SNIMATELJSKI PRILOZI
Portret snimatelja (VII) – Charles Rosher i Karl Struss
UDK: 778.53-051Rosher, C. 778.53-051Strauss, K. U sedmom nastavku serije Portret snimatelja autor piše o snimateljima Charlesu Rosheru i Karlu Strussu, koji su zajednički snimili film Zora (Sunrise – A Song of Two Humans, Friedrich Wilhelm Murnau, 1927), za koji su dobili prvog Oscara za kameru uopće. Premda je Rosher bio na špici istaknutiji od Strussa koji je naveden manjim slovima, Struss je itekako zaslužan za fotografiju, posebice u onim dijelovima filma koje je snimao tijekom Rosherove bolesti, a gdje se očituje njegov fotografski stil poznat i u ranijim filmovima. Međutim, u filmu Zora, zbog redatelja Murnaua čije je izražavanje slikom dominantno i u drugim njegovim filmovima (Nosferatu, Faust, Posljednji čovjek, Tabu), više je riječ o naglašenoj redateljskoj vizualnoj koncepciji i utjecaju na snimatelje. Autor razmatra utjecaj ekspresionističkog stila, kombinaciju s holivudskim studijskim načinom snimanja, a ujedno istražuje temeljno pitanje: što je realizam u filmskoj fotografiji, posebice s obzirom na svjetlo. Za potrebu raščlambe filma uvodi pojam logika tame. Uvažavajući sveukupno snimateljsko umijeće u filmu Zora, autor smatra da je ipak riječ o filmu koji je teško okarakterizirati po jedinstvenom vizualnom stilu. Krešimir Mikić
|