37. Revija hrvatskog filmskog i video stvaralaštva, Đurđevac
Bunarenja po Hripku, Jakupecu
i Bukovcu
Prevladavajuće eskapistički ton 37. revije hrvatskoga filmskog
i videostvaralaštva imao je, u svom pasatističkom odvjetku,
i nekoliko naslova što se, strukturalno, temelje na dokumentarističkom
materijalu nastalu višekratnim snimanjima — u različitim
razdobljima — uvijek iste osobe ili skupine ljudi, a sada
završno oblikovanima najnovijim (posljednjim?) snimkama.
Riječ je o dokumentarcima: Moja generacija Ivice Hripka,
Ne živi čovjek samo od kruha Zdravka Jakupeca i Dani slave
Milana Bukovca.
Prvi filmski zapis što se pojavljuje u Hripkovu filmu načinjen
je prije punih pola stoljeća; tada je tek novopečeni snimatelj
bio zabilježio nekoliko eksterijera u slikovitoj okolici
Ogulina. Zapravo, od tog trenutka pa do naših dana marni
je filmaš ’ispucao’ na tisuće metara filmske vrpce, a u
novije vrijeme i elektroničke, ali razlozi njegova nedavna
posezanja u, vjerujem, prebogati vlastiti arhiv nisu vođeni
tek običnom radoznalošću da se utvrdi čega sve tu ima i
kako danas izgledaju neki kadrovi koji su nastali u osobitim
okolnostima, nego da bi se, iz raznovrsna izobilja, izdvojio
materijal koji je Hripko desetljećima planski snimao na
’zadanu temu’; riječ je o događaju obilježavanja godišnjice
mature njegova ogulinskog razreda što se na istom mjestu
i u ’elastičnim’ vremenskim intervalima uvijek iznova ponavlja.
|
Ivica Hripko: Moja generacija |
Sam se ritual okupljanja — svjedoče Hripkovi kadrovi —
odvija po ’zadanu’ receptu; okupljanje razreda počne na
ulici, ispred ulaza u školu; već vremešni ljudi, koji su
svojedobno godinama dijelili isti razred, pristižu sa svih
strana, srdačno se pozdravljaju, izmjenjuju kratke primjedbe;
dakako, ti se susreti međusobno razlikuju tek u ’sitnim’
ali jasnim nijansama ponešto izmijenjenih, sve starijih
njihovih vanjština. Poslije se penju stubama, ulaze u razred,
uzbuđeno debatiraju, sjedaju u klupe... Na tu će ’nastavu’
otpočetu prozivkom, kao i nekoć, uvijek netko zakasniti
— onda koju minutu, sat ili cjelodnevnu nastavu, sada —
zauvijek. Njima će se darovati ona tugaljiva ’krnja’ minuta
šutnje...
Rado ću priznati da me obećavajući početak filma Moja generacija,
poglavito utemeljen na gore spomenutu ’reminiscenscijskom’
materijalu, bio zainteresirao, a onda, bogme, i ’zgrabio’
kada sam ugledao osobit komadić prastara ’izgrebana’ filmskog
materijala — nalik onim smećkastim fotografijama iz prašnjavih
albuma s kojih u nas bulje fotografski ukočene lijepo odjevene
prilike — materijala na kojem su se Hripkovi školske kolege
— sada stali sablasno pomicati i kretati. Djelovalo je to
kao da se uistinu pred nama djelić vremena oteo iz albuma
i čudesno nakratko zaživio...
Zašto Hripkov film s tim njegovim fino započetim ’bunarenjem’
nije i sam dokraja zaživio? Autor je onom svojom (razumljivom)
ponesenošću zavičajem, a napose gradom Ogulinom, koji je
»tako lijep da ljepši ne može biti«, razasuo prelijepu ’arhivsku’
građu koju je tako marno sam stvarao i ljubomorno čuvao;
umjesto da se maksimalno usredotoči na začudnu priču o redovitim
ritualnim okupljanjima koji se — kada je riječ o školskome
dijelu fešte — završavaju uvijek na identičan način tako
što će se neki odvažni posjednik kvalitetnoga fotoaparata
ispentrati na uvijek istu najvišu dvorišnu ’kotu’ i okinuti,
Hripko je — mišljenja sam — podlegao nostalgičnu zovu lokalpatriotizma
(prihvativši se poučne razine obrazovnoga filma) i ispustio
odličnu priliku da čin okupljanja završi nadahnutim završnim
pronicanjem rečene ritualnosti koja — kušajući na trenutak
vratiti vrijeme — zapravo svjedoči o njegovu nezaustavljivu
protjecanju iskazanu skokovitim svojstvima stilske figure
poznate pod nazivom elipsa.
