Klubovi
Danijel, Vujnica i tri pala druga
Filmska skupina Osnovne škole Rudeš
Poziv je stigao posve nenadano! Mirjana
i Katica, voditeljice filmske skupine zagrebačke Osnovne
škole Rudeš, predlažu da im se pridružim na dvodnevnom
multimedijalnom snimanju u selu Vukovoju, pokraj Klenovnika.
Ideja je da u ta dva dana prikupe što više građe, snimat
će videokamerom, fotoaparatima i tonski, za potrebe budućega
filma, fotoreportaže i radijske emisije. Ili više njih,
tko zna što će od svega na kraju ispasti! Uostalom, često
ni profesionalci nisu posve sigurni u konačni rezultat
svoga rada, pa ne čudi što s određenom dozom znatiželje
i s mnogo stvaralačkoga žara i iščekivanja kreću na put.
Jasno, prije toga pripremili su se koliko su mogli. Pregledali
su kameru, fotografske aparate, napunili baterije, pobrojali
kabele, složili opremu. S njima, ili s nama (odmah prihvaćam
prijedlog, jasno, jer je prvi te vrste, još me nitko nije
zvao da budem svjedokom nastanka budućih dječjih radova,
a već znam da su Rudešani iznimno uspješni i kreativni)
putuju Doroteja, Ines, Andrej i Dominik, učenici iz dva
osma razreda i ’veterani’ rudeškoga filmskog stvaralaštva.
Već na samu početku griješim: ne putuju oni s nama, već
mi s njima! Djeca su tu glavna, mi smo im tek logistika.
Još ću mnogo toga morati i htjeti naučiti o pedagoškom
pristupu i nenametljivu vođenju učeničke filmske skupine.
Okupljamo se pred školom u rano jutro, pa se dijelimo
u dva automobila. Kaća vozi Doroteju i Andreja i dio opreme,
moj je auto za nijansu veći pa sa mnom idu Mirjana, Ines
i Dominik. Imamo sve potrebne papire, osiguranja, dozvole,
popise putnika...nije lako ići na takav put i voditi djecu.
I još potajno sumnjati u novinarske vozačke sposobnosti!
Taj ću podatak, srećom, saznati tek poslije.
Odmah ću naučiti nešto važno: ima vozača koji, baš kao
onaj Aljoša iz Večernje
škole, ne vole paliti žmigavce i pokazivati u kojem
smjeru skreću! Preko Trešnjevke izlazimo na autocestu,
vozimo do nekog od izlaza prema Hrvatskom zagorju, Kaća
zna gdje treba skrenuti, a ja jurim za njom, no moram
se malo snalaziti. Nema tu lijevo-desno, vozi, kolega,
kako znaš i nagađaj! Nekako je išlo do Golubovca, a tamo
i nije bezazleno. Zimsko jutro, zaleđeni kolnici kojima
obilje sitna kamena daje posebnu draž pri kočenju, lokalni
vlakovi koji dojure iz magle, a za rampe i drugu signalizaciju
ili se ne zna ili nema novca, tek, osjećam kako se moji
suputnici (supatnici?) grče pa spontano i sami ’koče’ dok
ja pogađam kamo će Kaćin crveni zmaj i hoću
li ja udariti u njih ili ću ipak uspjeti skrenuti na
vrijeme. A serpentine se nanizale kao ogrlica od zagorskih
bisera! Valjda tako nešto postoji?
Preko Lepoglave i Ivanca ipak stižemo do Klenovnika.
Za tren smo zastali kako bi Doroteja i Andrej snimili panoramu.
I dok Kaća i Doroteja elegantno izlaze iz auta, Andreju
se pri zatvaranju vrata zakvačila jakna pa dostojanstveno
pada u snijeg. U našem autu (lako je nama sve to gledati
iz topline i udobnosti, čuj sad kak’ se hvalim, mog auta)
nastaje opći delirij! Svi se smiju i gledaju me slavodobitno:
pa što smo vam rekli! Zbilja, dio puta prošao nam je u
oslikavanju karakternih osobina suputnika koji se voze
pred nama. Valjda su i oni isto tako pričali o nama? A
što ćete, i trač je nešto za žive ljude!
Kao svi pravi filmaši, u Klenovniku prvo skrećemo u birtiju.
