Oko kina
IMAGO 2006. — u znaku snimatelja i digitalne kinematografije
Kopenhagen, 11. i 12. veljače 2006.
Iako je Danska danas u žarištu svjetskih
kontroverzi pokrenutih objavljivanjem karikatura proroka
Muhameda, koje su izazvale niz prosvjeda diljem svijeta,
bez primjetnih, vidljivih odjeka dalekih, ali prijetećih
zbivanja, svojom smirenom svakodnevicom, dočekala je predstavnike
snimateljske profesije iz devetnaest europskih zemalja,
kako bi im prirodnom gostoljubivošću i besprijekornom organizacijom,
Danske asocijacije direktora fotografije, omogućila održavanje
redovite godišnje skupštine. U ugodnu prostoru Danske filmske
škole članovi Europske federacije filmskih snimatelja,
koju čine predstavnici matičnih snimateljskih udruženja,
razgovarali su nepuna dva dana prema opsežnu dnevnom redu.
Osnovne su namjere IMAGO-a zaštita i potpora najvišega
mogućeg standarda u snimateljskoj profesiji, koja je kamen
temeljac cjelokupne filmske industrije.
Kao i na prošlim skupštinama, najviše se razgovaralo o
područjima koja su od posebna interesa za unapređenje položaja
direktora fotografije. Riječ je o priznavanju direktora
fotografije kao koautora filmskoga djela, ekstremno dugom
radnom vremenu i autorskim ugovorima.
Zemlje zapadne Europe, s iznimkom Njemačke, uglavnom
ne priznaju direktora fotografije (autora fotografije,
kako predlažu predstavnici talijanske asocijacije) kao
koautora filmskoga djela, što je izazvalo brojne aktivnosti
koje su dovele do Prvog kongresa snimatelja o autorskom
pravu, koji je održan u Španjolskoj Huelvi u studenom 2004.
Tada su okupljeni direktori fotografije tražili da ih se
prizna kao punopravne koautore filmskih i audio-vizualnih
umjetničkih djela te uspostavljanje i provođenje odredbi
kojima bi se jamčila zaštita njihovih prava i koje bi im
omogućile sudjelovanje u podjeli vrijednosti stečenih tim
radom.
Snimatelj je u vrlo nezavidnu položaju. On snosi punu
odgovornost za održavanje plana snimanja neovisno o problemima
i poteškoćama koje se pojavljuju u produkciji filma. Istodobno
mora se brinuti o tome da se održi visoka razina posla
za koji je unajmljen i na koji je on, što nije posve nevažno,
sigurno ponosan. Istodobno, on je na čelu snimateljske
ekipe, a ta je činjenica iznimno važna za međuljudske odnose,
na koje on nedvojbeno najviše utječe.
O radnim uvjetima u proizvodnji filma i autorskim pravima
snimatelja razgovaralo se i na sastanku u Lodzu, održanu
u sklopu prošlogodišnjega filmskog festivala Cameraimage.
U okviru prve teme izneseni su neki primjeri lošeg odnosa,
povezani ne samo s dugih radnim terminom nego i s pomanjkanjem
poštovanja prema samim snimateljima. Tomu pripadaju, u
više država zabilježeni, primjeri smanjenja broja profesionalnih
djelatnika u snimateljskim ekipama te sve slabiji uvjeti
za kvalitetan i profesionalan rad snimatelja na filmskim
projektima. Takvo je stanje sve više uobičajeno u velikom
broju zemalja.
