SUVREMENI JAPANSKI FILM
Prikazivanje kulture i društva u suvremenom japanskom filmu*
UDK: 791.23(520)”199/200” Povjesničar japanskoga filma Kenji Iwamoto prikazuje u glavnim crtama stanje u japanskoj kinematografiji te glavne trendove u recentnom japanskom filmu, u kojima se zrcale suvremena japanska kultura i društvo.
Proteklih desetak godina japanski je film bio u problemima, barem što se tiče industrije zarade i zabave. Brojni su razlozi: filmovi već odavno nisu jedina razbibriga cijele nacije; producenti i publika imaju toliko raznolik ukus i osjećaj vrijednosti da više nije moguće usredotočiti se na samo jednu vrstu filmova; ukinula se tradicija glavnih filmskih kompanija da uvježbavaju buduće filmaše; mladi talenti prelaze u druga područja (kao što su popularna glazba, suvremeni ples, kazalište, računalna grafika, stripovi); više nema istinske potrebe za očuvanjem i poticanjem filma kao bitnog dijela nacionalne kulture. Pa ipak, u Japanu se godišnje snimi (290 u 2003), uveze i prikaže velik broj filmova, a zbog višestrukih načina gledanja filma filmove vidi i više gledatelja.
Najpopularnija filmska vrsta u Japanu trenutno je animirani film, usko povezan s jakom japanskom tradicijom karikature, ilustrirane priče i stripa koji je osvojio sve naraštaje. Na kritičarskim listama najboljih filmova u posljednje se vrijeme pojavljuju i neki animirani filmovi poput onih Hayao Miyazakija ili Isao Takahate.
O novim i raznolikim životnim stilovima svjedoči velik broj filmova homoseksualne tematike, s radikalnim tretmanom istospolnih odnosa i rodnih razlika. Posthomogeno društvo našlo je odraza u filmovima koji problematiziraju položaj žena, imigranata, nacionalizam i nacionalne predrasude, a postnatjecateljsko u filmovima koji tematiziraju međuljudske odnose, intimu i ljubav među svim naraštajima. Javio se i žanr psihohorora ili moderni film strave, a sve su popularniji filmovi koji spajaju stare priče o duhovima s novim medijima poput videa i račuanala.
Kenji Iwamoto
|