Škola medijske kulture — Varaždinske toplice 2006
Škola medijske kulture u sedam činova
Čin prvi: Deložacija
Bit će da utemeljitelji obrazovne institucije
pod nazivom Ljetna filmska škola (šezdesetih prošlog stoljeća!)
nisu ni slutili da će se u njezinu obličju skrasiti nemiran
duh vazda sklon promjenama; svojedobni ’panični’ bijeg
iz matična Trakošćana na more — najprije u Crikvenicu,
a potom u Šibenik i obrnuto — naposljetku je završio ’pokajničkim’
povratkom u Trakošćan.
Transformacija pak imena u ’elitnu’ i sveobuhvatnu Školu medijske kulture morat
će svoju moguću novu mijenu dugo čekati, ako će je ikad dočekati... No, jedno
je sigurno: nema povratka na staro!
|
Varaždinske toplice
(foto: Kruno Heidler) |
Ove je godine, stjecajem okolnosti, Škola doživjela deložaciju
s mitskih prostora Bednjanske doline; njezino novo (tek
prolazno?) odredište — hotelski kompleks Minerva u kojemu
borave bolesnici zdravstveno ovisni o prebogatim sumornim
izvorima što ih nudi više nego ljubak gradić Varaždinske
Toplice — uznemirio je ne samo polaznike nego i upravu
Škole. Dio se oduševio raznovrsnošću ’popratnih’ sadržaja
(ah, bazeni, bazeni...), udobnošću hotela i ljepotama prirode
koja se efektno ispreplela s kultiviranim urbaniteotm;
drugi je dio u tom bogatstvu rekreacijskih sadržaj prepoznao
neku vrst ’ometajućeg faktora’, koji bi poglavito mladu
populaciju polaznika mogao stalno stavljati na kušnju kojem
da se carstvu prikloni — učenju ili nježnu tetošenju osjetila.
Dakako, tek će naknadne ekspertize odgovoriti na pitanje
da li su ’dobici’ veći od ’gubitaka’ i hoće li prostor
kojim vlada dojmljivi Draškovićev dvorac još jednom odoljeti
nasrtajima. No, do tog trenutka ipak treba — dakako bez
pristrana navijanja — priznati da je dobru staru Školu
upravo ove godine, čini se, dotaknuo dašak svježine i da
je sveukupno njezino ljudstvo — svakodnevno poticano i
raznovrsnošću gurmanskih delicija — pokazivalo iznadprosječnu
živost, a ta je živost ostala na životu i do same završnice
Škole, u kojoj su se nekoć — pod teretom ’konzumirana’
golema medijskog gradiva — znakovito primirivali čak i
najvitalniji predstavnici polaznika.
No, na jednom se pitanju čak i najuporniji, najnostalgičniji
i najromantičniji zagovornici trakošćanske nirvane moradoše
duboko zamisliti. Ovogodišnji plodovi desetodnevnoga radioničarskog
truda polučiše tako vrijedne rezultate da se to, ni uz
najbolju volju, nije moglo ne povezati s gradićem koji
je vrlim filmskim ekipama ponudio ’holivudsku’ raskoš lokacija.
Kada bi se radovi što ih marni voditelji radionica ostvariše
sa svojim đacima prikazali u sklopu, recimo, Dana hrvatskoga
filma, baš nipošto ne bismo pretjerali ustvrdivši da bi
ti radovi s lakoćom dosegnuli gornji dom godišnje hrvatske
filmske proizvodnje.
S druge strane, mnijenja sam da je radioničarska aktivnost
ove godine donijela rezultate dostojne svake pozornosti
i iz nekih drugih razloga, koje pak kanim otkriti tek u
samoj završnici ovoga teksta!
Bilo bi dovoljno razloga da svakoj radionici zdušno posvetimo
dostojan prostor (Čučić, Ilinčić, Premar...), ali nas dodatni
zadaci što nas čekaju u nastavku teksta sile da se ograničimo
tek na tri radioničarska naslova iz gornjega doma ovogodišnje
proizvodnje.