Zaključak je da ne postoje opće prihvaćeni standardi
i propisani normativi, nego vidljive razlike od države
do države, od kontinenta do kontinenta. Pozitivna iskustva
u tom pogledu iznio je jedino Robert Alazraki, AFC, predstavnik
snimatelja Francuske. On je ustvrdio da je, unatoč gubitku
nekih prava, stanje u Francuskoj prilično dobro. Na veliko
čuđenje prisutnih, naveden je primjer Njemačke u kojoj
je u posljednjih pet godina zabilježen velik pad standarda
u snimateljskom radu. Kay Gauditz, BVK iznosi primjer njemačkih
producenata koji produciraju velik broj televizijskih filmova
u odnosu na malen broj igranih kinofilmova. U takvu se
ozračju direktori fotografije nalaze pod izravnim pritiskom
producenata da kao svoje asistente ne upošljavaju profesionalce,
nego da tu poziciju popunjavaju vježbenicima. U takvim
se okolnostima stalno događaju katastrofalne pogreške.
No, čak se ni gubitak snimljena materijala u takvim slučajevima
ne čini dovoljnim razlogom da producenti ponovno razmisle
i uposle profesionalce na tom i ostalim snimateljskim poslovima.
Njemačka snimateljica Sybille Grunze iznijela je zabrinjavajuću
činjenicu: opasno su narušeni socijalni život i socijalni
odnosi filmskih djelatnika uopće. U snimateljskom je poslu
sve više samaca, neproporcionalno više nego u drugim profesijama.
Zbog čega je tako?
|
O. Miletić na snimanju filma E pur
si muove, 1963. |
Kada su u pitanju Sjedinjene Američke Države, ASC postupa
nešto diplomatičnije. Kees Van Oostrum, ASC, navodi primjer
tragično preminula asistenta snimatelja Brenta Herschmana,
koji je poginuo u prometnoj nesreći kada je zaspao za volanom
dok se vraćao kući s naporna snimanja. Nakon njegove pogibije
»stvari su se nešto malo poboljšale, ali ne dovoljno«.
ASC je mišljenja da bi konkretne korake trebala pokrenuti
udruženja snimatelja, jer su jedina u mogućnosti u potpunosti
raspraviti činjenice i pokrenuti konkretne korake. Van
Ostrum smatra kako je možda trenutak da se rješenje počne
tražiti u redovima odvjetnika, a navodi primjer iz vlastita
iskustva, kada je pao s platforme na setu i pokrenuo tužbu
protiv studija. »Nedugo nakon pokretanja tužbe set je bio preplavljen
upozorenjima o mogućoj opasnosti od pada.«
Predstavnik IMAGO-a, Tony Costa, situaciju je ocijenio
veoma teškom. Problem je prerastao okvire pojedinih država,
prešao je na globalnu razinu i ni jedna država ne može
iznaći i primijeniti rješenje sama za sebe. Razlog je tomu
što bi se oni koji to učine bez sporazuma svih ostalih
mogli naći bez posla, jer ne bi bili u mogućnosti ponuditi
niže, nesigurnije uvjete rada. Određena razina solidarnosti
jedini je način da se taj problem riješi. Stvoren je dojam,
koji polako prelazi u pravilo, da su ljudi u filmskom poslu
izgubili osjećaj za zajedništvo, da se danas svi povode
za osobnim interesima i prema tome i nastupaju na tržištu
kao pojedinci. To se mora i može pobijediti ako se filmski
djelatnici solidariziraju i stvore skupinu. Tony Costa
dodatno je pojasnio zašto se IMAGO odlučio umiješati u
probleme koje bi trebali rješavati sindikati i udruge:
»...ta su tijela podbacila upravo
zato što solidarnost nije ni postojala«. Strah od
gubitka posla, strah od propuštanja angažmana, razlozi
su koji su prisilili profesionalce da prihvate rad bez
utvrđenih pravila. Tony Costa naglašava: »Jedini način da se pobjedi strah
jest da se svi udružimo«.
Raspravu o autorskim pravima u nastavku sastanka otvorilo
je izlaganje Josta Vacanoa, BVK ASC, koji je još prije
petnaest godina u Njemačkoj i u drugim zemljama pokrenuo
pitanje o pravu snimatelja na autorstvo u projektima na
kojima rade. Pojasnio je što se do sada u tom području
dogodilo u Njemačkoj, gdje snimatelji dobivaju određeni
postotak od poreza na medije i uređaje za snimanje. Osim
toga, cijeli problem nije se bitno približio konkretnom
rješenju, zakonu koji bi problem regulirao na najvišoj
razini.
