Interpretacije
RITAM ZLOČINA ZORANA TADIĆA — RAZMIŠLJANJA O ŽANRU
Najugledniju hrvatsku nagradu za prinos
na području umjetnosti Vladimir Nazor, i to za životno
djelo, za film je ove godine dobio predavač na Školi medijske
kulture Zoran Tadić. Nagrada mu je pripala potpuno zasluženo,
svakako i zato jer se on jednako isticao na raznim područjima
filmskoga stvaralaštva. Izdvojimo: Tadić je autor jednoga
od najuspjelijih hrvatskih igranih filmova (Ritam zločina),
autor jednoga od najuspjelijih dokumentarnih filmova (Druge),
a iznadprosječno kompetentnim pokazao se u televizijskom
igranom filmu (Filip Franjić) i televizijskom dokumentarizmu,
u svakom pogledu samosvojnim se pokazao surađujući u televizijskoj
seriji (Nepokoreni grad). Ako je svemu tome potreban
začin, prisjetimo se da je za Festival jednominutnoga filma
u Požegi režirao jedan nagrađeni film i da je polaznike
Škole medijske kulture naveo na stvaranje odličnih debitantskih
filmova. Zbog svega toga nagrada Vladimir Nazor tek
je najnoviji povod da njegovu radu posvetimo doličnu pozornost.
|
Ritam zločina, Zoran Tadić, 1981. |
Trebalo bi dugo raspravljati o njegovu opusu, o Tadićevu
stilu, redateljskoj i svjetonazorskoj dosljednosti, no
ovom ćemo zgodom — zbog prostornog ograničenja — podsjetiti
na najpoznatiji dio, na Ritam zločina, koji s pravom
konkurira za mjesto na samu vrhu piramide koju gradi hrvatski
igrani film.
Što je taj film u kontekstu povijesti hrvatskoga filma?
Nastao je 1980, dakle, desetak godina nakon što se ugasilo
najkreativije razdoblje u povijesti hrvatske kinematografije,
razdoblje od 1963. do 1972. Tada je hrvatski film doživio
dvostruki uspon. U podneblju stanovite liberalizacije porasli
su socijalno kritički naponi hrvatskoga filma (sjetimo
se filmova od Licem u lice do Lisica te
dokumentarista), što je pokazalo da su hrvatski filmaši
itekako zainteresirani za socijalnoekonomsku pa i političku
praksu svoje sredine. Istodobno, u hrvatski su film prodirale
i modernističke filmske ideje (Babaja, Berković, Mimica,
nešto ranije crtani i eksperimentalni film), što je pokazivalo
da je došlo i do razvoja svijesti o filmu kao specifičnoj
vrsti izražavanja. No, nakon Karađorđeva i obračunavanja
s tzv. nacionalističkim i anarholiberalnim snagama, priprijetilo
se kritički usmjerenim redateljima (Babić, Hadžić, Krelja,
Papić, Vrdoljak...), i prilično brzo morale su splasnuti
socijalnopolitičke i pogotovo politički kritičke ambicije
hrvatske kinematografije.
Ipak, vrijeme je činilo svoje,
i usprkos buđenju nekih u srži staljinističkih, a u području
umjetnosti zapravo socrealističkih snaga, ipak su se isključile
neke prijašnje mete, izostala su (nakon zamiranja / izguravanja
/?/ GEFF-a) obrušavanja na takvim nazorima vrlo sumnjiv
formalizam i hermetizam — etikete kojima su se diskvalificirale
’pogubne’ devijacije u umjetnosti. Na neki način kao da
se prešutno afirmiralo načelo po kojemu neka se radi bilo
što, samo neka se ni na koji način ne dira u tekovine revolucije,
pa se na farizejski način propagirala i vrsta socijalnokritički
blažega filma — u interesu zaštite radničke klase kojoj
prijete, primjerice, bezdušni tehnomenadžeri. U tom smislu
otupjela je uvijek spremna oštrica usmjerena prema žanrovskim
filmovima, pa i onima holivudske provenijencije, onima
s kužnim zadahom eskapizma. Ono zbog čega su tzv. hičkokovci
prije petnaestak i više godina godina bili smiješni, marginalni,
mladost sumnjiva ukusa, sada se, istina bez izraženih simpatija,
koliko-toliko podnosilo u ’filmovaca’ (mislim na krug oko
časopisa Film /1975 — 1979/).