Čin drugi: Nevolje spremačice
|
Spremačica |
Tradicionalno visokokvalitetna radionica za animirani film
(prekomjerno samozatajna voditelja Ede Lukmana), sve kada
bi i htjela, ne bi mogla, a da na Danima ne ’ukeba’ glavni
ulov — Oktavijana. I ne samo zato što nam je animirani
film još daleko od njegovih čudesnih svjetski prepoznatih
dometa iz (neponovljivih) šezdesetih. Gegistički maštovito
zaigrana priča o hotelskoj spremačici koja se pred brojnim
ulaznim vratima hotelskih soba nalazi uvijek zatečena istim
izazovnim pitanjem što se iza tih brojnih vrata skriva
(kakvo stanje stvari, kakav gost), zapravo nudi pravi mali
vatromet prizora vitlanih urnebesnim ritmom, ali i užurban
slijed slikovitih likova uhvaćenih u trenu, pa i dojmljivo
kontrastiranje oblika i boja... Taj je radioničarski film,
čini se, ponajviše na tragu Grgićevih filmova koji su se
temeljili na nepretencioznim ’malim’ sadržajima života
s ’nevažnim’ likovima (crvek) i na svečanosti iznova nađena
animacijski reafirmirana i nadasve efektno duhovita gega.
Ne možemo se ne složiti s Hrvojem Turkovićem, brzim i
marnim višegodišnjim komentatorom brojnih radioničarskih
uradaka, koji je, ne skrivajući zadovoljstvo viđenim, ustvrdio
da Škola — na čudesan način — uspijeva za nepunih desetak
dana ponuditi prvoklasne proizvode (kakav je zasigurno
onaj radionice za animirani film), a da se u okvirima profesionalne
kinematografske proizvodnje sličani projekti (mahom dvojbenih
desega) moraju ’valjati’ i po godinu dana!
Čin treći: Pušioničarska gerila
Otkad se u sve bujnijem buketu radionica
pojavila i ona koja podučava što treba znati da bi se,
osim posjedovanja nezaobilazne ’sitnice’ zvane talent,
napisao kvalitetan scenarij, Škola je dobila i posve ’svježu’radnu
spregu dviju radionica koje djelomice funkcioniraju prema
fizikalnom načelu spojenih posuda: jedne se godine u radionici
za scenarij (voditelja Gorana Tribusona), usporedno s učenjem
usvojivih obrtničkih vještina, proizvede i stanovit broj
scenarija (među kojima će tek jedan biti izdvojen i ’kuvertiran’),
da bi se taj isti scenarij — godinu poslije — u radionici
za igrani film (voditeljice Snježane Tribuson), i realizirao.
Ove je godine tandem Tribuson-Tribuson (uz snažnu potporu
odgovarajućih polazničkih timova), podario Školi vrckavo
i duhovito djelce koje, u vremenu moćno orkestrirane propagande
protiv pušenja (kako u zemlji tako i u svijetu), zagovara
slobodu osobnog izbora i u (zdravstveno) tako rizičnim
stvarima kao što je upravo — pušenje. Pa čak i više, junakinja
filma će, u ime nenadomjestiva užitka što ga nudi nikotinski
dim, bez oklijevanja ’prežaliti’ momka koji joj se sviđao
i koji je, bit će, s njom bio spreman štošta podijeliti,
počevši od lirski romantične ljubavi pa do, predmnijevamo,
dobra sirova seksa.
No, tako začudno velika odricanja, uskoro će nas upozoriti
tandem TT, crpe snagu iz jednog drugog užitka — onoga ideologije.
Pojedinci privrženi ideji i užitku cigarete udružuju se
u skupine, pokret se sve više ’omasovljuje’, stvaraju se
slobodni teritoriji, koji omogućuju slobodu kolektivna
pušenja... Stari borbeni napjev dobiva nove stihove — pušioničarske.
