english
produkcija
o nama
produkcija
distribucija
nakladništvo
Hrvatski filmski ljetopis
Zapis
Knjige
DVD
DVD - posebna izdanja
festivali
medijska škola
forum
pretraživač
linkovi
impressum
 
2010.
62

LICA AMERIČKOGA FILMA

Apokalipsa danas u kontekstu američke popularne kulture i kontrakulture

Ovaj se rad bavi razumijevanjem filma Apokalipsa danas unutar konteksta vlastite kulture i vremena, ne samo onoga u kojem je nastao (Novi Hollywod, kraj 1970-ih), već onoga (1969/70) čiji su ikonografski indikatori autorski svjesno i smisleno predstavljeni u filmu s ciljem davanja određene kontakulturne slike Amerike i viđenja Vijetnamskog rata. Autor tako istražuje reference filma na američku popularnu i masovnu kulturu (rock glazba, surfanje, metafilmska citatnost pojedinih scena i odabira glumaca, uporaba droge i sadržaja eksplicitne seksualnosti: magazin Playboy, roman Sexus Henryja Millera...) u okviru tada aktualnih kontrakulturnih zbivanja, i u sklopu toga daje tumačenje djela kao prvog američkog kontrakulturnog ratnog filma. Uz detaljnu analizu metafilmskog i funkcionalnog značenja rock'n'roll songova upotrijebljenih u filmu (The End, Satisfaction, Suzie Q), u tekstu se objašnjavaju Coppolini postupci kao redatelja, koscenarista i koproducenta kojima je u filmu ostvario viziju američkog sukoba u Vijetnamu (s tezama o otuđenosti američkih vojnika kroz donošenje i konzumaciju vlastite kulture, i apsurdnosti takvog pristupa ratovanju), sukladnu viđenju koje se formiralo u okviru kontrakulturnih pokreta. Mitsku strukturu književnog predloška Conradova Srca tame (u tekstu istumačenu s pozivom na koncept monomita Josepha Campbella) Coppola koristi kao podlogu za nizanje nadrealističkih i simboličkih ratnih scena, koje, pokazuje autor, svoj idejni a katkad i doslovni izvor imaju u svjedočanstvima i izvješćima o ratnim zbivanjima s predznakom kontrakulturnih pogleda, kakve primjerice izriče Michael Herr, pisac knjige Izvještaji s bojišta (Dispatches), koji je perspektivi filma pridonio ne samo knjiškim utjecajem na redatelja nego i autorstvom naracije, kontekstualizirajući i artikulirajući prikazane događaje i teme. Apokalipsa danas ispod vječne filozofske problematike govori o Coppolinu revizionističkom promišljanju kako filma, tako i Vijetnamskog rata.



Juraj Bubalo

Bookmark and Share
Čudovišta u nama i izvanzemaljci iznad nas: reprezentacija znanosti i uloga znanstvenika u američkim znanstvenofantastičnim filmovima 1950-ih
Američko filmsko podzemlje i eksperimentalni film
Rascjep između kontrakulturne bezobjektne žudnje i kulturne objektne želje: Put oslobođenja

Pregled ostalih članaka u ovom broju...

 

vijesti
novi broj
arhiva
arhiva u pdf formatu
suradnici
pretplata
impressum
kumulativno kazalo
(download Word 848kB)
Maillot nba pas cher
I thought that after two years, I knew replica handbags that Beatrice was a small gucci replica handbag in Pierre's many hermes replica handbags . I didn't expect it to be handbag replica positive result. Beatrice transformed this "night club little prince" into a happy replica handbags .





















Statistika posjeta