Pije se doduše tek kava, čaj i sokovi, ali kakva bi to
bila medijska ekipa da na setu ne
završi među lokalnim poznavateljima dobre kapljice? Mirjana
vadi kolače koje vuče sa sobom, kaže da su bili neki gosti,
sinoć, pa je ostalo, ali nama se čini da se ipak ustala
u cik zore kako bi sve to pripremila. Odajem počast njezinu
umijeću, kolači su zbilja izvrsni i uzeo bih još da me
nije sramota pred učenicima, ispast ću veće dijete od njih
samih! Ima i sendviča, bombona, baš svega što našoj razigranoj
ekipi treba.
|
Iz filma Kotlovnica |
Klenovnik se diči bolnicom za plućne bolesti, u okeržutom
nekadašnjem dvorcu iznad mjesta, u središtu je napuštena
zgrada nekadašnjega lokalnog diva, poduzeća Zagorjeplet,
od kojega je živjelo pola kraja, a u slavnim je hrvatskim
privatizacijama dopao u ruke nekom stručnjaku koji
ga je posve upropastio, tu je i škola i crkva i župni dvor
na čijem dimnjaku stoji prazno gnijezdo rode, koja je,
čini se, digla krila od donošenja djece u ovaj siromašni
i pasivni kraj Hrvatske. Doduše, konac je siječnja, možda
će se u proljeće i te rode vratiti, ako ne uginu od ptičje gripe (pričam
suputnicima, da ih razvedrim, ono o malim Turcima koji
u igri broje: »Okoš, bokoš, zarazi te kokoš!«) ali
na prvi je pogled sve skupa prilično tužno.
Nakon jutarnje okrepe vraćamo se u aute pa idemo u Osnovnu
školu grofa Janka Draškovića, gdje nas čekaju ravnatelj
i njegovi kolege i učenici, i Danijel, zbog kojeg se prije
svega na put i krenulo.
Danijel
Odredište su izabrali upoznavši svoga vršnjaka Danijela,
koji živi u Vukovoju. Jedini je dječak među petnaestak
preostalih stanovnika sela koje lagano umire, svi su
ostali srednjih, i još više, starijih godina. Eterični
Danijel, plave kose, prozračnih obraza i sanjalačkog
pogleda, svakoga dana silazi u Klenovnik, prelazi dvanaestak
kilometara do škole i natrag, a odličan je učenik, piše
i objavljuje poeziju na dijalektu svoga kraja (odmah
nas upozoravaju da su bednjanski, ivanečki i klenovnički tri
posve različita narječja, u detaljima, doduše, ali ipak!),
i srećom posjeduje satelitsku televiziju i računalo pa
je ipak povezan s ostatkom svijeta. A tako beskrajno
sam!
Ozbiljni autori, posebno kad je riječ o multimedijskom
pristupu, neće krenuti na teren bez dugih i temeljitih
istraživanja. U Klenovnik i Vukovoj su dolazili i prije,
zbog raznih razloga, pa su ponešto znali o kraju i ljudima.
A kad su odabrali Danijela i priču o njemu, došli su ponovo
i pažljivije pogledali gdje će i što snimati, s kime razgovarati
i kako što bolje ispuniti svoju zadaću. Tako je bilježnica
s detaljima o budućem snimanju, naznakama lokacija i kadrova,
okvirima pitanja za sugovornike i drugim važnim uputama
bila dobrim dijelom ispunjena i prije polaska na put.
Filmska skupina OŠRudeš ima za sobom petnaestak i više
snimljenih filmova i pregršt nagrada i priznanja koja su
za njih osvojili, na hrvatskim revijama dječjeg filmskog
i videostvaralaštva i na drugim natjecanjima, ali Mirjana
i Katica uvijek naglašavaju kako njima i djeci nagrade
nisu ni najvažniji ni jedini motiv aktivnosti. No, valja
biti s njima na terenu i vidjeti s koliko ozbiljnosti i
odgovornosti obavljaju svatko svoj posao, a istodobno djetinje
uživaju u vedrim detaljima, kako se igraju, pa to možda
ponajbolje potvrđuje njihov stav. Oni se bave filmom, fotografijom
i radijskim emisijama jer u tomu uživaju, jer žele naučiti
nešto novo i zanimljivo, pa ne čudi što im ništa nije teško.
Domaćini nam pokazuju školu, koja ovdje postoji još od
1862, nekad je imala i više od šesto učenika, a danas ih
sakupi tek dvjestotinjak. Ekipa rutinirano snima dodatne
kadrove, Danijela među školskim kolegama, samu zgradu,
kućice za ptice u kojima ovih zimskih dana ravnatelj i
učenici ostavljaju komadiće sala kako bi pomogli pticama
da prežive... mene su prepustili razgovoru s ravnateljem
Josipom Polančecom i neću nikada saznati jesu li mi ljubazno
htjeli omogućiti ispunjenje još jedne novinarske zadaće
ili su me tek htjeli skloniti s puta, da što manje smetam?