’Nastavak’, koji je u filmu izostao, zapravo nam je dobro
poznat; neki su svojedobno — zbog Ideje — itekako bili
popušili...
Čin četvrti: Lezbos
Treće je mjesto u klubu ekskluzivnih
nadmoćno pripalo silno darovitu i ništa manje simpatičnu
splitskom filmskom snimatelju Borisu Poljaku.
|
Sa snimanja igranog filma
(foto: K. Heidler)
|
Radioničarski debitant Poljak imao je, možda, i ponajtežu
zadaću: takvom si ju je sam učinio kada se odlučio da —
igranofilmski — predoči većinu od onoga što dr. Ante Peterlić
u legendarnoj Teoriji filma naziva skupnim imenom oblici
filmskog zapisa. No, da bi edukativno štivo učinio
što preglednijim i gledalački prihvatljivijim, morao
si je, za ovu prigodu, ’prigrabiti’ kameri (koju je prepustio
polazniku) nadređenu funkciju — onu redateljsku ili režisersku,
kako vam drago. Pa i scenarističku, jer njegova elegantna
filmska šetnja (utemeljena na dvije djevojke, tri dečka
i nekoliko decentnih ljubavnih pokusa, među kojima će
tek posljednji uroditi određenim rezultatima) uistinu
se dojmila brojnih polaznika Škole upravo zbog tvorčeve
vičnosti da uzastopnim korištenjima stalnim svojstvima
kamere (kadar, okvir), položajima kamere (plan,
kutovi snimanja, stanja kamare), slikovnim odlikama filmskog opisa (film
u boji, osvjetljenje, objektivi, kompozicija kadra, format,
mizanscena), zvukom (šumovi, glazba), montažom (način
montiranja, uloga kakvoće filmskog zapisa u montaži) postigne
istovremeno i neopazice (tečna naracija) i izričito (funkcionalna
edukacija) jedinstvo svih tih elemenata, a da naposljetku
— neke više pouke radi — shvatimo kako će junakinja filma,
nakon triju uzastopnih neuspjelih pokušaja da s ’primjerenim’
muškarcima (i bez brkova i bez brade) dosegne osobnu
sreću, aktivirati onu (rezervnu) mogućnost začetu prije
nekoliko tisuća godina u staroj Heladi na otoku sreće
poznatu pod imenom Lezbos.
|
Snimateljska radionica
(foto: K. Heidler) |
Time su vrata uvaženu predavaču
Škole medijske kulture Bruni Kragiću širom otvorena da
se, nakon učenih elaboracija određenih žanrova (vestern,
krimić, spektakl...) prihvati i minuciozne interpretacije
s nepravom vazda zaobilažena žanra — pornofilma. Dakako,
uz primjerene slikovne ilustracije u duhu stručnog diskursa.
Zapravo, onoga istoga žanra kojemu je, prema dr. Hrvoju
Turkoviću, više no mnogim drugim vrstama zajamčen vitalizam
i dugovječnost. Osobito ako u velikoj, veseloj i neumornoj
radionici za reprodukciju ljudske vrste uvriježene ’stare
metode’ i dalje ostanu na životu.
Čin peti: Rat spolova
Školu je trebala posjetiti i redateljska
zvijezda u usponu — mlada Tanja Golić. Između časti prezentacije
glavnine svog opusa u Školi i primanja nagrade na Sarajevo
Film Festivalu koji se održavao usporedo s Varaždinskim
Toplicama, Tanja je, s pravom, požurila u Sarajevo.
|
Nije da znam nego je to tako Tanje
Golić
(foto: K. Heidler) |
Zato su sudionici predavanja sa temom ženskoga pisma
u hrvatskom filmu mogli uživati u trima njezinim rodno
različitim filmovima: u eksperimentalnom (Ultrazvuk),
dokumentarnom (Čekajte, čekajte...) i kratkom igranom
(Nije da znam
nego je to tako).
