Audiovizualna baština Pule
Foto-kino klub Jelen
Foto-kino klub Jelen djelovao je u Puli tridesetak godina, od 1962. do 1990., a kroz njega su brojni polaznici u nizu generacija prošli filmsku edukaciju te ostvarili svoje umjetničke prvijence. Jelen je zaslužan i za pokretanje MAFAF-a (koji je trajao od 1965. do 1990.), što je u to vrijeme bila (i ostala) najveća manifestacija amaterskog filma odraslih na području Jugoslavije. MAFAF ili Mala Pula je bio međuklupski i autorski festival amaterskog filma, koji je stvarno započeo još 1957. godine, ali je tada sudjelovao jedino Kino klub Beograd, koji se kasnije, skupa s Foto-kino klubom Jelen, prihvatio organizacije prva četiri MAFAF-a, znanog i kao Prljavi film: Trajao je obično tri dana, do petstotinjak pristiglih filmova prolazilo je selekciju profesionalnih sineasta u kategorijama igranog, animiranog, dokumentarnog i eksperimentalnog filma na 8mm, zatim od sedamdesetih i na 16mm te od osamdesetih na videu. Pobjednički su radovi bili prikazivani u Areni prije projekcije cjelovečernjih igranih filmova, a inače su projekcije održavane na otvorenom, u vrtu tadašnjeg Muzeja revolucije, gdje je od 1907. radio kinematograf Internacional (potom Leopold, pa kino Pistola), dok su poslije preselili na Kaštel te je nekoliko puta održan i u Domu Braće Ribar. Termin uoči početka velike Pule osiguravao je sudjelovanje brojnih autora, novinara i gledatelja. Osim projekcija su održavane i mnoge radionice i tečajevi, u žirijima su najčešće bili mladi autori koji su obećavali, uza značajne kritičare i teoretičare filma, a na MAFAF-u su među ostalima sudjelovali i Lordan Zafranović, Karpo Godina, Želimir Žilnik, Srdan Karanović, Franci Slak, Vilko Filač, ali i Mihovil Pansini, Vladimir Petek, Tomislav Gotovac, Ivan Martinac, Miro Mikuljan, Ivica Matić i drugi.
Kadar iz filma Agonija smisla
Pulska filmska tvornica je preuzela ostavštinu Foto-kino kluba Jelen od oko sedamdesetak filmova i blizu dvije tisuće drugih artefakata te ih predala Povijesnom i pomorskom muzeju Istre kako bi pomogla pri pokretanju Zbirke neprofesijskog filma Istre. Na njima su amaterskim kamerama među ostalim zabilježena porinuća brodova u Uljaniku, razna natjecanja, gosti Festivala igranog filma u Puli ali i dolazak Mate Parlova s Olimpijade 1972. i još puno toga iz povijesti Pule i Istre. Filmovi su godinama nezaštićeni ležali na tavanu Zajednice tehničke kulture Pula, a od 2010. je Pulska filmska tvornica počela s njihovim premještanjem i započela projekt Arhive Foto-kino kluba Jelen i MAFAF-a, kojim će vrijedna građa od neprocjenjivog značaja za neprofesijsku filmsku baštinu biti popisana, katalogizirana i arhivirana u Hrvatskom filmskom arhivu te digitalizirana i predstavljena javnosti. S tim ciljem su filmovi predani Hrvatskom filmskom savezu, koji je do danas digitalizirao više njih, dok su ostali materijali bili čuvani u prostoru udruge.
U okviru obilježavanja Svjetskog dana audiovizualne baštine, uživo i online, na trgu sv. Tome Nevjernog u petak, 29. listopada u 19 sati, prikazan je odabir filmova, uza snimljenu glazbenu pratnju Nataše Dragun (flauta), Luke Vrbaneca (saksofon), Anice Franjul (klavijature), Sandra Peročevića (bas gitara) i Sebastiana Stella (udaraljke).
Prikazani su Proljeće mladosti Branka Kosovića, Potreba Dragutina Nikolića, Opća opasnost Dragutina Kolića/Danijela Načinovića, Fasade Josipa Rifa, Fudbal i parče perfekta Željka Durakovića, Bunarina Tome Pačkovića, Agonija smisla Maria Rubija/Mire Ploya, Konjsko meso Marjana Gunarića, Obala Živote Pajića, Iluzija Ota Šireca, San o djevojčici i jajetu Valtera Aličajića i U šumi Davora Miljana.
Program kluba Pulske filmske tvornice financijski podržavaju Grad Pula, Hrvatski audiovizualni centar i Zaklada Kultura nova.
Duško Popović
popovicdusko@yahoo.com
03.11.2021.