#09 Iz produkcije FAS-a: Kratki i nezavisni 1967-1971
- 01 Ljudi (u prolazu) II / People (Passing) II
Lordan Zafranović, 11', 1967
- 02 Fokus / Focus
Ivan Martinac, 7' 12'', 1967
- 03 Poslije podne (puška) / Afternoon (The Gun)
Lordan Zafranović, 15' 11', 1968
- 04 Karanfil / Carnation
Ranko Kursar, 10', 1968
- 05 Ubrzanje / Acceleration
Ivan Martinac, 7' 14'', 1969
- 06 Hitch... Hitch... Hitchcock
Zoran Tadić, 6' 21'', 1969
- 07 Amerikanka / The American Woman
Zoran Tadić, 12'40'', 1970
- 08 Sve jedno drugo pojede / All Eat Each Other
Rajko Grlić, 11' 54'', 1971
Voditelj projekta zaštite i restauracije: Carmen Lhotka
Digitalna restauracija: Tomislav Vujnović, Robert Vidić, Nenad Sili - studio Vizije S.F.T.
O FAS-u
Filmovi u ovoj kompilaciji dio su produkcije Filmskog autorskog studija, produkcijske kuće o kojoj se danas među filmašima nezavisna duha ispredaju legende budeći svojevrsnu nostalgiju. Poznatija po kratici FAS, bila je to prva nezavisna filmska kuća u Hrvatskoj prije osamostaljenja, pokrenuta 1967. unutar Kinosaveza Hrvatske (današnji Hrvatski filmski savez) na valu entuzijazma koji se širio iz zagrebačkog i splitskog kinokluba. Klupskim „alternativcima“, koje su tada nazivali „amaterima“, htjelo se i dalje raditi novi, drukčiji film, ali u boljim, profesionalnijim i slobodnim uvjetima, koje im je ponudio upravo osnivač i producent FAS-a Kruno Heidler. Kada se ideja konkretizirala prvim filmovima – a redni broj jedan „nosi“ kratki dokumentarac Ljudi (u prolazu) II. Lordana Zafranovića, niskobudžetni FAS postao je privlačan i profesionalcima, kojima je ideologizirani i birokratizirani kinematografski mainstream bio odveć skučen, a to su pokazali i pristupanjem studiju.
Entuzijazam u profesionalnim uvjetima, nažalost, nije dugo trajao. FAS je ugašen stečajem nakon šest godina postojanja (1973) s popisom od četrdestak kratkih i pet cjelovečernjih filmova. Među njima su i hvaljeni kratki ili dugi profesionalni prvenci ili rani radovi hrvatskih i slovenskih autora (Frančeka, Grlića, Karpa Godine, Krelje, Kursara, Martinca, Mikuljana, Peteka, Puhlovskog, Radića, Ranfla, Tadića, Zafranovića...), naslovi iskusnijih profesionalaca (Hadžića, Majera, Relje, Sudovića, Vunaka...), kao i autora koji su se u kasnijim desetljećima distancirali od produkcije i posvetili drugim zanimanjima, poput filmologa Peterlića i filmskoga povjesničara i političara Škrabala. FAS je, među ostalim, otvorio vrata i prvim domaćim redateljicama (Ljiljana Jojić i Milica Borojević), a bilo bi na njegovu popisu i drugih zvučnijih autorskih imena, poput Bauerova, Berkovićeva ili Ivandina, da je studio preživio politički i ekonomski zlosretne početke hrvatskih 1970-ih.
Srećom, preživjela je većina FAS-ovih filmova sa čijih kopija danas pokušavamo ukloniti barem one najdublje tragove vremena i digitalno ih osvježiti za ogled pred novim generacijama domaćih i stranih filmofila. Ova kompilacija nastavak je misije oživljavanja najvrednijeg iz FAS-ova fundusa „drukčijeg“ i „nezavisnog“ filma, započete objavljivanjem cjelovečernjih filmova Slučajni život i Živa istina u DVD-ediciji HFS-a.
(Diana Nenadić)
Knjigu
možete naručiti ili kupiti: |
HRVATSKI
FILMSKI SAVEZ |
adresa |
Tuškanac 1
HR - 10000 ZAGREB |
tel/fax |
(385
01) 48 48 771, 48 48 764 |
e-mail |
vanja@hfs.hr |
|