U POVODU KNJIGA
Knjiga za sladokusce animacije
Midhat Ajanović, 2004, Animacija i realizam, Zagreb: Hrvatski filmski savez.
UDK: 791.228(049.3) Pišući o knjizi studija Midhata Ajanovića o animiranom filmu Marušić ističe autorov književni talent i malen broj specijalista za animirani film u svijetu. Termin realizam Ajanović domišljato koristi kao katalizator razmatranja, ne kao uvod u suho teoretiziranje. Nakon uvodnih razmatranja o problemu realizma u animiranom i igranom te dokumentarnom filmu, Ajanović Disneyjev crtanofilmski svjetonazor naziva realizmom, pristupajući opusu velikog američkog autora sa pohvalnom odmjerenošću. Zagrebačku školu animiranoga filma autor objašnjava u odnosu s društveno-političkim silnicama te je izravno povezuje sa srednjoeuropskim kontekstom (s čime se Marušić baš i ne slaže, tvrdeći da Dragić i Dovniković imaju drukčiji izvor humora i ironije od Trnke i Švankmajera). U poglavlju o Griersonu Ajanović stiže do fenomena National Film Boarda iz Montreala, ustanove koja je stjecajem okolnosti ostvarila jedan od najvećih utjecaja na samopouzdanje umjetničke animacije. Tu otkrivamo je da je animacija ne američkom kontinentu, koliko god ga mi doživljavali kao područje apsolutne ’privatne’ inicijative, zapravo državno generirana, a Marušiću je osobito drago Ajanovićevo analiziranje kanadske generacije s kojom je uspostavio i osobna prijateljstva (I. Patel, J. Weldon, L. Smith, C. Leaf...). No, najzanimljivijim poglavljem ove vrijedne knjige Marušić smatra ono o genezi i uzletu japanskih animiranih filmova, koji se jedini na globalnom tržištu uspješno odupiru američkoj tržišnoj mašineriji.
Joško Marušić
|