Kako bilo da bilo, dio se redatelja od sredine 1970-ih
odlučuje za žanrovske filmove, koji ipak pomalo ’ulaze
u modu’. Razlozi tih redatelja pak nisu bili isti. Vukotić,
kada je napukla njegova animacijska žica i nakon što ga
njegova praznjikava interpretacija događanja u svezi sa
solidariziranjem zagrebačke mladeži s kolegama Židovima
(Akcija stadion, 1977) baš nije mogla ohrabriti,
utočište traži u fantastičkom dječjem filmu (Gosti iz galaksije,
1981). Još prije Papić, socijalnokritički najoštriji redatelj
iz ’pretkarođorđevskog’ razdoblja, otići će u žanr (Izbavitelj)
kao u egzil, ali ne zato da bi tamo predahnuo, nego da
bi u žanrovskoj odori i s radnjom u prošlosti progovorio
o diktaturi, ali neki su dušebrižnici prepoznali da se
(dalekovidna) priča o vladavini štakora koji nestaju kad
se eksterminira njihov vođa baš ne odnosi samo na neku
neodređenu prošlost u nekoj neodređenoj zemlji.
U Zorana Tadića u pitanju je treće. Nakon V. Vukovića,
H. Lisinskog i pisca ovih redaka on može kronološki pretendirati
(sa još nekoliko mlađih hičkokovaca) na mjesto četvrtoga
’simpatizera’ žanrovskoga filma; mlađi od spomenutih (rođ.
1941), on se zapravo dobrim dijelom ’odgojio’ na žanrovskim
filmovima. Zbog toga Tadić shvaća žanr kao nešto filmski
’normalno’. Uvijek je želio raditi, i baš takve filmove.
Zbog svega navedenog čini se da vrlo važno pitanje mora
biti upravo o svezi sa žanrom Ritma zločina, toga
Tadićeva izvrsnog i izvrsno primljena debija u žanru cjelovečernjeg
filma. O kojem je žanru riječ, kakvi se žanrovski okviri
nameću (samonameću?) kod takvih filmova u SFRJ (posebno
u poslovično preplašenoj Hrvatskoj), znači li bavljenje
žanrom potpuno odstupanje od društvenokritičke note (toliko
jasne u Tadićevim ranijim filmovima, dokumentarnim i televizijskim)?
Već smo nešto nabacili o statusu žanra u SFRJ, a sada
najprije dodajmo da se u nijekanju žanra polazilo iz dviju
vizura koje su se poprilično preklapale. Tako, žanrovskom
se filmu niječe svaka izvornost, on je rezultat ’serijske
industrijske’ proizvodnje, ne daje poticaja ’pravom’ umjetniku,
i zato je netko tko režira izvrsne žanrovske filmove u
najboljem slučaju ’odličan zanatlija’. Druga vizura iskazivala
je, pak, posebnu naoštrenost prema holivudskim žanrovima,
prema tim ’zabavnim’, ’eskapističkim’ i sl. filmovima,
koje se, iako mnogi kritičari znaju prepoznati umjetničke
i druge vrijednosti nekih od njih, ipak prihvaćalo s određenom
ogradom, kao nešto što ipak dolazi iz kapitalističke filmske
sfere. I, dodatno, poseban se odnos razvio prema kriminalističkom
filmu, ’krimiću’, možda i zato što se činilo da nisu baš
bezazleni oni koji hvale Hitchcocka, možda zato što se
nije moglo znati kuda bismo stigli u nas s tim žanrom kojemu
je u podlozi socijalna, psihološka i moralna patologija
društva.
Što se, pak, tiče fantastike, nismo imali sredstva
kojima bismo mogli konkurirati bogatijim kinematografijama.
Generalizirajući, sklonost da se žanrovski filmovi (osim,
kako priliči veselu narodu, komedija) stave u drugi plan,
bila je stvar općega pogleda: u tome ne prednjače samo
borci za socijalističku umjetnost, borci za onu umjetnost
kakva ’nama treba’, nego i fini estete, zbunjeni od pustih
traganja za ’pravom’ filmskom umjetnošću. Ono što se cijenilo
bijahu socijalnopsihološka drama, film iz rata (NOB) i
komedija. Dvoje od to troje i danas će favorizirati hrvatski
redatelji, a ’krimić’ je uglavnom stran i onima kojima
su puna usta o kriminalu u našoj sredini.