Na primjeru Francuske uočeno je da postoji mnogo nerazumijevanja
oko teme priznanja autorstva. AFC je čak izdala Image
Charter (!??!), što je velik korak ka definiranju
prava i odgovornosti direktora fotografije. No među francuskim
snimateljima postoji duboka podjela. Jedni se snažno zalažu
za obranu prava na autorstvo, dok se druga grupacija tomu
protivi. Da stanje u Francuskoj bude još gore, redatelji
ne iskazuju volju za poštovanjem želja snimatelja. Svi
ti problemi sjedinjeni čine gotovo nepremostivu prepreku
donošenju novoga zakona, koji bi bio skloniji ideji dopuštanja
autorstva snimateljima.
Posve je suprotan primjer Bugarske, u kojoj se slični problemi
ne pojavljuju zato što se snimatelji po zakonu smatraju
autorima. To je slučaj i u mnogim drugim zemljama istočne
Europe, ali se tu pitanje postavlja ponešto drukčije. Nije
problem postojanje zakona, nego njegova dosljedna primjena
kako bi se dala potpora ostalim snimateljima unutar Europske
Unije.
Michael Neubauer, voditelj BVK-a, otvorio je i zatvorio
raspravu. Na otvaranju je ponudio strategiju kojom bi se
trebalo suočiti s problemima i koja bi pomogla u njihovu
rješavanju. Nakon žive i uspješne rasprave donesen je završni
tekst deklaracije.
Deklaracija
Dana 30. XI 2005. Međunarodna konferencija snimatelja na
Filmskom festivalu Cameraimage, Lödz, Poljska sastavila
je ovu deklaraciju, koja bi trebala biti dostavljena mjerodavnim
državnim ustanovama, strukovnim i sindikalnim organizacijama,
producentskim kompanijama te svim međunarodnim grupama
i profesionalnim udrugama.
— Uvjeti pod kojima se radi na nebrojenim filmskim i televizijskim
projektima širom svijeta pogoršalo su se do te mjere da
su dosegnuli kritičnu točku na kojoj je neupitna potreba
hitne i neodgodive reakcije.
— Osuđujemo nepotrebno duge termine snimanja i nesigurne,
opasne lokacije snimanja. Taj način dovođenja u opasnost
zdravlja i života profesionalnih djelatnika često je u
izravnom sukobu s postojećim zakonima.
— Zahtijevamo potporu međunarodne filmske i televizijske
industrije te raznih državnih tijela kako bi se iznašao
izlaz iz trenutne situacije.
— Očekujemo od uglednih filmskih organizacija da potaknu
mjerodavne ustanove da stanu na kraj toj praksi iskorištavanja
trenutnoga stanja i da se uvedu kvalitetni standardi uvjeta
rada.
Standardizacija digitalne kinematografije
Kao jedna od točaka dnevnog reda koja je pobudila zanimanje
i raspravu bila je prezentacija Kommera Kleijna, SBC, koji
je predstavio prijedloge standardizacije digitalne kinematografije.
Kako je ta tematika izrazito stručnog karaktera, svakoj
asocijaciji ostavljen je vremenski rok od dva tjedna da
svoje mišljenje iznese naknadno, kako bi se razmotrile
tehničke pretpostavke digitalne kinematografije koju Kommer
Kleijn, SBC, u ime IMAGO-a, predstavlja na skupu IDIFF
u Los Angelesu. Ovdje se daje šire obrazloženje toga prijedloga.
