Mali filmski razgovori
Bonace Ervina Debeuca
Možda je neki Napoleonov vojnik malo zabludio po ilirskim
provincijama pa ostao zauvijek? I ostavio tragove, potomstvo?
Kad sretnu Ervina Debeuca, ljudi se odmah uhvate njegova
imena i prezimena, jer ime je njemačko, a prezime vuče na
Slovence, i stanu ga ispitivati tko je i odakle je, kakva
je on to mješavina, a Ervin, strpljiv i tih, kakav već jest,
eto pune tri četvrtine stoljeća i još malo, odgovara kako
je ime dobio od ujaka, a ujaku se sviđalo jer ima značenje
jak, prodoran i htio je da njegov nećak bude baš takav cijeloga
života. Čini se da mu se želja ostvarila jer Ervin je proveo
život boreći se uporno, jako i prodorno da bi ostvario svoje
i tuđe zamisli, koje su se počesto znale doimati posve nerealnim.
A ipak bi uspio!
Otac Anton, toliki Hrvat da je baš namjerno ostao s ove
strane granice, u Sušaku, kad su Talijani udarili među na
Rječini (dobro, bilo je tu i nekih povijesnih silnica na
koje Debeuci i nisu mogli mnogo utjecati), volio je ići
u kino, a Ervin je uživao ići s njim, možda i zato što je
Ervinova majka rano umrla, kad je on bio četverogodišnje
dijete, pa se nekako još više vezao uz oca i uz čarobni
svijet pokretnih slika, kako se već tada govorilo. Volio
je maštati pa se i ta priča o Napoleonu i njegovu soldatu
(De Beuc?), koji je, kažu, obitelji dao francusko, a ne
slovensko prezime, tada činila mnogo zanimljivijom i zgodnom
da bi se njome malo pravio važnim pred vršnjacima manje
romantična obiteljskog podrijetla.
Rođen 28. travnja 1930. na Sušaku, što mu je i danas bitan
podatak i pomalo sjetno priča o vremenima kad Sušak i nije
bio pravi dio Rijeke već samosvojno mjesto, sa svojim navikama
i običajima, sa svojim ritmom, Ervin Debeuc završava osnovnu
školu, postaje maturantom Prve sušačke gimnazije (u to se
vrijeme aktivno bavi veslanjem u četvercu s kormilarom i
počinje se dokazivati kao osoba koja voli društvo, a u društvu
ne bježi od dobre čaše vina), pa zatim malo studira pravo
i ubrzo se, od 1950. do 1953. godine, prebacuje na Višu
novinarsku školu u Zagrebu. Novinarsku je karijeru počeo
na Radiju Rijeka, a zatim nastavio u Novom listu. Bio je
i urednik tvorničkih listova Brodograditelj u Brodogradilištu
3. maj i Vjesnik Luke Rijeka, a kako se već tada zagrijao
za sve oblike aktivnosti Narodne tehnike, koristi se svakom
mogućnošću da propagira djelatnosti i samu organizaciju
Narodne tehnike, odnosno Zajednice tehničke kulture, u Riječkom
listu, Novom listu, u emisijama Radija Rijeke, poslije i
preko riječkog dopisništva Zagrebačke televizije, još kasnije
na HRT-u. Ponosno ističe da je dugo bio i dopisnik Tehničke
kulture.
Slikarstvom se bavio još od gimnazijskih dana, radovi
su mu zapaženi i pohvaljivani, a shvativši da ga iznad svega
zanima detalj, da je akvarel tehnika u kojoj nisu dopuštene
greške i da u radu ima potrebu za popravljanjem i poboljšanjem,
sve dok ne bude zadovoljan postignutim, bira tehniku ulja,
slika ponajviše marine i pejzaže, i ne sluteći da će ga
to obilježiti za cijeli život. Jer, izrazita sklonost likovnosti
dovodi ga 1947. u fotosekciju Sindikalnog kulturno-umjetničkog
društva Jedinstvo. Tu njegove fotografije zapaža Jure Mažuran,
tadašnji predsjednik Fotokluba Zagreb i Foto-kinosaveza,
pa mu daje dodatni poticaj za bavljenje fotografijom. Ponajviše
snima tadašnju djevojku, a sadašnju suprugu. Eto kamo sve
umjetnost može odvesti čovjeka!