Da je autor imao više vjere u svoj materijal (prošlosti),
a bilo je mnogo razloga da je u izobilju ima, zasigurno
bi nas poštedio i prekomjerne blagoglagoljivosti koja je
nekom Hripku prošlosti, Hripku uvjerenu u sugestivnu snagu
slikovne građr, odmogla.
Dojmljivom arhivskom građom nes/p/retno se p/r/oigrao i
Zdravko Jakupec u tvorevini Ne živi čovjek samo od kruha,
dugoj 39 min i 20 sek. Bio se prihvatio lijepe i zahtjevne
zadaće evociranja životnoga puta velikog pitomačkog snimatelja,
filmskog pedagoga i utemeljitelja znamenite filmske manifestacije
FEDAF — Mirka Lauša. I kao u Hripkovu slučaju, i ovdje početak
plijeni finim usporedbama dvaju vremena iz života Pitomače,
što je i bila postala nadaleko poznatom upravo po uspjesima
kinokluba Slavica. Uvijek smo, pa i u slučaju Jakupecova
dokumentarca, osupnuti kada se iz nekog dobro pogođenog,
možda nadahnuta pretapanja naoko ’bogečkog’, a zapravo sugestivnog
crno-bijelog filmskog materijala prošlosti mirakulozno —
na istom mjestu — iznjedri definirani urbanitet.
Tu ćemo, pokraj obveznog službeno-ritualnoga znamenja indoktrinirana
vremena (štafete, smotre, povorke, govori...), zateći i
sitne znakovite detalje potisnuta duha minula vremena što
su izmaknuli ’kontroli’. A netko će u gradskim mimohodima
dječice odjevene u slikovite primjerke iz životinjskog ili
biljnog carstva uočiti već blago prepoznatljive naznake
budućih fizionomija, kao što se to dogodilo i članici žirija
ovogodišnje Revije, poznatoj pjesnikinji Božici Jelušić,
koja, na pojavu minijaturna vlastita izdanja na ekranu,
nije mogla, a da ne ispusti prodorni krik upozorenja.
U simpatičnu uvodnom dijelu filma osobito je dragocjen detalj,
sretno sačuvan na filmskoj vrpci. Premda su filmovi darovite
djece pitomačkoga kinokluba visokokvalitetnim ostvarenjima
postizala svake pažnje vrijedne uspjehe, što na domaćoj
što na međunarodnoj festivalskoj sceni (o čemu svjedoče
mnogobrojne nagrade u vitrinama kluba, osobito za dokumentarac
Mlin), jedan se kolosalni uspjeh — onaj u Beogradu gdje
su klinci iz Slavice bili pokupili baš sve najvrednije nagrade
— stanovnika Pitomače osobito duboko dojmio; svoje su male
’heroje’ na postaji dočekali s jednakim oduševljenjem i,
s obzirom na broj stanovnika, podjednako ’masovno’ kao što
će, toliko godina poslije, Splićani dočekati pobjednika
Wimbledona — Gorana Ivaniševića.
|
Zdravko Jakupec: Ne živi čovjek
samo od kruha |
Nažalost, Jukupec će dobro zamišljen ’dvojni portret’ —
kluba i njegova utemeljitelja Mirka Lauša — ubrzo degradirati
dvostrukim premašajem; valjda u želji da ponudi i efektnu
alternativnu priču o zvjezdanim uspjesima kluba i njezina
utemeljitelja eksplikativnom smotrom nagrada znatne međunarodne
težine, nesmotreno će ’odrediti’ upravo protagonista svoje
priče, Mirka Lauša, da sam objašnjava ne samo nagrade što
pripadoše mladim umjetnicima nego i one brojne kojima se
i sam bio okitio. Trećim će pak ’stavkom’ dokraja umrtviti
film: bio je napenalio Lauševa prijatelja Krunu Hajdlera
ispred kamere — kako kažu Podravci ’na kipec’ — i pustio
ga da priča li priča o Laušu kao izvanrednoj ličnosti (što
stoji) i o kinomaterizmu u Pitomači kao pandanu naivnom
slikarstvu!
