NOVE KNJIGE
Panorama hibridnih tehnika animacije
(Marcel Jean, 2007, Kad animacija susreće žive, prevela s francuskog Maja Sevšek, Zagreb: Udruga 25 FPS, ISBN 9789539518835)
UDK: 791.228(091) Kad je 1975. film Glad (La Faim, 1974) Petera Földesa nominiran za Oscara u kategoriji kratkog animiranog filma, puno se pričalo o novom, revolucionarnom postupku u animaciji, ali malo tko je tom filmu odricao da je zaista animiran, iako je veći dio faziranja automatski proveo novi računalni softver. Puno veću buku digao je prošlogodišnji oskarovac u kategoriji dugometražnog animiranog filma, Ples malog pingvina (Happy Feet, George Miller, s Warrenom Colemanom i Judy Morris, 2006), koji je koristio još noviju tehnologiju izbacivanja tradicionalnog faziranja (motion capturing). Što se promijenilo u percepciji podjednako revolucionarnih tehnologija od 1975. do danas? U svojoj kratkoj knjizi o tehnikama filmskog stvaranja koje se nalaze negdje između animacije i snimanja, Marcel Jean ne odgovara izravno na ta pitanja, ali nastoji pružiti dovoljno materijala za samostalno promišljanje. Tako najveći dio knjige zauzimaju razgovori s autorima čiji su se filmovi uvijek nalazili izvan trenutnih trendova te pregledi razvoja animiranog filma od početaka, pred stotinjak godina, do danas. Osim izuzetne aktualnosti teme (i ove godine je pitanje motion capturinga, ili digitalnih marioneta, kako tu tehniku preferiraju zvati pojedini teoretičari animacije, naročito oni konzervativniji, ponovo aktualizirano neuvrštavanjem filma Beowulf /Robert Zemeckis, 2007/ u konkurenciju animiranih filmova za Oscara), knjigu zanimljivom čini i autorova nezainteresiranost za definicije, semantiku i odvajanje filmskih rodova i vrsta. Ako autor u cijeloj knjizi zauzima čvrst stav bilo prema čemu, onda je to prema tome da nije važno zovemo li neki film animiranim, eksperimentalnim, dokumentarnim ili igranim. Jurica Starešinčić
|