otvara pretinac
i sprema novac u novčanik, usput pogleda kamo se muškarac
uputio. I tad shvaća. Istrči iz auta, ne zatvorivši pretinac,
i pojuri za muškarcem. Sustiže ga upravo u trenutku kad
je ovaj htio skočiti. Uspije ga spriječiti, ali se pritom
oklizne i padne u rijeku.
Muškarac gleda dolje, zaprepašten. Očito je da je zaboravio
na svoju namjeru. Svoje samoubojstvo. Dezorijentiran, odlazi
do auta. Uzima mikrofon kako bi javio taksi-službi, ali u
tom trenutku uočava otvoreni pretinac i novčanik. Na trenutak
oklijeva. Unutra je taksistova plaća — i više novca nego
što je izgubio. Uzima ga i odlazi, s izrazom progonjena čovjeka
na licu. Slušalica mikrofona ostaje visjeti.
Filip Peruzović
|