Godine 1955, na Prvoj izložbi fotoamatera početnika u Rijeci,
dobio je diplomu za fotografiju Bonaca. Ta prva nagrada
u njegovu stvaralačkom životu pokazat će se na neki način
sudbonosnom. Otvorit će mu nove vidike, dati poticaje, tada
mladu novinaru pokazati da je dobro usmjeren, da ima osjećaj
za detalj, za ono što je važno. A i svojim će se imenom
ta nagrađena fotografija pokazati znakovitom. Ervin će provesti
život poput mora, u znaku bonace, smirenja, reda, strpljivosti,
ali i skrivene snage, nemira pa i bijesa, koji ga tjeraju
na stalno nove pothvate, na nove inicijative i napore, kako
bi sebi, a još više drugima, mlađima, otvorio mogućnosti
za bavljenje onim što ih zanima.
Dalje je sve išlo kako se moglo i očekivati. Debeuc je
od 1955. tajnik Kluba foto- i kinoamatera u Rijeci, neko
vrijeme tehnički referent u klubu, od 1956. tajnik Kotarskog
odbora Narodne tehnike Rijeka, a 1959. godine inicijator
(uz Krunu Heidlera, koji tada često dolazi u Rijeku, kao
svojevrsni headhunter zaljubljenika u tehničku kulturu i,
iznad svega, u film) i osnivač samostalnoga Kinokluba Rijeka.
Od 15. svibnja te godine, kad je klub osnovan, do 2002,
u više je navrata bio tajnik, potpredsjednik, predsjednik
i voditelj umjetničkoga savjeta kluba, član više žirija
za izložbe fotografija ili revije filmova, član priređivačkih
odbora, urednik više biltena, kataloga i drugih publikacija,
član organizacijskih odbora tri fotosalona, jedne domaće
i dvije međunarodne izložbe umjetničke fotografije More.
Neprofesijskim se filmom počeo baviti u doba kad se snimalo
na restlovima tonske trake, a među posljednjim je klupskim
aktivnostima prije nekoliko godina uveo tečajeve informatike,
shvativši zahtjeve vremena u kojem živimo. Između je smješten
bogat i sadržajan životni put Ervina Debeuca.
Zanimalo ga je mnogo toga. Prije pedesetak je godina bio
članom SRD Luben, Jedriličarskog društva Galeb, Centra za
podvodne aktivnosti (s inženjerom Josipom Medurom osnovao
je i poseban odjel za podvodna snimanja), sudjelovao je
u planiranju lučice Đeletićevo, suosnivač je Fotokluba Color,
a 1960. inicijator osnutka Centra za kinodokumentaciju,
kao dragocjena filmskog arhiva grada Rijeke, koji snima
i čuva filmsku dokumentaciju o svim važnim događanjima u
privrednom, društvenom, kulturnom i sportskom životu grada.
Zaposlen je kao činovnik, pa novinar, ubrzo postaje filmski
i TV-snimatelj, prvi u Rijeci i među najboljima u Hrvatskoj.
Sa žarom u očima priča o snimanju broda koji tone kod Omišlja.
S kolegom se uvukao u utrobu olupine, da bi snimio što atraktivnije
kadrove, pa su u zadnji čas, prije potonuća, pobjegli i
skočili u kajićkoji ih je čekao. Uvijek bira najteže pa
se kao filmski amater bavio i animiranim filmovima. Kao
predavač djeluje u tadašnjem Domu pionira (danas Domu mladih
u Rijeci), prenoseći znanje o filmu djeci, ali i polaznicima
Učiteljske škole u Rijeci. Mnogo čita o filmu i o umjetnosti
filmskog i televizijskog snimanja, jer ga to zanima i jer
shvaća da će najveći dio radnoga vijeka provesti kao profesionalni
urednik-snimatelj na televiziji. Uvidjevši kako mu treba
i formalno obrazovanje, upisuje se na studij kamere na Akademiji
kazališne i filmske umjetnosti u Zagrebu, od 1971. do 1976,
a zatim odlazi i na Fakultet dramskih umetnosti u Beograd,
ne bi li tamo položio posljednji ispit i dobio tu diplomu.
