Film u korelaciji s međupredmetnim temama

Film u korelaciji s međupredmetnim temama, autorice Melite Horvatek Forjan, prof., metodički je priručnik za interpretaciju filmova u redovnoj ili izbornoj nastavi, satu razrednog odjela i izvannastavnim aktivnostima. Priručnik sadrži primjere analize reprezentativnih filmova u razrednoj (Ježeva kuća, Kauboj Jimmy, Posjet iz svemira…)  i predmetnoj nastavi (Igra, Muzikalno prase, Zid…) u korelaciji s međupredmetnim temama (GOO, OSR, UKU, IKT, ZDR). Međupredmetne teme ostvaruju se unutar nastavih tema svih predmeta u osnovnoj školi. To su teme općeljudskih vrijednosti i kompetencija u 21. stoljeću, stoljeću medija i digitalnih tehnologija.

Filmovi su kratkometražni i mogu se projicirati i analizirati tijekom jednoga sata ili dvosata Hrvatskoga jezika, na Satu razrednika, na izbornoj nastavi (Hrvatski jezik, Informatika, Svijet i ja, Likovna kultura, Glazbena kultura) i u izvannastavnim aktivnostima (filmska, medijska družina, debatni klub…).

Na početku svake nastavne jedinice nalaze se generalije o filmu (nagrade, autori, sinopsis), primjeri međupredmente i unutarpredmetne korelacije u skladu s važećim kurikulumima te odgojno-obrazovni ishodi. Slijedi motivacija i najava filma, usmjereno gledanje, projekcija, objava učeničkih doživljaja i interpretacija u korelaciji s međupredmetnim temama. Svaka lekcija sadrži i nekoliko dodatnih zadataka za filmske sveznalice te stvaralačko-istraživačke zadatke za projektne aktivnosti po izboru učenika.

Tijekom interpretacije filmova učenici će razvijati svoju filmsku pismenost analizirajući filmska izražajna sredstva – specifične filmske stvaralačke postupke pomoću kojih nastaje filmsko djelo (kadar, plan, rakurs, pokreti kamere…). Uočavat će strukturu i obilježja animiranih crtanih i lutkarskih filmova, razlike između dokumentarnog i igranog filma te specifičnosti nastanka eksperimentalnog filma. Upoznat će se s posebnostima filmskog jezika poput zaticajnosti u dokumentaristici, portretnog dokumentarca, mogućnostima uporabe arhivske građe, anketne metode i intermedijalnog pristupa u nastanku filma. Na primjerima filmova Zagrebačke škole crtanog filma učenici će usvojiti značenje pojmova – karikaturalan crtež, reducirana animacija, geg, zvučna slika (zvuk, govor, šum, tišina, glazba). Filmska pismenost pomaže u razumijevanju i interpretaciji filmova, razvija kritičko mišljenje, potiče kreativnost i maštovitost djece i mladih.

O autorici

Melita Horvatek Forjan profesorica je hrvatskog jezika i književnosti, u zvanju izvrsne savjetnice, i suvoditeljica Filmske družine ZAG u OŠ Marije Jurić Zagorke u Zagrebu. Dodatno se sustavno filmski obrazuje na Školama medijske kulture „Dr. Ante Peterlić“ od 1999. godine kao polaznica i predavačica. Predavačica je i na Danima filmske pismenosti u kinu u organizaciji HAVC-a, državnim skupovima medijske pismenosti i ŽSV-ima za voditelje izvannastavnih aktivnosti, učitelje Hrvatskoga jezika i školske knjižničare u organizaciji MZOM-a i AZOO-a. Suatorica je i voditeljica mnogobrojnih filmskih edukativnih programa za osnovnoškolce i predškolce – Filmska srijeda u knjižnici, Škola u kinu Tuškanac, Filmske radionice u Kraljevici, Dječje filmsko stvaralaštvo u funkciji javnog zdravstva, Crtić u vrtić. Autorica je metodičkog priručnika Od ideje do premijere kratkog filma (HAVC) i suautorica priručnika Od ideje do premijere (Profil), Snaga medija 6, 7, 8 (Školska knjiga).

Priručnik je dostupan na mrežnoj stranici filmskapismenost.hr (HAVC).

13.11.2024.