Mozaik
Tribina posvećena Mihovilu Pansiniju
Mihovil Pansini, jedan od pionira hrvatskog eksperimentalnog
filma, svojedobni ’ideolog’ takozvanog ’antifilma’ i
jedan od pokretača GEFF-a (Genre Film Festival), koji
je tijekom 1960-ih u Zagrebu okupljao poklonike alternativnoga
filma, bio je 31. ožujka gost tribine koju je Kulturno
informativni centar organizirao u suradnji s Hrvatskim
filmskim savezom. Tom prigodom, uz uvodnu riječ i prisjećanja
njegova klupskog kolege Ivice Hripka, te komentare sama
autora, prikazani su Pansinijevi antologijski kratki
filmovi snimljeni u produkciji Kinokluba Zagreb 1950-ih
i 1960-ih godina (Osuđeni, Piove, Siesta, K
3, ili čisto nebo bez oblaka, Scusa signorina, Zahod i Dvorište)
te Pismo iz Hrvatske iz 1991.
»Magnitude« Željka Sarića u Čakovcu
|
Izložba Željka Sarića u Čakovcu |
Nakon zagrebačke izložbe u Galeriji
Badrov, zagrebački umjetnički fotograf i filmski autor
Željko Sarić preselio je nakratko svoje »Magnitude« u Centar
za kulturu u Čakovcu, gdje je serija od 17 kinegrafija,
fotografija snimljenih rotacijskim fotoaparatom, doživjela
i novi postav, otvoren 30. ožujka. Kinegrafija je metoda
kojom Sarić istražuje odnos medija fotografije i filma,
unoseći u fotografski postupak pokret kamere koji je svojstven
filmskom mediju, kako bi navedenom sintezom objedinio osnovne
elemente tih dvaju medija. Korištenjem dugih ekspozicija,
kojima se u kontinuitetu zapisuje prostor na klasični laica
film, ostvarena je mogućnost kretanja kroz prostor, a
time i bilježenje promjena koje pri takvom pokretu, svojstvenom
filmskom mediju, ostaju zabilježeni kao fotografska slika.
U seriji »Magnitude«, osim navedenim, Sarić se koristio
sličnim postupkom: metodom skeniranja izabrane grupe statista,
koji su snimljeni kao dio filmske scene bijega i panike
izazvane pojavom zemljotresa u podnožju nebodera »Raketa«
na zagrebačkom Vrbiku. Serija crno-bijelih slika, formata
50 cm x 250 cm, snimljena je početkom studenoga 2005.
REMAKE Antonija G. Lauera (a.k.a. Tomislava Gotovca)
Antonio G. Lauer snimio je u ožujku ove godine, u Beogradu, remake vlastitih
dokumentarnoeksperimentalnih filmova Pravac (Stevens-Duke), Kružnica
(Jutkevič-Count) i Plavi jahač (Godard-Art),
koje je pod imenom Tomislav Gotovac snimio 1964. u produkciji
beogradskog Akademskog kinokluba. Realizaciju remakea omogućio
je Festival novog filma i videa — Alternative film / video
2005 u Beogradu, na kojem je Gotovac / Lauer dobio nagradu
za film Dead Man Walking. Film traje 92 minute,
snimio ga je Miodrag Milošević, montirao Boško Prostran,
a premijerno je prikazan na Ljetnjoj pozornici Akademskog
filmskog centra u Beogradu, 31. svibnja 2006.
Ivana Ladislav Galeta u Budimpešti
Uz uvodnu riječ autora, u Odeon LLoyd Cinema u Budimpešti
20. travnja 2006. retrospektivno su prikazani filmovi Ivana
Ladislava Galete snimljeni na 35 mm vrpci: Two times in
one space (1976/1984), Sfaira 1985/1895 (1971/1984), Water
Pulu 1869 (1972/1984), PiRaMidas 1972-1984 (1972/1984)
i Wal (l)zen (1977/1989). Retrospektivu su organizirali
C3 Foundation i intermedijalni odsjek Mađarske akademije
likovne umjetnosti.
Nicole Hewitt na izložbi Art
X Toyama
Nicole Hewitt je na izložbi Art
X Toyama, koja se održavala od 30. travnja do 7. svibnja
2006. u japanskom gradu Uozu, Toyama, predstavila videorad In
Time (prva epizoda).
Art X Toyama najveća je i najvažnija međunarodna izložba
u Toyami, a ove se godine na njoj predstavilo više od osamdeset
umjetnika iz deset zemalja iz područja slikarstva, grafike,
kiparstva, filma, videa i multimedija. Ove godine prvi
je put na toj manifestaciji prisutna i jedna hrvatska autorica,
među mnogim autorima iz svijeta poput Kristen Kreidler
(SAD), Floriana Roithmayera (Velika Britanija), Bernharda
Frankela (Danska), Nikolaja Bendixa Skyum Larsen (Danska).
Sudjelovanje
Nicole Hewitt je, osim izlaganja videorada, uključivalo
i sudjelovanje na jednodnevnom simpoziju koji je vodio
ugledni japanski kritičar likovne umjetnosti Shinichi Segi.