U Zagrebu je bio u klasi Nikole Tanhofera, i snimio svoj
diplomski film u selima iznad Senja, gdje jednostavno nije
bilo dovoljno (ili nije bilo uopće) struje, a Tanhofer je
tražio što više svjetla i odnosa svjetla i sjene! Film nije
nikada dovršen po njegovim zahtjevima, a Debeuc se na poziv
znanca uputio u Beograd pa shvatio da mu je od Rijeke do
Beograda predugo i preskupo putovati, da prečesto stigavši
na ispit shvati kako profesora nema, ili da nema vremena
za njega i jednoga je dana odustao.
Supruga je tada radila u Jugoliniji, djeca su rasla, kći
se nije odveć zanimala očevim poslovima, ali je sin naslijedio
njegovu ljubav prema snimanju, pa otišao i korak dalje,
kvalitetno se izučio i dokazao i u montaži, kojom se Ervin
nije mnogo bavio, iako je savladao osnove i te tehnike.
Godine 1981. suorganizator je XIV. republičkog festivala
amaterskog filma, a 1997. član Organizacijskog odbora 29.
revije hrvatskoga filmskog i videostvaralaštva. U međuvremenu
snima razne zanimljive stvari, bilo profesionalno, kao urednik-snimatelj
na televiziji, bilo opuštenije, kao član Kinokluba Rijeka,
odnosno Liburnija filma, pod kojim imenom djeluje od 1971.
godine. Među zadacima za pamćenje izdvaja otvaranje Zvjezdarnice
riječkog Akademskog astronomskog društva, Jadranske susrete
podvodnih aktivnosti, organiziranje ekipe za snimanje relija
riječkog kluba Old Timer, odlazak riječkih astronoma u Mađarsku
i mnoge druge. Snimao je i brojne namjenske i edukativne
filmove.
Za film Rijeka luka — Luka Rijeka dobio je 1985. Nagradu
Grada Rijeke. S redateljem Nikolom Lorencinom snimio je
i film Tito u Kraljevici. Velika mu je želja bila snimanje
igranoga filma. Htio je u tom snimateljski možda najzahtjevnijem
mediju iskušati sve ono što je godinama učio o snimateljskom
zanatu, dokazati se i tu, kao što se uspješno dokazivao
na svim drugim područjima, no nekako je ispalo da nije bilo
prave prilike. Pa ipak, snimio je dječji igrani film Sigurko,
o sudjelovanju djece u prometu, i na taj način donekle ostvario
svoju želju.
Najvećim djelom ipak smatra učenje i osposobljavanje velikoga
broja mladih ljudi za bavljenje filmom i videom, od kojih
dio i danas radi u pojedinim televizijskim kućama, a ima
ih bogme i na Akademiji za film!
A onda su stale stizati i nagrade. Odavno je dobio najprije
brončanu, a zatim i srebrnu plaketu Boris Kidrič, za osobite
zasluge u širenju tehničke kulture proglašen je Zaslužnim
članom Narodne tehnike, u povodu dvadesete obljetnice djelovanja
te organizacije, a Plaketu Kinosaveza Hrvatske primio je
u povodu proslave pedesete godišnjice amaterske kinematografije
u Hrvatskoj. Ponosi se Nagradom grada Rijeke za razvoj filmskog
stvaralaštva i Priznanjem Narodne tehnike prigodom četrdeset
godina rada i djelovanja organizacije.
Možda je ipak najviše uživao radeći kao suradnik u monografiji
Sto godina filma u Rijeci, u izdanju Muzeja grada Rijeke.
