POVODOM KNJIGA
Lucidno iščitani fragmenti: od stvarne do virtualne povijesti filma
Ante Peterlić, 2005, Déjà-vu: zapisi o prošlosti filma, Zagreb: Matica hrvatska
UDK: 791.32-051Peterlić, A.(046)(049.3) Recenzija nove knjige najuglednijeg hrvatskog
filmologa i urednika dvosveščane Filmske enciklopedije Leksikografskog
zavoda Miroslav Krleža. U knjizi Déjà-vu Peterlić
je okupio svoje kolumne koje je objavljivao u dvotjedniku
za kulturu Vijenac Matice hrvatske. Izvorne kolumne
pisane su povodom »starijih« tema iz povijesti filma (retrospektive
u Filmskom centru, filmovi na televiziji, smrti glumaca starije
generacije), a u knjizi su poredani kronološki — ne po redu
objavljivanja, nego po povijesnom redoslijedu filmaša i filmova
o kojima je riječ.
Konkretan primjer, povodom koje se pojedina
kolumna piše, poslužit će kao povod da se nešto kaže o
širem fenomenu, o njegovoj pretpovijesti, postanku i evoluciji,
da se usporedi s drugim sličnim ili istodobnim pojavama,
ne samo u filmu nego u književnosti i drugim umjetnostima,
naposljetku, da se u njima pronađe neka čvrsta svjetonazorska
ili filozofska supstancija po kojoj su vrijedni ne samo
pokušaja kreativnog oponašanja, nego i ponovnog gledanja,
čitanja i analiziranja. Recenzentica ističe kako nije riječ
tek o još jednoj ukoričenoj zbirci novinskih napisa, nego
o zaokruženoj cjelini koja kroz fragmente kontinuirano
govori o filmskoj povijesti — uvijek pronalazeći tek jedan
segment od kojeg analiza pojedinog fenomena, premda napisana
u okviru feljtona, kreće prema širim zaključcima o pojedinom
autorskom opusu ili nacionalnoj kinematografiji — pišući
tako svojevrsnu povijest kinematografije. Diana Nenadić
|