Davno je tomu kada je ezoterijski segment kritičarskoga
korpusa osupnula sugestivnim Ultrazvukom.
Iznijela ga je, doslovce, iz mora: odvažno improvizirajući
(opremom za ronjenje, kamerom) bila se spustila duboko
ispod površine mora i tamo ubrala začudne prizore podložne
slikovnim i zvučnim (pre)oblikovanjima. U onom začinjanju
svjetla (svijeta) na ekranu ’iz ničega’ i njegova postupna
gašenja, nazrijesmo svojevrsno vrenje opčinjavajuće životne
supstancije iz koje će se (nenametljivo, a ipak uočljivo)
iznjedriti sklupčano nago žensko tijelo (na način fetusa),
što će ga unutrašnje uzgonske sile mora izbaciti na površinu,
k svjetlu...
Riječ je o ostvarenju o čijim se značenjskim potencijalima
može razglabati i ovako i onako, ali i o tvorevini koja
već začudnom materijalnom datošću pruža užitak gledanja.
Dokumentarac Čekajte, čekajte... vraća nas u Tanjinu
’predultrazvučnu’ fazu, premda je datum njegova konačna
završetka — 2006. Iz dokumentarističkih fragmenata posvećenih
najvećim dijelom Tanjinoj baki koja je, u ne tako visokoj
životnoj dobi, počela ubrzano zaboravljati sve one sitne,
a onda i krupne životne datosti po kojima i jesmo to što
jesmo — misleća ljudska bića koja, na brojnim razinama,
što svjesno što rutinski, umijemo upravljati svojim životima
—zapravo razabiremo da je Tanja Golić, već u adolescentskoj
dobi, kamerom snimala ne samo ritualna obiteljska slavlja
nego i životno teške, duboko prijeporne momente iz života
najuže obitelji (što obično, u drugih obitelji, ostaju
daleko od očiju javnosti).
Ako je točna ona najkraća definicija biti filma, koju
je bio izrekao Jean Cocteau, a kazuje da film, što god
snima, zapravo uvijek snima samu ’smrt na djelu’, tada
Tanja svojim snimkama, čineći isto, hoće upamtiti i trenutke
kada joj je baka bila prisebna, kada se srdačno smijala
i kada je (u društvu brižne kćeri i Tanje) znala i zaplesati
otimajući tako kratke trenutke sreće iz nezaustavljiva
okrutna procesa ubrzana zaborava i naposljetku nestajanja.
|
Sve džaba Antonija Nuića
(foto: K. Heidler) |
Čega se god Golićeva primila, njezino se ishodište nalazi
u dokumentristici. Njezin osobito uspio film Nije da znam nego je to tako izvlači
dramaturšku okosnicu iz svakodnevnih ’dramatično’ žestokih
svađa između dvoje intimno vezanih glumaca — između poznate
Darije Lorenci u Rakana Rushaidata — što su svoje učestale
prijepore između četiri zida već bili sami dramski objelodanili
i javno publici predočili na pozornici kazališta Exit.
Iz tog materijala Tanja Golić izvlači neku vrst zgusnuta
dramaturški nepogrešivo izbalansirana ’svađalačkog’ sublimata
što se — kao u Ultrazvuku — začinje takorekuć iz
’ničega’ i vraća u ’ništa’.
