REVIJE
Novi život 60 sekundi hrvatskog filma
60 sekundi opstaje!
Ta činjenica, u općem ozračju straha pred nestajanjem, najvažniji je zaključak
nakon nove, treće po redu, revije jednominutnog filma.
Dakle, 60 sekundi hrvatskog filma ima šanse postati tradicijom.
Uz neupitnu i latentno prema 60 sekundi sumnjičavu Požegu,
i ta se priredba pokazuje potrebnom u borbi za opstanak.
I to ne samo opstanak kratke i alternativne forme filmskog
izričaja nego i opstanak amaterizma kao takva, kao čvrsta
temelja neke kinematografije.
Dok se nedavno pokrenuta akcija Daj mi kino! ozbiljno
prihvatila spašavanja kina Europa / Balkan, u kontekstu
očuvanja repertoarnoga prikazivalaštva, teško se možemo
nadati da će slične manifestacije volje u ovom trenutku
biti izvedive u slučaju, čini se, prerano prežaljena MM-centra.
Stoga je i svaka priredba poput 60 sekundi hrvatskog filma
malena lokalna dobivena bitka u globalnom, neravnopravnom
ratu protiv velikih i tek besprizornim tržištem vođenih
silnica ’kulturne moći’.
|
Novi život, Luka Maroti |
Tek koji dan prije projekcije Milan Bukovac bio je prilično
razočaran sveukupnim okolnostima prije održavanja 3. revije
jednominutnog filma. Nakon dvije uspješne godine u MM-centru
priredba se prvi put trebala održati na Tuškancu.
Zapravo, bilo je, ima li to više smisla, ili ne!?
Jednako je upitnim Bukovac smatrao i održavanje redovitoga
prvenstva Autorskog studija, koje se tradicionalno održava
u prosincu.
No, srećom, skepsa se pokazala tek njegovom malom paranojom!
Jer, treći put održana priredba ima svoje poslovične
poklonike, ali i publiku.
Priređivači su 60 sekundi hrvatskog filma bili već spomenuti
Autorski studio Fotografija, film, video, Foto-kinosavez
grada Zagreba te domaćin događanja, Hrvatski filmski savez,
koji je festivalu prvi put otvorio dvoranu Filmskih programa
Kina Tuškanac.
Ove je godine na adresu organizatora stiglo 49 radova.
Od njih, tri nisu zadovoljavala osnovne tehničke standarde,
tako da ih je prikazano ukupno 46. Dakle, u odnosu na protekle
godine količina je bila nešto manja.
No, za razliku od sumnjičava Bukovca — dapače i nekih članova
ocjenjivačkog suda — meni se program nije učinio ništa
manje vrijednim no obično.
|
Gladiradijator, Saša Zec |
Naime, stavljajući priredbu u kontekst opstanka smotri
filmskog amaterizma i stvaralačkog entuzijazma, osnovna
je svrha održavanja priredbe — ispunjena.
Osim uvijek prisutnih filmskih i videoštosova za jednokratnu
uporabu, bilo je i dosta profesionalno izvedenih radova.
Prilozima najbrojniji, i ove su godine bili neumorni Zaprešićani.
Iako će iole upućeni filmski recipijent u njih ustvrditi
nedostatak ponekad i osnovnih sredstava filmskog izričaja,
oni su ipak šarmirali humorom.
|
Dijalog, Zoran Pisačić |
’Semideponentna skupina’ — Babić, Hrenović, Lajoš, Mušinović
i Šarić — zasigurno neće ući u antologije, pa ni ove smotre,
ali mi se čini nepravednim zaobići ih u ovom prikazu.
Njihov je humor, istinabog, ponekad na rubu pubertetskog
ekscesa, ali se u većini slučajeva mladim srednjoškolcima
mora priznati sposobnost nasmijavanja publike.
Na kraju, priznat ćete, to i nije baš tako jednostavno!
Primjerice, namjerni diletantizam, obično predstavljen
u jednom kadru i uz statičnu kameru, nadograđuje se ’dadaizmom’
u nešto složenijoj zafrkanciji pod ironijskim naslovom Istinita priča.
U tekstovnom dijelu filma, tako, čak i nespretni tipfeler
poprima ulogu žovijalna poigravanja s umjetničkom formom.
Ako je i nesvjestan, tim uspjelije dodatno nasmijava gledatelja!
Uz tek poneki rad iz Splita, Zadra te Slavonskog Broda
— gotovo su potpuno izostali radovi iz preostatka Hrvatske.
Bilo bi doista šteta kada bi se u protekle dvije godine
doista nacionalna priredba pretvorila u lokalnu!
I ne samo kvantitetom filmova, dakle, prednjačili su Zaprešićani
i Zagrepčani.
Organizator, Autorski studio, podastro je i ove godine
nekoliko zanimljivih i vrijednih ostvarenja.
Tomislava Vereš ponudila nam je sjetno ozračje u svojim
radovima pod naslovom Jardin i Jardin
II. Prvi rad bilježi u jednome kadru dvoje starih
ljudi kako dolaze obraditi svoj vrt. Sjetna francuska
glazba u pozadini asocira na nostalgiju i čežnju za proteklim
vremenima. Prepoznatljiv autorski rukopis susrećemo i
drugospomenutom radu. Kišni dan, magarac i ljudi, te
stari fićo u garaži, uz konačno vraćanje kamere s ovu
stranu kišom zamagljenog prozora — nenametljivo zaokružuju
autoričinu sjetnu, metafizičku filmsku cjelinu. Ti ’traktati
o prolaznosti’ nadovezuju se na inicijalni film autoričine
poetike, Susjed (2002), koji je bio pobjednikom
prve revije jednominutnoga filma.