Čitaju li se prikazi filma Ritam zločina nakon
njegove pulske premijere, vidi se da je riječ o djelu s
područja fantastike i s elementima trilera. Bilo je, jasno,
i ridikuloznih zapažanja kao kad je Mira Boglić ustvrdila
da »...podsjeća
na nekadašnje američke underground filmove« i da
u tom filmu »troje ljudi
doživljava neobične telepatske improvizacije...«
(Vjesnik, 26. VII.
1981, str. 20), a od toga je jedino točno da je riječ o
troje ljudi i da je film po nečemu neobičan. No, ne
zaokupljajmo se takvim izljevima erudicije, to više
što je sama Boglićeva u više svojih tekstova o filmu govorila
pozitivno i s nekim točnim zapažanjima.
Da se film tako žanrovski procjenjivao, bila je zaslužna
već i sama nazočnost Pavla Pavličića (scenarist), ’borhesovca’
koji se okušao u obama žanrovima, a možda je zasluga imala
i nazočnost Tadića (redatelj), koji je vrijedio za hičkokovca
i koji je debitirao filmskim ogledom Hitch... Hitch... Hitchcock (1969).
Krenimo od pisca, odnosno od priče, koja neosporno ukazuje
na bitno fantastičku osnovicu filma. Iz te priče tada već
ugledna pisca Pavla Pavličića Dobri duh
Zagreba (1972) opaža se da bi film nedvojbeno morao
pripadati nekoj vrsti fantastike. Ta se priča usredotočuje
na Valentina Kneza, osamljenika zanesena statistikom,
koji je došao do zaključka da statistika može biti ’učiteljica
života’, to više što se on, birajući u nepreglednoj građi
podložnoj statističkim obradama, odlučio za segment koji
je, sviđalo se to ili ne, društveno možda i najreprezentativniji:
statističko praćenje zločina.
I Valentin se pokazao sjajnim
tumačem svojih statističkih proučavanja, statistikom
je otkrio zakonitost pojavljivanja zločina, u prvome
redu podvrgnutost stanovitim ritmičkim modelima, i postao
nepogrešiv prognozer u toj dimenziji društvenog života.
No, dolazi do nepredviđena i neželjena: ritam zločina
počinje se ubrzavati, a njihova težina povećavati, što
znači da Valentinove elaboracije nisu savršene, odnosno
da u zakonu koji uzrokuje do tada ’uredan’ statistički
poredak ima nečega nedokučivog. I, ukratko, zbog ubrzanja
u ritmu i povećanja stupnja zločinstava počinje prijetiti
opća katastrofa, pa Valentin shvati da se zlu može doskočiti
gotovo homeopatskom metodom, metodom ’klin se klinom
izbija’, a ona je u toliku ubrzanju strašnoga novog ritma
koji bi, to ubrzanje, količinu zločina morao vratiti
u ’normalu’! No, tko će to izvesti? Jedini je mogući
kandidat sam Valentin, upravo on mora ubrzati ritam zločina
i u posljednjoj rečenici teksta čitamo kako se priprema
da postane ubojica...
Pavličićeva priča obuhvaća svega dvanaestak novinskih
kartica, Knez je njezin jedini lik, većina događanja iz
serije zločina uopće se ne detaljizira već tek konstatira,
tekst se ponajviše bavi protagonistovim razmišljanjima,
što je, sveukupno, premalo za cjelovečernji film, reklo
bi se premalo i za film uopće; takve su tada bile zamisli
o odnosu scenarija i filma. Dakako, tu su posrijedi zablude:
sjetimo se samo da jedna priča Cornella Woolricha (alias
William Irish) nije mnogo dulja od Pavličićeve, da nema
ni mnogo više likova, pa ipak je iz nje nastao film Dvorišni prozor (Alfred
Hitchcock, 1954). I tako, kao i u tom klasiku, i u domaćem
slučaju u pitanju su bile kompetentne autorske osobnosti,
i taj ’introvertiran’ ’nefilmičan’ tekst njima se činio
poticajnim. Pavličić ga je, najvjerojatnije uz Tadićeve
sugestije, pretvorio u vrsno filmsko štivo (scenarij).