Temelj trajno neuništiva prijepora što se ’bez mjere
pali i gasi’ izvire iz svjetonazorno oprečnih stajališta
partnera koji kao da su nekim nevidljivim silama trajno
vezani jedno uz drugo. Muškarcu se, izlazi iz predočenog,
nekada i negdje srušio temeljni red na kojemu počiva svijet;
njega žulja degradiranost same Ideje reda i nipošto nije
spreman da ga kuša kompenzacijski nadomjestiti prepuštajući
se rutini malih, njemu duboko dosadnih, licemjernih i naposljetku
nesnošljivo iritantnih građanskih rituala koji beznandno
opće s banalnom; Žena zna da je svijet sveden na ruševinu,
otpatke, ali zadržava i gotovo histerično forsira pragmatizam
dnevnoga reda da bi, ne pitajući se o biti svega postojećeg,
izdržala taj dan u dugu nizu bezbojnih dana obilježenih
jetkim svađama i ispraznim posjetima uvijek istoj obitelji,
što nudi tek jedan jedini ’relevantan’ sadržaj večeri —
zajedničko ritualno divljenje djeci i njihovo dugo cendravo
uspavljivanje.
Žena, duboko pateći što je izgubila vlastito dijete,
još misli da je to novo biće moglo iznova uspostaviti ravnotežu
u njihovu razrušenu odnosu; Muškarac drži da ih je, odnijevši
im plod prije vremena, usud zaštitio od novih teških trauma
s nesagledivim posljedicama. Po njemu oni su takvi kakvi
jesu — posve nesposobni da se nose sa sveopćim i sveprožimajućim
neredom — ne mogu dopustiti iskorak koji bi ih zasigurno
dokrajčio...
Tanja Golić odlično razumije i filmski točno reinterpretira
psihologiju svađalačkih dionica koje imaju svoje tihe ili
izbudljive početke, koje silovito idu vrhuncu, da bi u
nekom iznimno ’nabrijanom’ trenutku, kada se stječe dojam
da bi iza teških riječi moglo doći na red i nešto mnogo
gore, nastupila tišina, teško izdržljiv muk, pa i bezglasna
gorka suza...
Ipak, kao da se i naoko nepopustljiv radikalizam Muškarca
lomi pred neumoljivom ritualnošću višega reda, životnoga
ronda kojemu se junaci, htjeli-ne htjeli, ipak prepuštaju,
ako žele uteći jedinoj preostaloj alternativi — potpunom
ništavilu.
Film je snimljen iz ruke; dokumentaristički nemirna kamera
hvata junake igranofilmski gonjene u geometriji definirana
kućnog prostora, potencirajući svojim grubim ’histeričnim’,
ali uvijek funkcionalnim, gestama nemir i iznenadne nastupe
histerije u junaka.
Čin šesti: Ljubav
Sarajevo Film Festival prijetio je da nam ’uzme’ još jednoga
redatelja — ovogodišnjeg apsolutnog pobjednika Pule, debitanta
Antonija Nuića, čiji se film Sve džaba također
nalazio u službenom programu festivala kao ozbiljan kandidat
za poneku od nagrada iz bogate zbirke poznate pod nazivom Srce Sarajeva;
osvojio je tek jednu, onu za glavnu mušku ulogu u interpretaciji
Rakana Rushaidata. To što je, potegnuvši u posljednji čas
iz dalekoga Splita do Varaždinskih Toplica i što je uspio
(u društvu svoje glavne glumice Nataše Janjić) stići na
odredište usred projekcije svoga filma, zaslužna je Vera
Robić Škarica, koja je, i ovom zgodom, znala motivirati
mlada autora da se osobno ’objavi’ pred polaznicima; a
polaznici su se iznimno živim sudjelovanjem u razgovoru
nakon projekcije filma znali obilno ’zahvaliti’ na tom
svake hvale vrijednu Nuićevu trudu.