Prijedlozi IMAGO-a na IDIFF-u (International Digital Film Forum Međunarodni
forum digitalnoga filma)
Europsko udruženje snimatelja — IMAGO — pokazalo je veliko
zanimanje za članstvo u EDCF-u (European Digital Cinema
Forum — Europski forum digitalne kinematografije), i tako
postaje punopravnim članom 2004. godine. EDCF, European
Digital Cinema Forum (Europski forum digitalne kinematografije),
http://www.edcf.net, osnovale su prije tri godine tri europske
institucije (SFI, DFI, BKSTS) kako bi se na jednom mjestu
objedinila i bolje koordinirala pitanja vezana za e-cinema i d-cinema na
razini Europe. Sastoji se od tri modula, komercijalni,
tehnički i sadržajni. Svaki se pojedini modul nadalje dijeli
u nekoliko tematskih radnih skupina. Kompletan se opseg
posla i popis postignutih rezultata zajedno s trenutnim
razvojem aktivnosti može pronaći na internetskoj stranici
EDCF-a. Trenutno je glavna zadaća tehničkog modula pronalaženje
budućega standardiziranog digital
cinema distribution master (DCDM), drugim riječima
zadaća je pronaći nov oblik digitalnih filmskih kopija,
koje se dostavljaju distributerima za prikazivanje u
kinima.
Zbog pojave novih tehnologija u kinematografiji snimanje
i prikazivanje materijala u filmskoj industriji u budućnosti
će se znatno promijeniti. Kako ih taj proces ne bi zaobišao,
europski snimatelji zainteresirani su ne samo za očuvanje
kvalitete razine reprodukcije snimljena materijala, nego
i za nalaženje standardnoga formata na kojemu bi se radilo.
Na taj bi se način lakše zaštitio sam rad snimatelja, a
time i kvaliteta materijala za prikazivanje publici.
Kommer Kleijn, SBC, predstavnik IMAGO-a pri EDCF-T, predstavio
je tri prijedloga s temom budućega standarda digitalne
kinematografije (na polju distribucije i eksploatacije)
na sastanku EDCF-T-a u Cannesu održanu 4. veljače 2005.
Tom su prigodom sva tri prijedloga prihvaćena. Taj korak
usmjerio je te prijedloge uvrštenju u prijedlog EDCF-T-a,
koji će biti upućen komisiji SMPTE DC28.
Ukratko, izneseni su ovi prijedlozi:
- Otvorena mogućnost većeg broja frameova (kvadrata).
I dalje će ostati 24 kvadrata kao moguća opcija, no otvara
se mogućnost snimanja i projiciranja brzina od 48, 50
i 60 kvadrata u sekundi.
- Broj kvadrata mora biti kompatibilan
s postojećim materijalom. 8, 12, 15, 18, 20, 22, 24,
26, 30 kvadrata u sekundi.
- Odrediti na koji način omogućiti
distribuciju digitalnih kopija na kojima se nalazi materijal
snimljen u stereoskopiji. Kako će se stereoskopski materijal
ionako nastaviti koristiti s vremena na vrijeme, postavimo
standard u vezi s njima tako da stereoskopske instalacije
postanu međusobno kompatibilne.
Prijedlog na sugestije IMAGO-a nakon objave specifikacija DCI-a, veljača
2006.
Prijedlog o podupiranju modela 60 kvadrata u sekundi
Iako je već i model od 48 kvadrata
u sekundi pokazao izvrsne karakteristike, izražavamo bojazan
da bi se potencijalno mogla načiniti šteta na materijalu
snimljenom na 48 kvadrata u sekundi kada bi se isti prebacivao
na video za potrebe televizijskog i privatnog prikazivanja,
a nakon što bi taj materijal prošao ciklus kinodistribucije.
Model 60 kvadrata u sekundi pokazao bi još veću razinu
kvalitete nego spomenuti model 48 kvadrata u sekundi, mnogo
bi bolje podnio prebacivanje na video za potrebe televizijske
i privatne distribucije, a dodatno bi zahtijevao samo
25 posto više kapaciteta. Ne preporučamo da se forsira
isključivo model 60 kvadrata u sekundi, naš je prijedlog
da se model 60 kvadrata u sekundi stavi kao opcija koja
stoji na raspolaganju filmskim djelatnicima i studijima.
