LICA HRVATSKOGA FILMA
Prijateljska kamera Rudolfa Sremca
UDK: 791.633-051Sremec, R. Ova studija istaknutog kritičara i redatelja Petra Krelje analizira rad njegova starijeg kolege Rudolfa Sremca, jednog od najvažnijih dokumentarista u povijesti hrvatskog filma koji je tijekom svog dugog života realizirao devedesetak ostvarenja u tom filmskom rodu. Počevši od debitantskog filma Spužvari i koraljari, studija razrješava dilemu o razlozima svojedobne neformalne zabrane toga filma, analizira Sremčevu metodu rada i opisuje očite uzore (Robert J. Flaherty, John Grierson, film istine) takvih dokumentarnih filmova kao što su Crne vode ili Ljudi na točkovima. Nakon analize tih klasika, rad navodi i dokumentariste na koje je Sremec utjecao (Krešo Golik, Miroslav Mikuljan, Krsto Papić i dr.), a analizira i druge tipove dokumentarističkih poetika u Sremčevu opusu, primjerice koketiranje s igranim filmom u Zelenoj ljubavi. Studija analizira i Sremčev publicistički i kritičarski rad, podsjeća da je riječ o autoru scenarija za Oscarom nagrađeni animirani film Surogat Dušana Vukotića, a metodu "prijateljske kamere" kao načina odnosa prema snimanim ljudima uspoređuje i sa Sremčevim etičkim izborima u onodobnoj kinematografiji. Petar Krelja
|