Za film je smišljen još jedan glavni lik — Ivica (koji
je i narator, glumi ga Ivica Vidović), jedan gotovo glavni
(Ivičina susjeda i ljubav iz rane mladosti Zdenka /Božidarka
Frajt/) te još dva epizodna lika. Njih je doveo u funkcionalne
fabularne odnose, a izmijenio se — jedino to istaknimo
— i kraj priče: Knez (u filmu je Fabijan, po glumcu, Fabijanu
Šovagoviću) neće ovdje ubijati, naznačuje se tek jedan
njegov prepad, a on će se žrtvovati, pustiti da bude ubijen,
što će ritam zločina dovesti u normalu. No, njegovo će
djelo, njegova zadubljenost, a i vjera u statistiku, imati
sljedbenika: bit će to do tada u pogledu dometa statistike
sumnjičav Ivica...
Razlog za sažeto prepričavanje priče i filma nije bio
tek u tome da se naznači kako nema nefilmičnih tekstova,
nego njihove obrade, mogu biti nefilmične odnosno, da se
ustvrdi kako i najrazličitiji tekstovi mogu biti inspirativni.
Razlog je u žanru ovoga filma.
U pitanju je, dakle, doista nekakva fantastika, o čemu
se, koliko sam uspio istražiti, pisalo vrlo škrto, a nikada
o kakvoj je vrsti fantastike doista riječ? Naime, film
znanstvene fantastike je onaj u kojemu priču ’ispunjavaju’,
a radnju pokreću zbivanja kojima je podrijetlo u nekoj
znanstvenoj hipotezi koja je toliko neobična da zbunjuje
i gledatelja i znatan dio, odnosno kritičnu masu njegovih
likova (ili barem jednoga od protagonista); inače bila
bi to bajka, legenda... Dakle, u tom se žanru bliže i sudaraju
dvije nespojive vrijednosti: znanstvena racionalnost, odnosno
barem u nekom segmentu znanstveno utemeljena pretpostavka,
koja se pak čini toliko problematičnom pa i nevjerojatnom
da se u smislu kvalifikacije te nevjerojatnosti u nas najpogodnijom
čini riječ ’fantastičan’. I, s obzirom na Ritam
zločina, jasno je da on ispunjava sve ove osnovne
’uvjete’ žanra: fantastična je već sama početna od protagonista
objašnjena hipoteza (da i ne govorimo o njezinoj daljoj
razradi) prema kojoj se statistikom može tako ovladati
da se može i savršeno točno prognozirati, a ta hipoteza
ispunjava nevjericom ostale važne likove — Ivicu i Zdenku,
kao uostalom i većinu gledatelja.
Zaustavimo se na vrsti hipoteze. U praksi žanra ono znanstveno
koje se pojavljivalo u ruhu neobične ili teško provjerljive,
nevjerojatne fantastičke hipoteze podrazumijevalo je —
osim ako romani i filmovi nisu graničili s legendom, bajkom,
(filmom) fantazije i sl. — priče utemeljene u hipotezama
s područja fizike, kemije, astronomije, biologije, medicine,
a nakon tih egzaktnih ili prirodnih znanosti, uglavnom
u novije vrijeme, počinju se javljati i priče koje dobrim
dijelom pripadaju društvenim ili novovremenim egzaktnim
znanostima — zasnovane na politici, sociologiji, psihologiji,
ekologiji, genetici, komunikologiji, kibernetici...; sjetimo
se samo ’raspona’ od Vernea, Méliésa, Wellsa, do Zamjatina,
Huxleya, Orwella, Godarda, Kubricka i Spielberga. Ipak,
u filmu Ritam zločina, iako hipoteza na trenutke
’miriše’ na matematiku, ona ne izrasta toliko iz znanosti
koliko je učvršćena u jednoj tek znanstvenoj metodi, u
statistici. Definicija, naime, veli da je statistika (prema
latinskom status /stanje/) »...znanstvena metoda ili postupak
za istraživanje, proučavanje i upoznavanje masovnih pojava«,
ali ona je (ta riječ) u našem jeziku, i sam rezultat
»...primjene te metode«. Ukratko,
statistički se dolazi do statistike, no iz te igre riječi
možda ne trebamo izvlačiti nikakve zaključke pa, recimo,
ni u stilu Godarda.
