STUDIJE
Gorke suze i ljubavni odnosi u poslijeratnoj Njemačkoj: o motivima i temama u filmovima Rainera Wernera Fassbindera
UDK: 791.633-051Fassbinder, R. W.:177.6 U središtu umjetničkog stvaralaštva kazališnoga i filmskog velikana Rainera Wernera Fassbindera nalaze se jedni od najvažnijih oblika međuljudskih odnosa — ljubavne veze. Iza kulisa nježnosti Fassbinder je prepoznavao stalnu borbu između snažnijega i slabijega te bezobzirnost prema emocijama. Nasilno podčinjavanje ili voljno predavanje na milost i nemilost drugoga, neznanje kako se valja ponašati kada se voli, iskorištavanje drugoga i uskraćivanje ljubavi za Fassbindera su osnovni aspekti ljubavnih veza. U tom su kontekstu posebno poznati njegovi filmovi u kojima se mogućnosti sretne ljubavne priče i zadovoljavajućega životnog puta na primjerima ženskih sudbina procjenjuju s iznimnim pesimizmom i skepsom. U skupinu tih filmova, a kao možda najidealniji primjer tipičnih stavova, pogleda i načina rada Rainera Wernera Fassbindera, ubraja se i djelo Gorke suze Petre von Kant, isprva izvođeno u kazalištu, a zatim pod redateljskim i scenarističkim vodstvom samog autora prebačeno i u filmsku verziju. Ovaj se rad bavi Fassbinderovim pristupom problematici nesporazuma u međuljudskim odnosima i njegovim raskrinkavanjem istih pri čemu okvir čini uvid u autorovo sveukupno stvaralaštvo i filmografiju njegovih tzv. »ženskih filmova«, dok u prvom planu stoji njegovo znamenito djelo prezentirano kroz razne medije — Gorke suze Petre von Kant. Rikard Puh
|