Jer, ekipa je uigrana i svatko zna svoj posao. Čovjek sa
strane, poput mene, tu zaista samo može smetati, ako pokušava
(ne)nametljivo uskakati pitanjima, savjetima i mišljenjima.
Mislim, ja nisam...mislim, ne bih ja, ali...mislim da je
sve jasno!
Nakon snimanja u školi uskačemo u aute, Danijel ide s
Kaćom, pa krećemo prema konačištu u kojem ćemo spavati
i koje je, za božje čudo, neobično moderno i gotovo raskošno,
prema kraju u kojem se nalazi. Usput kočimo nasred ceste,
svi trče iz automobila i snimaju neke klenovničke dečke
koji se skližu po zaleđenoj bari. Danijel i zagrebačka
ekipa veselo im se pridružuju. Zatim nastavljamo pored
bolnice, uskim, ali asfaltiranim putem prema Vukovoju.
Tim putem Danijel svakoga dana silazi do škole i vraća
se, pričajući sam sa sobom, pišući, u glavi, svoje pjesme
i prozu. Put krivuda i penje se, pa je uskoro potrebno
i malo vozačkog umijeća da se ne bi sletjelo s ceste na
rubu vrlo strma obronka. Na jednom oštrom zavoju auto mi
se gasi. Ni ručna ne pomaže! Osjećamo kako klizimo prema
nanosu snijega i sva je sreća da je bio dovoljno čvrst
da nas uspori, pa i zaustavi. Naslućujem laganu paniku
među suputnicima, pa iako je sve prošlo u redu, moj je
vozački ugled nepovratno izgubljen!
|
Iz filma Bog mnje sudec jest |
Uskoro se više ne može s autima. Asfalt je već nestao,
ima nešto tucanika, a zatim sama zemlja, išarana tragovima
traktorskih guma, i vidljivim stopama stanovnika Vukovoja,
zaleđenim u snijegu i blatu. Vadimo opremu iz auta pa se
skupina lagano vere tim vukovojskim stazama, noseći stativ
i torbe s opremom. Uopće ih ne smeta što svakih nekoliko
metara zastanu, vidjevši dobar kadar, pravi odsjaj sunca
na snijegu ili začuvši urbanoj djeci nepoznate i čudne
zvuke prirode. Pa vade kamere i magnetofone i sve to bilježe
kako bi materijala bilo što više i kako bi se na kraju
dana mogao sačiniti izbor najboljih kadrova, fotografija
i tonova.
Danijel vodi, povremeno objašnjava ono što se nama čini
čudnim i stranim, a njemu je svakodnevica. S dijelom je
ekipe već dugo u kontaktu, putem weba,
a druge upravo upoznaje, hodajući, i vidi se kako ga sve
zanima. A zbilja i jesu zanimljivi! Doroteja je članica
filmske skupine, ali i fotografske družine i grupe za radio,
izvrsna je odbojkašica i još nastupa sa Zagrebačkim mažoretkinjama,
pa i sad sa sobom nosi štap koji povremeno zavitla u zrak.
Ona je zadužena za kameru, a prije se bavila uglavnom skriptom,
istodobno izabire kadrove, postavlja stativ, kad treba,
leži na snijegu da bi snimila Danijelove stope, stručno
provjerava ima li dovoljno svjetla i diže ruku kad je sve
spremno, pa set utihne
i svi se uozbilje. U jednom trenutku prepušta kameru Dominiku,
skida zimsku odjeću i na silnoj hladnoći izvodi svoju točku.
’Zagorska mažoretkinja’, s vukovojskim brdima u pozadini!
Sve za film! I Ines je podjednako aktivna u sve tri medijske
grupe, djeluje nešto samozatajnije od samouvjerene Doroteje,
jedina je iz drugog razreda, pa iako dobro poznaje sve
članove ekipe, možda je i zbog toga tiša. Bavi se i drugim
sadržajima u školi i izvan nje, a sad je zaokupljena vođenjem
skripta, zapisuje svaki kadar, duljinu snimljena materijala,
lokacije, što je tko govorio i na kraju prvoga, napornog
dana snimanja, dok ekipa raspravlja o učinjenom i o planovima
za sutra, Ines točno zna što je već snimljeno, a što tek
treba i nije joj žao što je najveći dio teksta zapisala
klečeći na snijegu, naslanjajući bilježnicu na klimavu
ogradu od sivih dasaka ili na leđa nekog od suputnika.
