Nove knjige
Pionirski filmski pojmovnik
Enes Midžić, Govor oko kamere: rječnik filmskog žargona, kolokvijalnih istručnih izraza stranoga podrijetla, Hrvatski filmski savez, Zagreb, 2006.
U sklopu 15. dana hrvatskoga filma promovirana
je i nova knjiga Enesa Midžića Govor oko kamere, rječnik
filmskog žargona, kolokvijalnih i stručnih izraza stranoga
podrijetla, u nakladi Hrvatskoga filmskog saveza. Promocija
je održana 26. travnja 2006. u kafiću Teatra &TD, a
o knjizi su, uz autora, govorili Krešimir Mikić i Hrvoje
Turković. Enes Midžić je filmski snimatelj i redovni profesor
na odsjeku filmskog i televizijskog snimanja zagrebačke
Akademije dramske umjetnosti, a nova je knjiga nastavak
njegovih sustavnih terminoloških i analitičkih obrada rada
s kamerom i drugih sastavnica snimateljskoga posla. U oko
tisuću natuknica autor je leksikografski obradio nazive
i pojmove iz žargona filmskih i televizijskih snimatelja,
a obuhvaćen je velik broj pojmova vezanih uz naprave scenske
tehnike, čije je trgovačko ime postalo sinonimom za tu
vrstu tehnike. Uključeni su i teško prevodivi tehnološki
postupci, postupci s patentiranim nazivima, trgovačka imena
itd. Uz tekstualni dio knjiga obiluje i ilustracijama,
jer je u njoj više od 250 fotografija, dijagrama, crteža
i tablica.
|
S obzirom da je područje filmske terminologije među najmanje
obrađenim strukovnim i znanstvenim područjima, nova je
knjiga Enesa Midžića, kao terminološki rječnik, vrijedan
prinos boljem razumijevanju operativnoga žargona profesionalnih
i neprofesijskih filmskih i videosnimatelja i drugih autora,
nužan svima koji se žele pobliže upoznati s hrvatskim značenjem
njemačkih, francuskih i engleskih stručnih naziva. Kako
je njihovo potpuno razumijevanje nemoguće bez detaljnih
opisa procedura i postupaka, ova je knjiga istodobno enciklopedijski
pojmovnik i praktičan priručnik za snimatelje koji tek
zakoračuju u ovu djelatnost, ali i podsjetnik onima koji
su u filmskom i televizijskom snimanju već dulje vrijeme.
Zbog svega se toga knjiga Enesa Midžića Govor oko kamere može
s punim pravom smatrati svojevrsnim nastavkom Filmske
enciklopedije Leksikografskog zavoda Miroslav Krleža,
objavljivane od 1985. do 1990. godine, te priručnika Ivanke
Forenbacher Sekretar režije i filma, objavljena
1987. godine, u kojem je, doduše daleko skromnije po opsegu
i sadržaju, obrađen dio pojmova vezan uz filmsko i televizijsko
snimanje i uobičajeni žargon koji ih prati. Midžićeva knjiga
daleko je obuhvatnija, opsežnija, detaljnija i kompletnija,
podrobnija u objašnjenjima i usklađena s visokim leksikografskim
standardima.
Imajući sve navedeno u vidu, knjiga Govor oko kamere može
se s punim pravom smatrati pionirskim radom i uvodom u sličnu
literaturu, koja će je, nadajmo se, pratiti.
Duško Popović
|