OGLEDI I OSVRTI
Nelagoda i znatiželja: kognitivistički pristup filmu Skriveno Michaela Hanekea
UDK: 791.633-051 Haneke,M.:165.194 Na temelju kognitivističkoga
kategorijalnog aparata analiziraju se postupci kojima se
Michael Haneke u filmu Skriveno (Caché, 2005)
služio da bi postigao željene spoznajno-emocionalne učinke
u gledatelja. Haneke već od prve sekvence filma uvodi specifičnu
razinu filma unutar filma; štoviše, poigrava se gledateljima
tako da duge statične totale ubacuje u film na razna mjesta,
ne otkrivajući radi li se o razini filma ili razini filma
u filmu. Naizgled nemotivirani dugi totali omogućuju gledatelju
hipoteze o značenju kadrova i grade neizvjesnost.
Glavni
izvor osjećaja nelagode i znatiželje je kombiniranje vidljivog
i nevidljivog, odnosno skrivenog. Autor zaključuje
da je film Skriveno originalno djelo koje vješto
krši pravila klasičnoga fabularnog filma i čija je snaga
upravo u antierotetičkom pripovijedanju, nevarijabilnom
kadriranju i nepostojanju jasne teme. Igor Bezinović
|