I o njemu se u toj knjizi dosta piše, što ne čudi s obzirom
na ulogu koju je imao i još je ima u riječkom neprofesijskom
filmskom stvaralaštvu, ali i u svim ostalim segmentima riječke
i hrvatske filmske povijesti. No, više mu znači njegov prinos
u knjizi, svi oni brojni podaci, informacije i činjenice
koje je utkao u stoljetnu kronologiju.
Ervin Debeuc je i otac KRAF-a, Kvarnerske revije amaterskih
filmova, pokrenute davne 1969, koja je 2003. okupila više
od 130 sudionika iz Austrije, Bosne i Hercegovine, Češke,
Italije, Makedonije, Poljske, Slovačke i Švicarske, uz sudjelovanje
pojedinih autora iz SAD i Belgije, a 2005. doživjela svoje
36. izdanje. KRAF je i prva hrvatska filmska i videorevija
s radovima snimljenim ispod vodene površine, nastalim ponajviše
u uskoj suradnji s Ronilačkim savezom i njegovim članovima.
Među članovima Priređivačkog odbora 36. KRAF-a nalazimo,
jasno, i ime Ervina Debeuca.
Salon umjetničke fotografije More prerastao je, opet na
inicijativu Ervina Debeuca, u filmsku reviju istoga imena,
pokrenutu u znaku i u vrijeme najave održavanja Mediteranskih
igara u Rijeci.
I u posljednjih je desetak godina Ervin Debeuc iznimno
aktivan. Tako je 1994. godine postao članom Izvršnog odbora
Zajednice tehničke kulture i taj posao obavljao u dva četverogodišnja
mandata, a zatim nastavio kao član Nadzornog odbora Zajednice
tehničke kulture. Iduće je godine Povelju Hrvatske zajednice
tehničke kulture dobio KVK Liburnija film, što se s punim
pravom smatra i svojevrsnim priznanjem Debeucu.
Godišnju nagradu Hrvatske zajednice tehničke kulture za
1997. primio je kao još jedno u nizu priznanja, koja ga
istodobno obvezuju na prihvaćanje novih zadaća, pa je tako
1998. izabran za člana Izvršnog odbora Hrvatskoga filmskog
saveza, obavljao dužnost do 2002, a sada je član Nadzornog
odbora HFS.
U više je navrata ponovno bio članom žirija raznih festivala
i revija, posebno dječjih smotri na županijskoj razini,
u Rijeci. Prima i Priznanje Zajednice tehničke kulture Primorsko-goranske
županije za dugotrajan i izniman prinos razvoju tehničke
kulture te Nagradu za životno djelo Zajednice tehničke kulture
Rijeka za iznimne zasluge postignute u tehničkoj kulturi.
Umirovljeničke (?) dane provodi baveći se opet nešto intenzivnije
slikarstvom, koje je dugo bilo zanemareno, zbog brojnih
profesionalnih obveza koje je godinama imao, a ona stara
sklonost detalju, slici koja vjernošću podsjeća na fotografiju,
sve češće pronalazi kupce, iako Ervin ni danas ne zna odrediti
cijenu za svoj rad. Već je nekoliko puta odlazio iz kluba,
pa se vraćao kad bi zagustilo, kad su ga zvali jer je trebalo
opet iskoristiti njegovo iskustvo, i dok sumnjičavo vrti
glavom govoreći kako se klub uskoro seli u nove prostorije,
smještene na četvrtom katu zgrade u središtu Rijeke, i da
je to za njega jednostavno previsoko pa se neće baš mnogo
tamo pojavljivati, čini se da će ipak pronaći snage i mnogo
se puta popeti do tih šezdesetak četvornih metara klupskoga
prostora koji im se sada čini golemim, iz perspektive dosadašnjih
petnaestak, a za koje se dugo i uporno borio i Ervin Debeuc.
Klub danas ima i profesionalnu tajnicu (koju, doduše, dijeli
s još nekoliko udruga, ali je ipak i to golem i donedavno
posve nevjerojatan korak naprijed) pa se čini kako je sve
baš kako treba biti i gospodin Debeuc s nestrpljenjem čeka
nove sadržaje, nove zadaće i spreman je još poneki put dati
svoj doprinos, ako bude trebalo. A trebat će!
Duško Popović
|