ANIMACIJSKE STUDIJE
Kratka povijest poljskog animiranog filma
UDK: 791.228(438)(091) Autor daje sustavan pregled poljskog animiranog filma od početaka do prijeloma 20. i 21. stoljeća. Duhovnim ocem poljskog animiranog filma valja smatrati Wladyslawa Starewicza, jednog od pionira svjetske animacije, dok je prva dva poljska kvazianimirana filma Flert stolica i Durbin ima dva kraja realizirao 1917. Feliks Kuczkowski. Animirana se produkcija u Poljskoj napose razvila od kraja 1940-ih. Prvi su autori animiranih filmova u socijalističkoj Poljskoj bili Zenon Wasilewski i Ryszard Potocki, a u tom su se razdoblju isticali još Maciej Sienski i Zdislaw Lachur. Nakon razdoblja nesklonog umjetničkom eksperimentu tijekom 1950-ih, prvi znak promjena bio je film Bio jednom... Waleriana Borowczyka i Jana Lenice. Uz njihove filmove značajan je bio i Smjena straže Haline Bielinske i Wlodzimerza Haupa, a ta su djela otvorila zlatno doba poljske animacije 1960-ih. Uz lenicu i Giersza, tada je djelovao niz autora koji su proklamirali i prakticirali autorsku koncepciju (Miroslaw Kijowicz, Daniel Szczechur). Za to se razdoblje vezuje i pojam »poljska škola animacije«, nazvana i filozofskom, kojoj je posebnost šala s dubljim, univerzalnim podtekstom. Szczechurin film Putovanje, jedan od najkontroverznijih poljskih animiranih filmova, označio je ujedno i svojevrstan simbolični oproštaj od tog razdoblja. Ipak, i krajem 1960-ih javljaju se inovativni mladi autori (Julian Antonisz, Jerzy Kucia, Ryszard Czekala), a i 1970-te i 1980-te, iako manje umjetnički poticajne od 1960-ih, svjedoče o kontinuiranom javljanju novih umjetnika (npr. Piotr Dumala). U razdoblju nakon pada komunizma najveće uspjehe postižu pak veterani Kucia i Dumala. Marcin Gizycki
|