’Slučaj’ dokumentarca Dani slave Milana Bukovca, autora
respektabilnih eksprimentalnih filmova, ponešto je drukčiji.
Bio se prihvatio izrade portreta bizarna koprivničkog ’bajsista’,
koji je, i ne samo u tom kraju, bio postao glasovit sa svojih
ekscentričnih izvođačkih nastupa mahom na bogatim ’podravskim
svatima’. Njega je, kako sam objašnjava u Bukovčevu filmu,
počela zamarati ubitačna monotonija uloge zabavljača vazda
zadana glazbenog repertoara, pa se počeo domišljati kako
da nastupima svoje grupe podari i zeru performerskoga u
pučkom stilu i tako poveća broj nastupa i — gaža. I domislio
se! S početka je glazbu s bajsa (kojemu je nedostajala jedna
žica) ’podizao’ pojačanom dinamikom tijela i mahnito žestokim
trzajima glave, što je, sinkronizirano sa sve ubrzanijim
ritmom, znalo dovesti izvođače i publiku u stanje blisko
ekstatičnom. Poslije bi, nadahnut novim ’smjelim’ zamislima,
zalegao na pod, položio na tijelo svoj instrument i, naposljetku,
pozvao mladenku da zajaši i njega i njegov glazbalo kako
bi, s nedvosmislenim erotičkim implikacijama, ’njih troje’
delirično poskakivalo u divljačkom ritmu glazbe — dok bi
svatovi sa strane svesrdno sudjelovali u poticanju tog mladenkina
više nego bizarna plesnog jahanja ili jahačkog plesa. Dakako,
prema svjedočenju supruge vođe benda, lova je nemilice pljuštala.
|
Milan Bukovac: Dani slave |
Ta vulgarnostima začinjena samopromocija rečenoga benda
u protagonista svatovskih svetkovina svakako je ’revolucionirala’
tu vrst svadbi što se tradicionalno temelje tek na tri čvrsta
načela — iću, piću i mahnitu tancanju do zore.
Bukovac je utemeljio dokumentarac na vlastitu snimanju benda
i na već postojećim elektroničkim zapisima njihovih nastupa
po svadbama. Nije mi poznato jesu li te kasete prošlosti
plod odluke sama benda da slikovno registrira neke atraktivnije
momente iz svojih ’nastupa’ ili vlasništvo maldenaca, koji
su posao snimanja povjerili prokušanu ’profesionalcu’. Posljednja
pretpostavka ’drži vodu’ zna li se da se u nas razvila prava
’industrija’ snimanja svadbi ’u izvedbi’ čak filmski visoko
obrazovanih pojedinaca; upravo ta činjenica bila je svojedobno
nadahnula Krunu Hajdlera da u Koprivnici pokrene festival
svadbenih filmova.
Bukovac raznorodnu građu miješa ležerno, mahom vođen primarnim
kriterijem da ’izvođačke specifičnost’ sastava predoči što
zornije. No, nakon publici zanimljiva prvoga dijela saznat
će se i to da se i supruga vođe benda bila jednom popela
na instrument da bi ubrzo završila na podu zadobvši lomove
s trajnim posljedicama, da čelni čovjek benda prednjači
u ’tankanju’ golemim količinama metanola po nastupu kako
bi se cijelu svadbenu noć i sam mogao uspješno nositi s
nepopustljivim ritmom ’fešte’, da su se u novije vrijeme
dramatično stanjile gaže, da se — od najnovijega — uvukao
među članove benda i crv prijepora — slijedi dramaturško
’opuštanje’ kao posljedica autorski neriješena pitanja u
kojem smjeru ’zavrnuti’ finale privlačnoga filma i kako
ući dublje ispod kože onoga koji je sve to zakuhao — što
zapravo učiniti da se potencijalno bogata građa, naposljetku,
ne svede na uvodnu atrakciju. Sve u svemu, Bukovac se našao
pred zahtjevnom zadaćom iznalaženja određenih oblika dokumentarističkog
’fabuliranja’, zapravo pred onim nečim — njemu kao predstavniku
eksperimentalističke poetike — očito stranim pa i odbojnim...
P.s. Metode dokumentarističkog ’bunarenja’ bio sam se, nema
tomu dugo, i sam prihvatio. Očekujem da o mom uratku trojica
gore tretiranih ’bunarmana’ podstru tri odvojene analize
pod zajedničkim naslovom Bunarenja po Krelji.
Petar Krelja
|