STUDIJE I ISTRAŽIVANJA
Tex Avery — diznijevska negacija Disneya
UDK: 791.633-051 Avery, T.791.228 (73) Animacija se nakon 1930-ih pretežno razvijala u odnosu na Disneyja, a najoriginalniji je primjer kreativne opozicije Disneyju Tex Avery (1908-1980), autor vjerojatno najduhovitijih crtanih filmova ikada nastalih u SAD. Avery je tijekom karijere, prvo u studijima Warnera, potom MGM-a, funkcionirao kao samosvojna diznijevska negacija Disneyja, neka vrsta ’anti-Disneya’ — on rabi diznijevsku punu animaciju i crtani realizam, ali sa svrhom stvaranja nadrealnoga, pa ’iluzija života’ postaje antiiluzija agresivnim parodiranjem pravila o ’realizmu’ i ideološkom čistunstvu. Disneyjeva utopija vječne zabave i slobodnoga vremena, njegovi politički neangažirani i seksualno nedefinirani likovi potpuno su destruirani anarhističkim komedijama u kojima Averyjevi likovi pokretačku energiju crpu iz seksualnoga nagona, a životnu filozofiju iz teatra apsurda. Avery drastično ubrzava animacijski ritam i smanjuje vrijeme potrebno da se shvate gegovi. U Averyja nitko nije obdaren inteligencijom — svi su ludi na svoj način, a Averyjeva najžešća diverzija protiv diznijevskoga shvaćanja animacije sastoji se u samosvijesti o mediju kojom on oboružava likove. Likovi komuniciraju s publikom i neprestano podsjećaju gledatelje da su oni proizvod ne odveć racionalna crtača. Njihova često ponavljana replika »Who’s directing this picture?« pokazuje brehtovsku svijest o mediju. Mnogo prije avangardnih filmaša iz 1950-ih Avery je rabio i filmske perforacije kao aktivni dio filmskoga prostora, transformaciju filmske boje te je u cjelokupni kinematografski doživljaj uključivao sam čin filmske projekcije i svijest o fakturi filmskoga platna kao dvodimenzionalne plohe. Naposljetku, Avery je u svoje filmove ubacivao takozvane subliminalne detalje, kakvi se ne zapažaju svjesno, ali ih naša podsvijest nepogrešivo registrira. Midhat Ajanović
|