STUDIJE I ISTRAŽIVANJA — ARHIVISTIČKE I KINEMATOGRAFIJSKE TEME
Moralni i pravni aspekti čuvanja, zaštite i restauracije filmskoga gradiva
UDK: 791.53:930.25(094)
791.025:347.78 U našoj arhivskoj teoriji i praksi nije razmatran specifičan problem moralnih i pravnih aspekata čuvanja, zaštite i restauracije filmskoga gradiva. Filmski arhivi nalaze se u posebnom položaju jer je filmsko gradivo koje dobivaju na čuvanje, za razliku od pisanog arhivskog gradiva, opterećeno neriješenim pitanjem vlasništva, ukoliko nije riječ o otkupljenome filmskom gradivu ili gradivu do kojeg se došlo putem poklona ili prestanka rada određenog producenta. Tu su još, pored vlasničkih, otvorena pitanja autorskih i srodnih prava. Ovi pravni aspekti vezani uz prirodu i nastanak filmskoga gradiva stvaraju velike poteškoće u radu filmskih arhiva i u korištenju pohranjenoga filmskog gradiva. To se posebno odnosi na europske filmske arhive jer su američki filmski arhivi riješili svoje odnose s producentima.
Budući da dolazi do sve veće globalizacije i prihvaćanja anglosaksonskog prava u svim aspektima života, utvrđivanje moralnih i pravnih obveza filmskih arhiva pokušalo se riješiti donošenjem Etičkog kodeksa. Svrha ovog članka jest fokusiranje na ovo novo područje arhivistike, razmatranje moralnih i pravnih načela čuvanja zaštite i restauracije filmskoga gradiva ali i tumačenje, kritičko preispitivanje prihvaćenog etičkog kodeksa i filmske arhivske prakse. U kritičkom preispitivanju, tumačenju ili iznošenju novih prijedloga autor polazi sa stajališta aktualne situacije, pojave novih elektronskih medija i njihove interakcije s filmskim medijem. Mato Kukuljica
|