Također, film Poreč, Trg Frana Supila odaje autora
prepoznaljiva filmskog rukopisa. Milan Bukovac ponudio
je rad koji najviše sliči klasičnom filmskom dokumentu,
no uz osebujan dodir melankolije, navlastite baš tome autoru.
Tu je i found-footage, pod naslovom 25fpm (25
pokreta u minuti), Irene Škorić. Autorica iz Kinokluba
Zagreb razvija se nakon uobičajenih videodosjetki ka svjesnom
eksperimentu ispitivanja smisla sama filmskog zapisa.
Zapaženi su bili i radovi koji se bave morem. Svjetlucanje
morske vode, uz prirodne zvukove u pozadini, boji jednostavni
i uspjeli rad Sounds of the Sea Zadranina
Emila Fagionija. S druge strane, doajen umjetničke fotografije
u nas, Velizar Vesović, ponudio nam je već toliko puta
viđenu, ali i audio-vizualno zavodljivu igru boja, vode
i zvuka u filmu Iluminacije. Osim te posvete Bobu
Marleyu, bilježimo i počast skupini Clash, u soundtracku eponimnog
uratka skupine Otompotom, I Fought the Law.
Tu smo, dakle, ponovno! Prošle godine najugodnije iznenađenje
revije, te apsolutni pobjednik, Otompotom postao je njezinom
kvalitativnom konstantom. Uz već spomenut rad, još su dva
njihova filma bila u samu vrhu ovogodišnih 60 sekundi.
Film 127 svojevrsna je povijest slikarstva u jednoj
minuti. U svakoj sličici filma izmjenjuju se remek-djela
iz povijesti prve umjetnosti prema periodičkoj
klasifikaciji. Ona je prebačena u medij sedme umjetnosti,
odnosno filma.
Dakle, one to seven. Glas naratora objašnjava nam,
racionalizira eksperiment.
Dojam što ga ovih 60 sekundi ostavlja jest sazrela autorska
poetika na rubu epike.
posve je pak drukčijega postava, no i prepoznatljive kvalitete,
film 24 sata
pod balkonom — ovogodišnji pobjednik.
Nastavak prošlogodišnjih favorita publike i žirija, On line Kisses i Štrikeraj,
te pobjednika Kvačovjeka, svjesno je iskonstruirana
humorna priča o kvačicama.
|
Sound of the sea, Emil Fagioni |
Morat ćete priznati da je malokad netko uspio snimiti tako uspio i iščekivan
film u nastavcima o kvačicama za veš! Iz
svojevrsnog montipajtonovskog ekscesa,
Otompotom stvorili su osebujni zaštitni brand.
Ovaj put pale kvačice na tlu čekaju
da ih neko pokupi i dade im novi
život na nekoj žici. 24 sata pod
balkonom učinjeni su napetim trilerom koji potražuje
i nove nastavke! Otompotom — koji čine Ivan Klepac, Slave
Lukarov i Monika Gajić — pametno je, ali i duhovito osmišljen
projekt, ne samo za odabrane medijske freakove nego
i za najširu publiku.
Prošlogodišnji trećenagrađeni, Saša Zec, pokušao je sličnim
receptom steći naklonost publike. No njegov Flof 2 pokazao
je tek istrošenost samozadane forme. Uspjeliji mu je, no
ne i posve dorađen, bio drugi uradak — Gladiradijator.
Vrhunski nacrtan film imenom u potpunosti ’pokriva’ sadržaj.
Naime, jedino što se u njemu zbiva jest gladijator koji
gladi radijator!
Treću je nagradu ocjenjivačkog suda ponio zanimljiv zvučni
i vizualni eksperiment Dijalog,
trojca Autorskog studija: Pisačića, Vugrinca i Bunčića.
Pokus sa zaustavljenim i ponovljenim zvukom, isprekidanim
i opetovanim pokretom, zapravo nam daje minijaturu o svađi
i pomirenju među zaljubljenima.
Konačno, prema autoru ovoga osvrta, najbolji film revije
ostao je tek s drugom nagradom.
Novi život Luke Marotija, bogomdanom
srećom, uhvaćeni je đavolski trenutak.
Nakon što putem posebne svojstvene ženske nošnje locira
radnju na otok Susak, film nas uvodi u strastveni ples
dviju zmija. Popraćen dramatičnom glazbom Emilija Kutleše,
to se strastveno (i strašno) zmijsko vođenje ljubavi pretvara
u pravi crescendo,
u kojem se stresamo ili nas oblijeva hladni, zmijski znoj!
Naime, na samu kraju filma kamera se uz zvučni vhunac i
osebujni zmijski orgazam penje i prikazuje poprište zbivanja,
a to su kameni spomenici na groblju!
Tako pronađena igra erosa i thanatosa rijetko je doslovno
uhvaćena i ostvarena metafora. Stoga je i Novi život ipak
jedini rad na smotri koji bismo mogli nazvati antologijskim.
Bi li se njegov naslov mogao prenijeti i u kontekst budućnosti
cijele smotre?
Ima li 60 sekundi hrvatskog filma neki ’novi život’?
Ako je i bilo sumnji prije 3. revije, za mene one više
ne postoje.
Iako je možda ovo tek moja subjektivna želja njezina opstanka,
mislim da ima dovoljno ljudske kritične mase koja može
prevaliti teret na pozitivnu stranu.
Jasno, uz bolju medijsku propagandu, kakvu imaju primjerice
svi ostali — od Zagreb film festivala, festivala eksperimenta
i videa 25 fps, One take festivala, do, naposljetku, smotre
istoga formalnog uzusa, požeške Revije jednominutnog filma
— i 60 sekundi hrvatskog filma imaju šansu opstati.
Već i zbog toga, s nestrpljenjem očekujem četvrto izdanje
iduće godine!
Marijan Krivak
|