No, iako je možda dvojbeno u kolikoj je mjeri statistika
znanost, ipak znamo kako se štošta s vremenom emancipira
u znanost, pa tako, iako su se i prije mnogi zaokupljali
problematikom žrtava, viktimologija je tek odnedavna postala
znanost. Međutim, to ne mora sve skupa biti presudno, jer
je statistika skup metoda u čiji se ’žrvanj’ mogu uvaliti
vjerojatno sve znanosti, pa onda upravo ono što je s njezinom
pomoću obrađivano može nekom filmu pridati njegovu znanstvenofantastičku
logiku i smisao. No, neovisno o toj mogućnosti, već i na
tom stupnju naslućuje se inovativnost Pavličića i Tadića
u okvirima žanra. I to je u neku ruku plus, jer znači jedno
od doista sadržajnih otkrića hrvatskoga filma. Lako je
moguće da je i ta izvornost ili barem posebnost pridonijela
što je scenariju (Pavličiću) dodijeljena nagrada na festivalu
u Portu.
|
Ritam zločina, Zoran Tadić, 1981. |
Dakle, nedvojbeno, ipak ostaje pitanje što može u smislu
fantastičke komponente značiti jedna znanstvena metoda,
i to upravo statistička. Riječ je o činjenicama koje su
u red dovedene brojevima i grafikonima, a iako je ono što
je statistički obrađeno (zločini) za društvo reprezentativno,
i koje se predstavlja i kao skup događanja koja mogu svjedočiti
i o borbi dobra i zla, iz Ritma zločina ni
iz čega se ne vidi kako i zašto se razvijaju, rasprostiru
i umnažaju sami zločini i kako se zbog toga generiraju
statističke vrijednosti njihova pojavljivanja (količina,
razlozi i težina zločina, načini, mjesta i vremena njihova
počinjenja). Jedino što se spoznaje, a i ističe, jest da
je u supstratu sveukupnosti toga što pripada zločinu nekakva
ritamska pravilnost, a u smislu znanstvenofantastičnosti
osobito se ’hipertrofirala’ vrijednost statističkih proračuna
u području prognoziranja. Zbog toga se statistika, ovako
žanrovski, emancipirala u znanost, odnosno ’nadvisila’
se nad svojom građom (zločinima i njihovim uzrocima i posljedicama).
I zbog toga se ta doista fantastička komponenta filma,
koja u fenomenalnoj mogućnosti prognoziranja prema kraju
priče i filma kao da se personalizira, kao da postaje ’nadsila’
koja proizvodi svoju ritmičku ustrojenost i svoju sve veću
zloću (zločina je sve više, sve su teži, svatko bi svakoga
mogao ubiti). I, zaključimo: susreli smo se u Ritmu
zločina s doista visokim stupnjem apstrahiranja,
rijetko dosezanim i u svjetskoj filmskoj znanstvenoj
fantastici. Tako, na primjer, neki šampioni ondašnje,
moderne znanstvene fantastike (Godard, Truffaut) polaze
od znatno realističnije objektiviranih premisa i osjećamo
bliži dodir filma s razmišljanjima onih koji doista filozofiraju
o matematici, kao među ostalima Heidegger, koji, čini mi
se u tekstu o matematici, govori o ’odvojenosti’ brojeva
od brojenih stvari.
Ritam zločina, iako se javljaju
argumenti da tako mislimo, ipak nije
znanstvenofantastičan film koji bi prikladno ili neprikladno
žanru referirao o matematici. U Ritmu
zločina brojevi te one najvjerojatnije grafikonsko-dijagramsko-geometrijske
konstrukcije na Fabijanovim papirima odnose se pak na zločine.
A opet ni na koji konkretan način ne referira se ni o
zločinima, budući da se — već se istaknuo — nigdje o
zločinima ne govori podrobnije ili studioznije i budući
da se nigdje ne objašnjava zašto dolazi do mijene u ritmu
zločina koju iskazuje statistika i koju prati Fabijan.
Što stoji iza mahnitanja očitovana statistikom jednako
je teško odgovori kao i na pitanje tko (što) stoji iza
najzačudnijih događanja u Kafkinima Preobražaju ili Procesu.
Ako sredimo navedeno, zaključujemo da se u filmu nije težilo
demantiranju ili aklamiranju neke njegove hipoteze unutar
pretpostavki koje pripadaju znanstvenim opserviranjima.
