ANIMACIJSKE STUDIJE
Misionarski polet — animacijski program britanskog Channel Foura
UDK: 791.228:727.94(410) U prilagođenom poglavlju svoje knjige koja će uskoro biti objavljena (British animation: The Channel 4 Factor, London: Parliament Hill, 2008), Clare Kitson opisuje svoju animacijsku politiku unutar Channel Foura. Nakon jedanaestogodišnjeg rada kao programski direktor u Nacionalnom kinu Britanskog filmskog instituta prelazi na Channel 4 gdje radi kao urednik animacijskog programa. Channel 4 je bio nešto poput izdavačke kuće. Urednici animacijskog programa odabirali bi i osiguravali financijska sredstva za najbolje radove neovisnih producenata. Od njih se očekivalo da stvore zanimljiv i inovativan program. Razlog tome je bio taj što je britanski Channel 4 osnovan putem parlamentarnog zakona iz 1981. godine s neobičnom strukturom. Zakon je nametnuo strogu naredbu: biti inovativan u odnosu na formu i sadržaj i obraćati se gledateljima koji nisu ciljna skupina komercijalnog programa. Međutim, premda je Channel 4 bio osnovan od strane vladina tijela, financijska sredstva osiguravao je putem oglašavanja. Unatoč neizbježnim sukobima između kulturnih zahtjeva koji su proizlazili iz zakona i komercijalnih sklonosti oglašivača, urednici animacijskog programa uglavnom su bili neovisni budući da animacija nije bila prioritet za šefove Channel Foura: udio i troškovi animacijskog programa u odnosu na ukupan programski proračun bili su zanemarivi. Ovom ležernom pristupu pogodovali su i sigurni prihodi koje je Channel 4 ostvarivao kroz oglašavanje — u to je vrijeme televizijsko oglašavanje cvjetalo, a s obzirom na to da su u Ujedinjenom Kraljevstvu postojala samo dva programa na kojima se oglašavalo, nije bilo ni mnogo komercijalnog pritiska. Clare Kitson željela je stvoriti koherentnu programsku politiku. Zajedno s ostalim urednicima tražila je uistinu neovisne i raznolike produkcije. Željeli su njegovati čitav spektar žanrova, od popularnih do eksperimentalnih, i producenata, od velikih studija do pridošlica, uključujući i studente. Nastojali su prodrijeti do različitih animacijskih zajednica. U ovom poglavlju opisuje različite programske sheme koje je kreirala u suradnji s Vijećem za umjetnost (posebice s Davidom Curtisom) i Britanskim filmskim institutom te njihove rezultate (pojedinačni filmovi i glumci) koji su učinili da Channel Four postane ključan u oblikovanju kreativnog uzleta britanske animacije. Clare Kitson
|