FILMOLOGIJA I KOMPARATISTIKA
Večera kod Vidasa (neobavezan uvod u redateljski prvijenac Nikole Tanhofera Nije bilo uzalud)
UDK: 791.633-051Tanhofer, N. Analizirajući film Nije bilo uzalud, igranofilmski prvijenac hrvatskog redatelja i direktora fotografije Nikole Tanhofera, studija ga smješta u kontekst hrvatske (i jugoslavenske) kinematografije pedesetih godina, ističući njegovu inovativnost utemeljenu na zasadama klasičnog fabularnog stila (formuliranog u SAD još u razdoblju nijemog filma), usporedivu i sa zasadama klasične njemačke kinematografije. Pomna analiza dijaloške scene u interijeru Tanhoferova filma (scena večere) ilustrira kako kod Tanhofera spektakularnost i vizualnu atraktivnost nisu uvjetovali spektakularni sadržaji (primjerice eksterijeri močvare); filmski stil ostvaruje specifičnu vrstu spektakla. Studija pokušava odgovoriti i na pitanje zašto autori poput Tanhofera u danom povijesno-estetskom kontekstu nisu imali pravoga odjeka niti pravih nastavljača, uspoređujući njegovu ulogu u povijesti hrvatskog filma s ulogom Miletića, Bauera, Golika, Belana i drugih klasika. Slaven Zečević
|