No, statistika kao ipak glavni pokretač filma imala je
važnu dvojaku funkciju. S jedne strane, pragmatički gledajući,
statistika može biti doista u mnogočemu od pomoći (»proučavanje
masovnih pojava«)
i njoj smo skloni u mnogim slučajevima povjerovati bez
dvoumljenja. U tome je i ona barem minimalna (ako ne i
više od toga) realistička, egzaktna osnova znanstvenofantastične
hipoteze Ritma zločina. No, nasuprot tome, statistika
ne može osigurati apsolutno točno prognoziranje, a sigurno
je i da ne postoji statistička metoda kojom se mogu utvrditi
raspored i mijene snaga toliko teško mjerljivih vrijednosti
kao što su dobro i zlo, što je važna sastavnica fantastičkoga
u ovom filmu.
Također, pak, fantastička je i Fabijanova
ideja o načinu vraćanja ritma zločina u normalu. Naime,
zaključujući bez jače potpore u filmu, postoji stanovita
logika u tome da bi se ubrzanjem ritam mogao vratiti u
normalu; sve veće ubrzanje, naime, potpuno će ga poništiti,
pretvoriti u entropični bezlični protok, a onda može uslijediti
novi početak, koji može biti u mjerama ’normale’ kad se
već eliminirao taj nepoćudni. No, ponovimo, to je potpuno
osobna pretpostavka, a najvažnije je da zamisao o spasonosnu
ubrzanju ne odudara od sveukupna fantastičkog podneblja
filma. Nadalje, razrađujući tvrdnju o dvojakoj funkciji
statistike, zahvaljujući toj opreci znanstvenog i onog
fantastičkog u znanstvenom, statistika je mogla poslužiti
i u stvaranju suprotstavljenih likova, što je preduvjet
i razvoja radnje i razvijanja polazišne hipoteze. No, kako
je statistika kao sama — a u filmu djeluje gotovo kao neovisna
sila — prazan i beznačenjski recipijent, da bi se stavila
u ’pogon’, da bi se materijalizirala kao statistika, trebalo
ju je nečim popuniti.
Popunila se zločinom, koji je najuočljiviji
osvjedočitelj o društvu u kojemu se on događa. No, kao
što se ne raspreda o apsolutnim prognostičkim potencijalima
statistike, tako se uopće ne raspreda ni o samu zločinu,
nego se jedino govori o njegovim statističkim varijablama.
Znači to da smo se zapravo našli u sferi ’prijenosnog govora’,
izrazite simbolizacije, odnosno, sveukupno zaključujemo
da je Ritam zločina film
izrazito alegorijskih svojstava. Drukčije kao da uopće
ne može ni biti: statistika je tek metoda, a zločini se
tretiraju u posvemašnjoj općenitosti. Posredno, ali uvjerljivo,
tu zamisao potkrepljuje Fabijanova priča o šahovskim crnim
i bijelim figurama, u čijem suprotstavljanju on otkriva
simbol stalne borbe dobra i zla, neprekidna i temeljna
antagonizma koji je u supstratu većine priča, posebno onih
starih, mitskih, oblikom i sadržajem ’malih’ i ’jednostavnih’.
U novovjekim hiperorganiziranim građanskim društvima —
pa i onima s ’lijevim’ predznakom — takve se priče zbog
opće sklonosti relativiziranju etičkih vrijednosti teže
izgrađuju u realističkijim formama i sadržajima; daleko
im više pogoduju zamaskiranije forme, na primjer one alegorijske
naravi.
No, i zaključak o dubinskom, simbolima i alegorijom prikrivenu
pričanju o borbi dobra i zla mogao bi ostati tek u granicama
’crno — bijelog’ suprotstavljanja. Te opozicije našle se
u filmu, pak, uporište u brojnim potpornjima koji daju
života i daljega smisla nečemu što bi inače bila puka igra
statističkih pokazatelja i šahovskih figura. Tako, na razini
radnje i odnosa među likovima, imamo Fabijanu suprotstavljena
Fabijana i Ivicu, te poslije, u još većoj mjeri, Zdenku.
S obzirom na sam odnos prema statistici, suprotstavljaju
se vjerovanje (Fabijan, poslije Ivica) i nevjerovanje,
sumnja (Ivica i Zdenka), a u toj relaciji nazire se i sukob
vjere i postojanja nekih viših principa koji nadilaze pragmatizam
svakidašnjice i prepuštanja sivoj rutini svakodašnje životne
prakse. Dakako, iza toga se, pak, krije odvajanje stvaranja
i pukoga promatranja, aktivnosti od pasivnosti. Aktivnost
ovdje, kao i u mnogim vrstama fantastike, uključuje i altruizam
i sposobnost žrtvovanja, a pasivnost vegetiranje, prihvaćanje
da se bude žrtva. Ti, a ima ih još, nizovi opreka mogli
bi se potanko raščlanjivati i tumačiti. No, u smislu njihova
zaokruženja ustanovimo još nešto što obogaćuje sklop opozicija,
a i značenje filma.