I upravo je ta projekcija potvrdila pretpostavku da Školu
resi još jedna važna vrlina, koja se na svakom koraku manifestira
u obliku vrlo dobronamjerna, ’prijateljskog’ dočeka svakog
filma, a osobito onoga iznjedrena u oskudnim i vazda tegobnim
okolnostima domaće filmske proizvodnje. Malom broju onih
koji su taj film već imali prilike vidjeti na festivalu
u Puli (kada je u Areni stigao ’na red’ nakon tri ili četiri
strana naslova zaredom odgledana u Circolu i kada se mahom
svima učinilo da je autor dao manje no što se to od njega
očekivalo), projekcija u golemoj dvorani hotela Minerva
(premda ne baš savršena) bjelodano je pokazala do koje
mjere kvalitetno okružje i za tu prigodu pripremljeni gledatelji
mogu dubinski korigirati određene dojmove.
Ne, film Sve
džaba nije
remek-djelo, toga su — dakako — svjesni i njegovi tvorci,
koji su o poteškoćama u završnom (montažnom) oblikovanju
filma govorili sa čarobnom otvorenošću, iskrenošću. No, Sve
džaba svakako
je film koji, odudarajući u koječemu od filmova što se
danas rade i ne samo u hrvatskoj kinematografiji, na osobit
način, znači i određenu prekretnicu u slijedu svjetonazornih
mijena u djelima filmskih autora s ovih prostora. Zadržimo
li se tek na usku segmentu hrvatskoga filma, sjetit ćemo
se da je rat s početka devedesetih sveo izričajne mogućnosti
filma na ekstremno pojednostavnjeno sredstvo propagandistički
bespogovorna sotoniziranja ’druge strane’. Hrvatski je
film to usmjerenje platio osobito visokom cijenom: publika
mu je okrenula leđa poslušavši savjet dijela kritike da
ga treba, kazne radi, zaobilaziti u velikom luku.
Potom
je nastupilo razdoblje određena ’otrežnjenja’, kada su
se — neki posve spontano, a drugi po ’nalogu’ trenda —
stali obračunavati s ispadima nesnošljivosti, predrasuda
ili s tihom ali postajanom tvrdokornošću određenih metalitetnih
’zadatosti’ (i ne samo s ruralnih prostora).
Da bih odgovorio na izazovno pitanje po čemu je Nuićev Sve džaba napravio
korak dalje, bit će mi potreban mali zalet...
To da netko — po svim vanjskim znakovima posve priseban
— iznenada odluči svoje nasljedstvo od roditelja, iz čista
mira, podijeliti ljudima usput tako što će ih uporno častiti
(džaba) sve dok ne potroši i posljednju paru bilo
bi, zacijelo, zanimljivo i onom eksploatacijskom odvjetku
holivudskoga filma koji poetiku temelji na otvaranju takva
filma s pomoću neobične, a kadšto i šokantne pojedinosti
(primjerice, film će odmah postati ’intrigantan’ ako junak,
umjesto da uđe kroz vrata, gromoglasno bane kroz prozor).
No, način na koji Nuić poslije razvija taj motiv teško
da bi mogao zainteresirati prekooceanske magove industrije
zabave. S druge strane (koliko je toga bio svjestan Nuić?),
film kao da simulira i temeljne postulate tzv. skrivene
kamere koja vješto prikrivenim provokacijama u dokonih,
zatečenih, ali ne nužno i lakovjernih prolaznika, hoće
i zna izazavati ekstravagantne reakcije...
Nuićevi se prolaznici namjernici s opravdanom nevjericom
vrzmaju oko bizarna mladića pokušavajući proniknuti kakvi
su ’pozadinski’ motivi (prefrigana?) stranca. Jel’
ti to mene zajebavaš? ispalit će, nakon duga sumnjičava
’mjerkanja’, sredovječni muškarac koji je, ipak, u brzu
slijedu stigao sasuti u sebe nekoliko mladićevih ’ljutih’;
čekali smo, ali ništa zato što nismo dočekali, da netko
priupita: A
jel’ se to snima?!