Shinichi Segi otvorio je simpozij predavanjem s temom Utjecaj
moderne na japansku umjetnost. Nakon izlaganja uslijedila
je rasprava u kojoj su se pokušale odrediti glavne smjernice,
dodirne točke i mimoilaženja u shvaćanju suvremene umjetnosti
u Japanu i u svijetu. Problem periferije i središta, kao
jedna od neizbježnih tema sličnih simpozija, ponovno se
i ovdje nametnla.
Nicole Hewitt sudjelovala je i na analitičnoj raspravi
o izloženim radovima. Opet pod vodstvom Shinichija Segija,
prisutni su umjetnici uz pomoć prevoditelja izlagali ključnu
tematiku i problematiku svojih radova.
Uz klasične smjerove likovne umjetnosti poput slikarstva
i kiparstva, Art X Toyama pokušava predočiti mnogobrojnoj
publici i suvremenije umjetničke izraze poput videa, novih
medija i performansa, tako da je autorica Nicole Hewitt
ovdje predstavljala ne samo hrvatsku umjetničku produkciju
nego i hrvatsku produkciju novih medija. U tom pogledu,
a na zahtjev organizatora izložbe da umjetnici budu nazočni
uz svoj rad tijekom trajanja izložbe te na raspolaganju
za razgovor sa posjetiteljima i stručnom javnošću, autorica
je odgovarala na mnogobrojne upite gledatelja.
Uz službeni dio programa organizirani su i brojni domjenci
i primanja uz sudjelovanje predstavnika raznih kulturnih
i upravnih organizacija, od ureda grada Toyame do direktora
kulturnih centara u svrhu upoznavanja i produbljivanja
nastalih suradnji.
Zagreb Calling uMontreuilu
Uz gostovanje hrvatske videoumjetnice Renate Poljak te
nezavisne kustosice Muzeja suvremene umjetnosti u Zagrebu
Ivane Meštrov, u Maison populaire u Montreuilu predstavljeni
su 7. travnja 21006. hrvatski filmski alternativci i videoumjetnici
koji se svojim rođenjem ili djelovanjem mogu povezati sa
Zagrebom. Autorima obuhvaćenim programom Zagreb Calling (Mladen
Stilinović, Vlatka Horvat, David Maljković, Vladimir Frelih,
Leo Vukelić, Renata Poljak i Lala Raščić), zajedničko je
da »razvijaju narativne i performativne strategije za
predstavljanje kulturalnog identiteta koji su dekonstruirali
događaji u proteklom desetljeću«. Oscilirajući između
osobnih svjedočenja i observacije aktualne društvenopolitičke
situacije, filmovi prikazani u programu »propituju suvremeno
hrvatsko društvo u tranziciji, mogućnosti i granice njegova
razvoja«.
Punk-simfonija Matije Debeljuha
U Zavičajnom muzeju grada Rovinja, izložbom Punk-simfonija,
predstavio se tijekom svibnja mladi videoumjetnik Matija
Debeljuh. Izložba se sastoji od kratkoga videodjela te
pripadnoga niza fotografija, mahom videosličica, a autor
se njome, kako stoji u osvrtu Branke Benčić, »poigrava kulturalnim klišejima,
ističući (sada već gotovo povijesnu) transgresivnu snagu
punka koja potkopava uvriježene forme društvenog ponašanja«.
Nestajanje Mladena Burića na Madridskoj
Documenti
Kratki dokumentarni film Nestajanje redatelja Mladena
Burića, realiziran u produkciji Kinokluba Zagreb, uvršten
je u službenu selekciju festivala dokumentarnog filma Documenta
Madrid 06. Festival će se održavati od 5. do 14. svibnja
2006. u Madridu, a uz Nestajanje za festivalsku
će se nagradu natjecati još 29 filmova. Burić je Nestajanje premijerno
predstavio u okviru konkurencije ovogodišnjeg zagrebačkog
festivala dokumentarnog filma — Zagreb Dox.
Večer Ive Škrabala u KIC-u
U povodu počasnog Oktavijana, koji mu je dodijelilo Hrvatsko
društvo filmskih kritičara na 15. danima hrvatskoga filma,
te nove knjige »Dvanaest filmskih portreta — mali hrvatski
filmski panoptikum«, Kulturno-informativni centar priredio
je 2. lipnja 2006. autorsku večer redatelja, scenarista
i filmskoga publicista Ive Škrabala, nazvanu »12 portreta
+ 1: Ivo Škrabalo«. Uz razgovor o Škrabalovim portretima
hrvatskih redatelja, u kojem su sudjelovali urednik Nenad
Rizvanović (naklada VBZ), kritičar Tomislav Kurelec i Naco
Zelić iz Udruge za potporu bačkim Hrvatima iz Zagreba,
prikazan je Škrabalov dokumentarac Slamarke divojke.
Narathov Levijatan u konkurenciji Annecyja
Nedavno završen kratki animirani film Levijatan Simona
Bogojevića Naratha uvršten je u službeni natjecateljski program
ovogodišnjega Međunarodnog festivala animiranog filma u Annecyju,
najvažnijega svjetskog festivala animacije, koji se održava
od 5. do 10. lipnja 2006. Levijatan je nastao prema
motivima istoimene knjige Thomasa Hobbesa iz 1651, a producirao
ga je zagrebački studio Kenges.
*** ***
|