STUDIJE
Tragajući za vidljivim pojmom: pokušaj definiranja semiotike animiranog filma na primjeru opusa Nedeljka Dragića
UDK: 791.228:81’22 791.633-051Dragić, N.:81’22 Tekst koji slijedi bavi se semiotikom animacije, granom semiotike koja se, koliko je autoru poznato, u čistom obliku praktički nikad nije javila. Takva jedva postojeća znanstvena disciplina ovdje je derivirana iz usporedbe s relativno etabliranom semiotikom filma, s obzirom na srodnost animirane i filmske (fotografske) pokretne slike kojih se temeljne osobine velikim dijelom preklapaju. Kao ogledni primjer (case study) izabrano je filmsko-animacijsko djelo hrvatskog autora Nedeljka Dragića stoga što je ono izrazito kompleksno i slojevito po svom simboličkom naboju. Umjesto da, kao velik broj njegovih kolega, animacijski artificijelni pokret tretira kao mimetički odbljesak stvarnosti, Dragića gotovo od početka karijere zanima koncept pojma u pokretu, oživljena misao, vizualna antropologija i, u naše doba osobito aktualan, animacijski dokumentarizam. Za Dragića je gledatelj aktivni konzument i on čin projekcije vidi kao intersubjektivnu komunikaciju, što je shvaćanje koje će postati uobičajeno tek u naše postmoderno doba. Tu naravno nije riječ o koincidenciji, već o intuiciji autora koji je svom silinom svoje kreativne energije uvijek bio okrenut budućnosti. Midhat Ajanović
|