Da, snimalo se polako i meraklijski, s unaprijed
razrađenom nakanom da se konačno zatvori jedno poglavlje
iz vazda nemirne povijesti toga kraja — ono etničkih ratnih
sukoba i međuobiteljskih krvavih obračuna. Kada se u prologu
filma, neposredno prije naziva filma Sve džaba,
odigra krvava drama ljubomore i kada od tri junakova prijatelja
— te njegove jedine preostale ’obitelji’ — dvojica na licu
mjestu poginu, a treći završi u zatvoru da tamo, zbog počinjenih
zločina, odrađuje dugogodišnju robiju, bit će to zapravo
i junakov konačni zbogom upućen ne samo mrtvim prijateljima
(pa i onomu njemu osobito dragu koji je razminiravajući
vlastitu kuću svojedobno bio ostao bez ruku), nego i jednom
naopakom vremenu obilježenom ratnim stradanjima.
Nakon što se junak odlučio svoju zamisao — sve džaba —
iskušati u pitomu kraju — tamo gdje su iznova vraćeni (arhetipski)
obrasci mirna življenja već izbrisali tragove (još jednog)
rata, uslijedit će epizodično strukturirana radnja filma
posuta začudnim zgodicama iz kojih se neće moći baš odmah
razabrati kamo je to autor usmjerio radnju filma.
U gorkasto-duhovitom filmu gubitak prijatelja junak ne
utapa u alkoholu — kako bi se to očekivalo od osobe koja
se već prije više puta znala obeznaniti od oštrim pićem
uzetim u više nego strašnim količinama (zbog čega je njegovo
tijelo lišeno svijesti bezruki prijatelj, s pomoću konopca,
zubima morao vući ulicama gradića do mladićeve postelje);
junak svoje prijatelje oplakuje dosljednim odricanjem od
— alkohola. Tako ’otriježnjen’, u nekom pokretnom bifeu
’na izdisaju’ i stalno sa ’svojom rajom’, tiho, ali postojano
provodi svoju bizarnu zamisao besplatna dijeljenja pića,
dugo nas držeći u neizvjesnosti pa i strahu da se možda
neće znati ispetljati iz te svoje priče — bez priče.
Dakako, upitat ćemo se — u vremenu grabežljivu i nemilosrdnu
— krije li se u njegovu ’bezumno’ olaku razbacivanju očevine
(za koju sam kaže da je ničim nije zavrijedio) prikrivena
potreba za svojevrsnim iskupljujućim pročišćenjem...
S druge strane, Nuić neprestance diskretno ’zaviruje’
u izražajno lice svoga junaka; to nam lice ’nadahnuto’
Rushaidatovim mikroglumačkim finesama govori o skrivenu
bogatstvu mladićeve intime, koja u ponešto skučenu svijetu
(što svejedno nije izgubio dušu) zapravo čeznutljivo traži,
priželjkuje nova osjećajna i životna uporišta.
Kada se na tom neizvjesnom putu napokon pojavi i Ona
(i sama uhvaćena u zamke zamršenih životnih prijepora:
muž joj je poginuo u ratu — o njoj se u miru ’brine’ posesivni
šogor), napokon postaje bjelodano da su se iza neobično
dražesne ’finte’ — sve džaba — zapravo skrivale
’najskuplje’, najvažnije i nadasve iznimno teško dosezive
stvari života — one na kojima i počiva život. I taj i bilo
koji drugi...
Hrvatski je pak film, tako, nakon duga razdoblja promoviranja
ili osporavanja obrazaca nesnošljivosti, s pomoću ’malog’,
a iznimno važna Nuićeva filma, dosegnuo novu etapu na tegobnu
putu sazrijevanja — onu ljubavi! Sami je junaci u tom filmu
možda i neće do kraja uspijeti dosegnuti, ali će im, zauzvrat,
iznova prepoznata i nađena osjećajnost, vjerujemo, pomoći
da ’odrastu’ i da se napokon oslobode nametnuta im uzništva.