Prije svega, ambijenti u filmovima, pogotovo u uspjelijima,
nisu ’slučajni’: radnja filma Ritam zločina zbiva
se u Trnju, nostalgijski, a na trenutke i idilski prikazanoj
četvrti u zagrebačkom predgrađu. To predgrađe zapravo je
na neki način i zabit svijeta, što sjajno u plošnim i dubinskim
kompozicijama kadrova dočarava fotografija Gorana Trbuljaka.
Ono je osuđeno na propast, na rušenje starih ognjišta;
gradit će se neboderi, kako sugeriraju završni kadrovi
filmova. I u svakom slučaju, s jedne strane, prigradska
i na neki način izolirana četvrt preporučljivija je lokacija
za priče koje teže univerzalnijim značenjima (Dobro — Zlo),
jer događanja u njima nisu obojena uzburkanim mijenama
koje obilježuju ’centar’ nekoga mjesta i vremena. S druge
strane, ona su osobito pogodna i za kriminalističke žanrove
(pa i za trilere) jer u njima je sve ’na kupu’ — i žrtve
i počinitelji i istražitelji, a i taj skup likova može
se unekoliko smatrati arhetipskim. Nadalje, ono što učvršćuje
taj zatvoreni univerzum, koji kao takav može simbolizirati
druge univerzume, jest to što je u njemu sve anonimno,
ali istodobno i ’pod okom’. Također, takav je ambijent
mogao poslužiti i kao autentična scena na kojoj se suprotstavljaju
staro i novo, između kojih će među označiti rušenje zgrada.
Tko su predstavnici staroga? U svakom slučaju to je Ivica,
iako on ne pjeva ode kvartu i ni kući svojega rođenja,
ali se prepustio rutini, nema ambicija, živi sam. Slična
je i Zdenka. I ona se ’prepustila’ nečemu što je počelo
u prošlosti (odlazak u inozemstvo, brak s čovjekom kojega
ne voli), činjenice koje će oblikovati i cijelu njezinu
budućnost. No, tko predstavlja — osim rušitelja starih
kuća — novo? Predstavlja li ga Fabijan? Ne predstavlja
ga jer on samo izvanredno dijagnosticira događanja. Štoviše,
iako će smoći snage da se suprotstavi ubrzanju ritma zločina,
ta novost njega će iznenaditi i uputiti u smrt i tako ga
isključiti iz novoga — nakon što je uspostavio staro. On
je onaj koji zna, a taj mora stradati, što znači da osobno
nema nikakve budućnosti — i u tome je pesimizam filma.
Znači, dakle, novo je u filmu neostvarena opozicija — u
jednoj zabitnoj i na umiranje osuđenoj četvrti, ali će
takva neostvarena opozicija, jasno je nagoviješteno, najvjerojatnije
opstati i u središtu grada. U to središte preselit će se
Ivica, a ono što će on tamo raditi bit će ispunjeno vjerom
u dosege statistike, vjerom koju je u njega usadio pokojni
Fabijan. A s tom vjerom najvjerojatnije će se ponoviti
i ono što je u završnoj sadašnjosti filma već postalo staro
— cijela priča iz nestaloga Trnja. I time se zaokružuje
turobna alegorijska priča o rezignaciji, vječnom pa i ritmičkom
ponavljanju, umornoj pasivnosti, osuđenosti na promatranje
i u najmarkantnijih pojedinaca na žrtvovanje i stradanje,
o nadmoći jednoga u biti apstraktna i nesmiljena ustroja
koji gotovo nitko nije do kraja shvatio, što se, sve zajedno,
može proniknuti jedino ako se pokuša krenuti od neke fabijanovske
ideje koja nadilazi dugim iskustvom ustaljivane spoznaje.
U vremenu nastanka filma to su bile i ’pogubne’ spoznaje,
ali na sreću za postojanje filma u ruhu ’neobvezatne’ znanstvene
fantastike.