Vječno staloženi Dominik vodi računa o tonskim zapisima,
podjednako onima za radio i za film, vadi i sprema bubice i
kabele, povremeno je i vođa filmskog snimanja pa izvikuje
ono »Snima se!« ili »Kamera!« ili,
najčešće, viče »Tišina!« i onda se opet svi smire
i pažljivo prate što se događa, osim Kaće, kojoj baš tada
najčešće zazvoni mobitel pa je svi, a Mirjana ponajviše,
gledaju s prijekorom. No, nisu ni u tome jako strogi ni
ozbiljni. Dominik je i fotograf, pa u stankama filmskog
i tonskog snimanja vadi aparat i stvara buduću fotoreportažu
ili izložbu. A možda i nekoliko njih, tko zna koliko će
kvalitetna i raznolika materijala odnijeti u Zagreb, strpljivo
mi odgovaraju na moja vječna pitanja što zaista namjeravaju
učiniti i koliko će čega iz ta dva dana snimanja nastati.
I tako staložen i ozbiljan Dominik u trenutku gubi tlo
pod nogama pa pada u snijeg! Sve prolazi bez posljedica
po njega i opremu pa se svi smijemo. Andrej je prava ’duša’
ekipe, duhovit je, zna pronaći smiješnu i vedru stranu
u svemu, izvrstan je bubnjar i gitarist, pantomimičar,
nasmijava sve nas, opet pada u snijeg, priča i smije se
dječački vedro, nosi opremu, ali i on izvrsno povremeno
obavlja posao vođe snimanja, pa još fotografira, pomaže
pri nastajanju radijskoga zapisa, vodi dio razgovora i
čeka svojih pet minuta, jer on je montažer u ekipi i od
donesena će materijala skrojiti najbolje što se može. Jedan
je takav uvijek dobrodošao u svakom timu, posebno medijskom.
Vujnica
Djevojke čuvaju liniju, ali dečki spašavaju čast ekipe
i užurbano navaljuju na kuhane kobasice, pečene štrukle
i sve druge delicije koje im ljubazni
domaćini nude u stankama snimanja. U Zagorju žive skromni
ali gostoljubivi ljudi. Ulazimo u većinu kuća u kojima
još netko živi u Vukovoju, a najtoplije se osjećamo kod Vujnice. Na
njezinu su zidu, ukrašenu plavim tragovima valjka za
bojenje, svete slike, malo zamagljeno zrcalo, fotografije
djece i rođaka, isključivo s vjenčanja, kroz male prozore
u ovaj tmurni, sivi zimski dan jedva dopire svjetlo,
a čini se kao da je cijela kućica obasjana njezinom dobrotom.
Zato je svi i zovemo Vujnica,
kao da je ujna svima nama podjednako.
Osmaši su izrazito samostalni u radu, znaju svoje uloge
i zadatke i ne ustežu se predložiti rješenje, kad su svi
u nedoumici. Na večernjem, točnije noćnom razgovoru o učinjenom
i onome što ih drugi dan čeka, predlažu naslove, teme,
što će još koga pitati i s koje strane snimiti osobu, objekt
ili krajolik. Voditeljice ih upozoravaju da se moraju naspavati
i odmoriti, jer je vani hladno i teško, čeka ih opet vožnja
od prenoćišta do Klenovnika pa uzbrdo, dokle auti mogu,
pa nošenje opreme i hodanje kilometrima, ali oni valjda
misle, ako Danijel može svaki dan, godinama, možemo i mi
još sutra. Tako, i pored dogovora da se u ponoć gasi svjetlo
i ide na spavanje, iz njihove sobe još dugo dopiru glasovi.
Radni dogovor traje duboko u noć.
Katica je socijalna pedagoginja u OŠRudeš, i izrazito
darovita fotografkinja, ali samozatajno ne vadi često svoj
aparat, a ako ga i izvadi, onda snima za svoju dušu. Reportaža
i izložba, ili više njih, bit će rezultat učeničkoga rada.
Jasno, kad treba, spremna je dati savjet, upozoriti na
poneki tehnički detalj ili sunčanu zraku koja nezgodno
upada u objektiv, a njezini mladi kolege to nisu odmah
zapazili, ali inače se uporno drži po strani.