Još je jedan razlog zašto podupiremo model 60 kvadrata
u sekundi, naime taj je model već općeprihvaćen u svakodnevnom
prometu filmske industrije. Kako već postoji velika količina
materijala snimljena u modelu 60 kvadrata u sekundi,
a svaki se dan proizvodi dodatna količina, moglo bi doći
do nepremostivih poteškoća ako se taj model ne uzme u
razmatranje kod novog standarda. Dodatni je element činjenica
da je model 48 kvadrata u sekundi još jedan dodatni element
sustava filmske proizvodnje, u kojem ih ionako ima već
previše. Radije bismo se odlučili za rješenje smanjenja
različitih modela imajući na umu činjenicu da se konverzijom
različitih modela nanosi nenadoknadiva šteta snimljenu
materijalu. U filmskoj se industriji već moramo nositi
s modelima 24, 25, 30, 50 i 60 kvadrata u sekundi, nemojmo
tomu dodavati još jedan.
Prijedlog za održanje pune rezolucije, čak i pri visokim vrijednostima
kvadrata u sekundi
Čak ako se u dogledno vrijeme i dogodi da tehnologija
i ekonomika nalažu smanjenje kapaciteta, ne podupiremo
zamisao pri kojoj bi budući standard nametao takva ograničenja.
To bi nužno dovelo do raslojavanja standarda čim bi se
dopustila veća rezolucija. Takav tok stvari smatramo
neželjenim. Naša je preporuka da bi budući standard trebao
pokazati put razvoja za budućnost.
Prijedlog za dopuštenje promjene modela vrijednosti kvadrata u sekundi
za vrijeme prikazivanja.
Takvim bi se načinom došlo do bolje iskorištenosti modela
visokih vrijednosti kvadrata u sekundi (ograničavajući
ih na birane sekvencije unutar sama filma). S vremenom
bi potreba za promjenom modela vrijednosti kvadrata u
sekundi nestala u potpunosti, jer bi uporaba visokih
vrijednosti postala isplativija pa bi se cijeli filmovi
mogli projicirati na tim vrijednostima uz isplative troškove.
Prijedlog za nastavak podržavanja ostalih modela vrijednosti kvadrata
u sekundi (8, 12, 16, 18, 20, 22, 30)
Savjetujemo SMPTE da se ta mogućnost uvede kao opcija.
Ta bi činjenica bila iznimno laka za praktičnu primjenu
i činila bi praktičnu prednost DC opreme za projiciranje
u odnosu na filmsku projekcijsku opremu. Dodatna prednost
očitovala bi se u tome što bi se materijal izvorno snimljen
za potrebe televizijske distribucije (rađen na modelima
od 25, 50 i 60 kvadrata u sekundi) mogli uz minimalna
oštećenja distribuirati u kinima.
Prijedlog za uvođenje standarada prikazivanja stereoskopskih 3D materijala
kako bi se unaprijed izbjegla raslojavanja u tom segmentu.
(Nedavno smo doznali da se radna skupina SMPTE počela
baviti tim problemom, što smatramo izvrsnim razvojem
događanja.)
Neka pitanja o kojima se govorilo na godišnjoj skupštini
IMAGO-a ostala su otvorena, jer se osjetio znatan nedostatak
stučnosti, koji proizlazi iz složene pravne problematike
(snimatelj kao koautor filmskog djela) ili konkretne
tehnološke (digitalna kinematografija). Dio pravne problematike
preuzela je pravna savjetnica IMAGO-a, inače doktorica
pravnih znanosti Christine Bush iz Španjolske. Kako je
Zakonom o autorskom i srodninim pravima u Hrvatskoj autor
fotografije priznat kao koautor filmskoga djela, prijevod
navedenoga zakona predan je našim kolegama na razini
IMAGO-a, kako bi im svojim rješenjima pomogao u nastojanjima
da uspiju u svom pravnom priznanju.
Dokumente navedene u tekstu
s engleskog je preveo Emil Mišković
Željko Sarić
|