LICA AMERIČKOGA FILMA
Ljubav u vremenu
UDK: 791.22:177.6 Esej razmatra fikcijske prikaze ljubavnih odnosa s obzirom na različit autorski pristup dvojice redatelja razradbi filmskoga vremena, polazeći od konstatacije Ante Peterlića da su čovjekovi čini, posebice oni od opće simboličke vrijednosti poput ponašanja izazvanog ljubavlju, neodvojivi od svojstava filmske građe, a samim time i filmskog vremena. Prije svitanja (Before Sunrise, 1995) i Prije sumraka (Before Sunset, 2004) Richarda Linklatera, predstavljaju pokušaj realističkog ostvarenja iluzije razvoja likova i priče u realnom vremenu, dok Vječni sjaj nepobjedivog uma (Eternal Sunshine of the Spotless Mind, 2004) Michela Gondryja redateljevim naglaskom na stilskoj začudnosti i fantastičnosti te strukturalnoj slojevitosti predstavlja otklon od imperativa i svojstva filmske građe. Ipak, unatoč gotovo oprečnoj razradbi filmskoga vremena, obojica autora nemaju i različita stajališta o naravi ljubavi, dapače, slave je kao rezultat racionalne i iracionalne dinamike složenih međuljudskih odnosa koji posjeduje moć svojevrsnog odolijevanja utjecaju zbiljskog i filmskog vremena. Karla Lončar
|