Sve džaba pripada usmjerenju
hrvatskog filma koje — zazirući od
stilizacijskih iskoraka u ime prividne
jednostavnosti realistički koncipirane
fakture djela — doseže bogatu plastičnost likova i nenametljivu
ekspresivnost cjeline djela.
Čin sedmi: Sretni trenuci hrvatskoga filma
Teško da bi se moglo ustvrditi kako
je hrvatska kinematografije napokon postala dobro i razborito
uređena kinematografija koja sustavno skrbi o svim svojim
segmentima, a napose o onom najatraktivnijem (i daleko
najskupljem) — o filmskoj proizvodnji. Kinematografija
smo koja je vazda u stanju blaga kaosa, neprestance u samozavaravajućem
traženju pravno reguliranih kodeksa ponašanja, ukleto predodređena
da se utječe nedomišljenim improvizacijama, a spremna da
se trgne iz letargije tek kada trublje obznane da je Pula
pred vratima, dok gotovih filmova dostatnih da popune jednotjedni
festivalski program još nema...
Nisu se ni s početka milenija stvari u hrvatskom filmu
bitno promijenile, pa ipak svjedočimo aktualnu trenutku
kada se u regiji pa i šire proširila vijest da iz Hrvatske
neprestano stižu zanimljivi, kvalitetni filmovi koji tematiziraju
relevantna tom svijetu dostupna i što je najvažnije razumljiva
pitanja iz vlastite sredine. Brojni nastupi na stranim
festivalima i nagrade s kojima se naši filmovi učestalo
vraćaju s tih festivala govore u prilog tvrdnji da se polet
hrvatskoga filma zaista temelji na kreativnoj energiji
koja je obuzela proizvodni segment kinematografiji u cjelini.
Dok s jedne strane stalno ’kapaju’ mladi talenti (poglavito
pristigli s Akademije dramske umjetnosti u Zagrebu), dotle
predstavnici starijih, već otpisanih naraštaja, i sami
dotaknuti milošću ’neba’, obogaćuju sliku proizvodno moćna
trenutka.
Koje su to sile i kakav spoj teško uočljivih sretnih
slučajnosti, koje su omogućile da se — u jednoj sredini
što je dugi niz godina depresivno skapavala na margini
kinematografskih zbivanja — dogodi sveobuhvatni polet,
teško je, a možda i nemoguće određenije odgovoriti (kao
što ni brojni pokušaji da se ’dešifrira’ enigma svojedobna
svjetskog buma zagrebačkoga crtanog filma nije dala zadovoljavajuće
odgovore). Dakako, nitko zbog toga neće osobito patiti,
a svi možemo biti ’poneseni’ opravdanom prestpostavkom
da bi ’trend’ proizvodnje iznadprosječno dobrih filmova
u Hrvatskoj mogao potrajati.
Ovogodišnju Školu medijske kulture (osmu po redu, u radu
poglavito usredotočenu na ’konstante’ audio-vizualnih medija),
također je dotaknula nova energija hrvatskog filma. Dvoje
mladih autora koji su se iskazali svojim radovima (Nuić,
Golić) i pred kojima je tek sada najvažniji dio posla,
zajedno s onima koji su već tu, ali i onima koji hitaju
da im se priključe, jamče određeni kontinuitet sjajno započeta
posla!
No, usudio bih se ustvrditi da je energija kinematografije
i nešto izravnije bila ispunila Školu medijske kulture.
Ne sjećam se da je, u nedugoj povijesti raznovrsnih radionica
koje djeluju u sklopu Škole i koje se kariokinetički neprestance
umnožavaju, bilo toliko uspješnih radova kao ove godine.
Uostalom, završna projekcija bila je kudikamo više od obične
smotre uradaka nastalih kao plod posebna obrazovnog procesa
— nalikovala je maloj svetkovini u kojoj se uspješna djelca
međusobno nadmetahu. A njihov dugogodišnji marni komentator
Hrvoje Turković mogao je nizati tek — komplimente!
Petar Krelja
|