Odnosno, to što je film ’poručio’ ne mora biti
poenta samo nekog znanstvenofantastičkog filma, nego možda
prije nekih žanrova smještenih u suvremenosti i susjedstvu.
Ona se može odnositi i na trenutak nastanka filma, i zbog
toga taj žanrovski film nije eskapističan, nego u svojoj
filozofičnosti društveno i povijesno duboko kritičan.
Film Ritam zločina nedvojbeno pripada određenoj
vrsti znanstvenofantastičkoga filma, onoga izrazito alegorijskih
odlika, koji zbog teži i prema znanstvenofantastičkom metažanrovskom
statusu. Osvrnimo se ipak na nešto očevidnije. U Ritmu zločina postoje
i elementi — koji kao da su pomalo zbunjivali kritiku u
određenju žanra — kriminalističkoga filma, naročito trilera.
Neke je kritičare oduševljavala i režijom sjajno ostvarena
komponenta suspensea, ali suspense (engl.
neizvjesnost koja rezultira napetošću) nije žanr nego (uglavnom
poželjno) svojstvo mnogih žanrova — od akcijskih do više
psiholoških. Ta napetost — a u tome se ponovo uočavaju
iznadprosječnost i scenarija i režije — gradi se postupno
i u rastućem je intenzitetu. Ponajprije, ona se javlja
s Fabijanovim dolaskom i njegovim ne baš plauzibilnim objašnjenjima
razloga izbora Ivičine kuće kao svojega doma, zatim raste
kad on izloži svoje bizarne ideje, posebno kada ih upotpuni
tezama o dobru i zlu, zatim kad se njegove prognoze počnu
ispunjavati, pa kad se zločini počinju događati sve češće
i bliže (na Ivičinu radnom mjestu i susjedstvu), pa kad
Fabijan ustanovi da se ritam zločina ubrzao i da ga se
ne može nadzirati i, završno, kad Zdenka optuži Fabijana
kao počinitelja i kao osobu koja bi mogla ubiti i Ivicu,
a posljednje potvrđuje sam Fabijan. Prema tome, od početka
stvarana napetost priprema je da nakon Zdenkine optužbe
film postane i triler, film o ugroženosti glavnoga junaka.
Također, u toj fazi dobiva on i obilježja detekcijskoga
filma: Ivica uhodi Fabijana. A nakratko dobiva i crte filma
strave: kao i statistika i Fabijan dobiva na kraju obilježja
’nestvarnosti’, i to one koja bi mogla biti ubilačka. Ipak,
takva žanrovska ’dopuna’ ne mijenja od početka filma uspostavljan
žanr: novi žanrovski elementi rezultat su što razvoja radnje
što retoričke nadgradnje prikazanoga razvoja događanja
i stvorenih odnosa među likovima.
Prihvate li se iznesene tvrdnje u svezi sa žanrovskim statusom
filma Ritam zločina, kao i zaključci o naravi fantastičkog
u znanstvenom tog filma, nameće se spoznaja da je riječ o
doista izvornu djelu. Iako bi to iziskivalo ne baš kratak
novi tekst, sada, kad smo od svih mogućih pozornosti vrijednih
aspekata filma izabrali baš žanrovsku pripadnost, tek konstatirajmo,
filmu Ritam zločina nije, naime, moguće naći izravnijega
prethodnika. To je film u kojemu se znanstvenohipotetična
nit ne manifestira putem ama baš nikakva stereotipa znanstvenofantastičkih
filmova, pa je to i film oniričke naravi koji je poništio
granicu ’sna i jave’. To je film koji je uspio prijeći granice
i ondašnjega žanrovskog egzila i nadvisiti se nad tabue koji
su gušili društvenokritička opserviranja kojima je autor
bio sklon. Po obilježjima eminentno hrvatski film, on je
u mnogočemu vrijednošću prešao granice te republike i drugdje
je bio dočekan možda čak i s većim pohvalama. U širem povijesno-zemljopisnom
smislu (a to su predmeti koje predaje protagonist Ivica)
moglo bi se s malo upornosti dokazivati da bi, kao i Golikov Tko
pjeva zlo ne misli, mogao biti izraziti primjerak srednjoeuropskoga
filma — kao i Golikov najuspjeliji u svom žanru u toj regiji.
Primjereno vrijednosti filma, završimo ovaj nepotpuni prikaz
komplimentom.
Ante Peterlić
|