Cijelu je aktivnost u Rudešu započela Mirjana, profesorica
hrvatskoga jezika i književnosti, koja je prije nekoliko
godina, saznavši za Ljetnu školu medijske kulture u Trakošćanu,
došla najprije vidjeti o čemu je tu riječ, pa se oduševila
i drugi put dovela i Katicu. Uz veliko razumijevanje i
potporu druge Mirjane, ravnateljice OŠRudeš, uspjeli su
nabaviti prvu kameru (sad ih već imaju tri) pa ostatak
opreme, stvoriti filmsku skupinu, zatim i fotografsku družinu,
a od prije godinu dana, nakon nekoliko boravaka u Novigradu,
na proljetnom prosvjetarskom okupljanju, krenuti i u radijski
medij. Mirjana je u središtu svega, vodi i usmjerava, srdačna
je, vedra i duhovita kad se može biti, odlučna i profesorski
ozbiljna kad se mora, uvijek majčinski brižna prema svima.
Na početku smo se dogovorili da neću imati nikakav poseban
status, da ću biti poput petog učenika (to sad laskam sam
sebi, učenik u mojim godinama, mo’š misliti), a na kraju
je tako i bilo. Valjda jest? Preporučam se i za ubuduće,
profesorice!
Drugi se dan ponavlja cijela procedura mukotrpna penjanja
do Vukovoja, pa još više, do 527 metara visoka brda, na
čijem je vrhu crkva Svetog Vuka. Hodamo iza zvonarice,
starice koja je taj put navikla prelaziti tri puta dnevno,
jer nije bilo druge osobe u selu koja bi svakoga dana zvonila
(muški su morali raditi na polju ili u gradu, ako su imali
sreće pronaći posao) i koja ponosno u šaci steže golemi
ključ ulaznih vrata u crkvu, snimamo Danijela i njegove,
klijeti i krovove, stari kameni žrvanj...Tko zna što će
od svega tog materijala napraviti? Možda jedan film, možda
dva ili tri, dobru izložbu fotografija, radijski zapis
o zvonarici i zvonima?
Tri pala druga
Nakon što su i Andrej i Dominik pali na snježnim padinama
Vukovoja, bilo je valjda prirodno da i treći, posljednji
muški član ekipe, daje svoj prinos. Mogao bih sad pričati
da sam to učinio iz muške solidarnosti, namjerno i svjesno,
ali čemu bismo si lagali? Pao sam svom dužinom, natukao
lijevu arkadu i nos, krvario pola sata i da nije bilo
moje Vujnice, koja me čvrstom rukom izvela iz
mraka i leda, u podnožje vukovojskog brijega, ostao bih
valjda zauvijek tamo, i možda bi mi baš bilo dobro, tko
zna? Ovako, mogu pričati do konca života i novinarske
karijere kako sam krvario zbog posla. Doslovno!
Na povratku se vidjelo kako moja vozačka vještina (o
ovom padanju po zaleđenim vukovojskim stazama da i ne govorimo)
djeluje na mlađariju. Jedino je Andrej imao hrabrosti sjesti
s Mirjanom u moj auto, ostalo se troje naguralo kod Kaće,
no sve je sretno završilo, vratili smo se u Zagreb, u Rudeš,
a ja sam na povratku razmišljao kako sam zahvaljujući ljubaznu
pozivu doživio neponovljivo iskustvo. Jedno je pisati teorijski
o dječjem filmskom i videostvaralaštvu, posve drugo doživjeti
taj najkreativniji dio posla na terenu, vidjeti žar i uzbuđenje
mladih autora, nenametljivu pomoć i suradnju voditeljica,
cijeli proces nastanka njihovih ostvarenja. I zaista, opet
sam se pitao, koliko će filmova, reportaža i radijskih
priloga napraviti od materijala snimljena u ta dva vukovojska
dana?
Meni se učinilo da sve to jest važno, ali ipak nekako i nije
najvažnije. Ta su ih dva dana (i mene skupa s njima, zahvalna
što su me pozvali da ih novinarski pratim) zbližila i obogatila,
ne samo novim tehničkim spoznajama, iskustvom o poslu kojeg
su došli obaviti i koji jest bio temeljna zadaća, nego i
ljudski. Bolje smo se upoznali, smijali se zajedno, možda
pokatkad i malo naljutili jedni druge, ali i naučili mnogo
o svijetu oko nas. Siguran sam da ćemo svi pamtiti ta dva
dana na stazama Vukovoja. A filmovi, fotografije, radijska
emisija, nagrade i priznanja? Radovat će, jasno, ako se dogode,
ali nisu se zbog toga odlučili za ovaj način provođenja slobodna
vremena i za stvaralački rad. Treba otići s njima na teren,
vidjeti koliko uživaju i biti siguran da je zaista tako.
Duško Popović
|