OBERHAUSEN RE-SELECTED PREDSTAVLJA: ZABORAVLJENI BISERI YU FILMA + NOĆ I MAGLA
Kratki utorak koji se održava 11. prosinca u 19 i 21 sat u kinu Tuškanac u Zagrebu biti će u znaku projekta re-selected Filmskog festivala u Oberhausenu čiji je cilj ponovno čitanje filmske povijesti kroz analognu arhivu. Gledat ćemo dva programa, prvo onaj zaboravljenih bisera Yu filma, među kojima je i 'Dae' Stoleta Popova, jedini kratki dokumentarac nastao u bivšoj državi nominiran za Oscara, a onda i jedinstvenu back-to-back projekciju, francuske i zapadnonjemačke verzije jednog od najslavnijih (ne samo kratkih) filmova svih vremena, potresnog dokumentarca o koncentracijskim logorima 'Noć i magla' Alaina Resnaisa. Resnaisovo remek-djelo nedavno je proglašeno 4. najboljim dokumentarcem u povijesti u izboru časopisa Sight & Sound, a slavni François Truffaut išao je toliko daleko da je izjavio da je to najbolji film ikad snimljen. O projektu re-selected, kao i o specifičnoj povijesti 'Noći i magle' pričat će Tobias Hering, nezavisni kurator iz Berlina, njegov voditelj.
Dae
Projekt re-selected Filmskog festivala u Oberhausenu, uz pomoć Instituta za film i video art Arsenal iz Berlina, u svoje tri godine trajanja bavit će se istraživanjem filmske povijesti, kao i povijesti individualnih analognih filmskih kopija. Umjesto da propagira digitalno 'spašavanje' filmskog naslijeđa kao ideal, projekt zanimaju jedinstvene karakteristike pojedine kopije, što naravno u svijetu digitalije ne postoji, jer su svi digitalni fileovi - isti. Ovo dovodi do pitanja i uvida povezanih sa poviješću određene kopije, njene ciljane publike i konteksta u kojem je predstavljana. Kad je i da li je film prikazivan? Tko ga je vidio, u kojoj verziji, i u kakvom kontekstu? Kopije se razlikuju jedna od druge, povijesti njihovog specifičnog učinka prošle su različite putove i ne mogu se jednostavno preslikati u povijest pojedinog filma. Svaka kopija je original - i to ne samo kad ispadne da je to jedina preostala kopija određenog filma, što je sve češći slučaj u svijetu u kojem se filmski negativi gube, a analogni se medij povlači iz upotrebe.
Još od svojih početaka u 50-ima, filmski festival u Oberhausenu bio je platforma za predstavljanje istočnoevropskog filma svijetu, s posebnim osvrtom na jugoslavenski film. Na njemu je vjerno prikazivana godišnja produkcija Zagrebačke škole animiranog filma, to je bio jedan od prvih festivala na kojem su se cijenili radovi Sarajevske škole dokumentarnog filma, kao i Crnog talasa. Filmaši kao što su Žilnik, Godina, Papić i Filipović redovito su bili nagrađivani na festivalu, a budući da je festival otkupljivao kopije nagrađivanih filmova, u Oberhausenu se danas nalazi možda i najbolja kolekcija značajnih jugoslavenskih kratkih filmova na svijetu. Program filmova koji ćemo gledati na ovom Kratkom utorku sastavljen je od četiri manje poznata, pomalo zaboravljena, ali u Oberhausenu nagrađivana filma iz 70-ih, koje povezuje opipljivi nagon za otporom dominantnoj struji svoga vremena.
'U pravcu početka' Dejana Đurkovića psihodelična je fantazija o grupi divljih plaćenika koji su u akciji oslobađanja Beograda od mesožderskih automobila i autobusa, a predvodi ih Crni general. Pravi primjer filmskog ludila kakvo je još bilo dozvoljeno prije represije 1971.
U pravcu početka
U filmu 'Dvije koračnice' Slovenac Dušan Povh koristi materijale iz filmskih žurnala 'kradući' riječi iz usta govornika. Na taj način otkriva tajni aksiom političke aritmetike: jedan plus jedan daju - približno dva. Zanimljivo je da je film prikazan na New York Film Festivalu 1972. kao predigra Buñuelovom 'Diskretnom šarmu buržoazije'.
Dvije koračnice
Dvije koračnice
'Daske koje život znače' prate život bivšeg uzornog radnika i njegove obitelji na napuštenoj kazališnoj pozornici. Njihove dnevne svađe postaju spektakl za publiku koja se ne pojavljuje, ali je svejedno dobro informirana. 'Dae' Stoleta Popova jedini je jugoslavenski film ikad nominiran za Oscara u kategoriji kratkog dokumentarca. Radi se o kombinaciji društvenog dokumenta i fantazije, a događa se u romskoj zajednici u Makedoniji.
Daske koje život znače
Projekcija filma 'Noć i magla' Alaina Resnaisa na 3. Zapadnonjemačkom edukacijskom filmskom festivalu u Oberhausenu (kako se festival tada zvao), u večernjem programu, 24. listopada 1956. bila je jedna od prvih u Njemačkoj, i vjerojatno prva koja nije imala sramežljivi predikat 'posebne projekcije'. Nijedan drugi film nije bio toliko uspješan u stvaranju retrospektivne spoznaje o ogromnim razmjerima njemačkog sustava koncentracijskih logora u 2. Svjetskom ratu. 'Noć i magla' obilježila je početak ponovnog suočavanja s nečim što je već polagano padalo u zaborav. Ali taj film bio je distribuiran i primljen na različite načine u mnogim državama, a pratila ga je i duga povijest cenzure. Još dok je dovršavan od Resnaisa je traženo da retušira kapu francuskog policajca koji nadgleda transport Židova u logor, kako se Francuze ne bi podsjećalo na kolaboracionizam vlade u Vichyu. Prije same premijere u Cannesu pak njemačka ambasada tražila je da se film povuče s festivala jer 'ne radi dovoljnu razliku između njemačkog naroda i Hitlerove vojske'. Film je prikazan nakon prijetnje prosvjedom od strane logoraša i dobio je nagradu Jean Vigo za najboljeg mladog autora. Njemački Federal Press Office je za distribuciju u Njemačkoj naložio da se napravi nova verzija filma, s tekstom Paula Celana koju govori Kurt Glass, za razliku od originalne Jeana Cayrola koju izgovara Michel Bouquet. Iako je Celanu sugerirano da malo 'ublaži' tekst, on je to odbio učiniti.
Noć i magla
Noć i magla
Gledanje dvije verzije 'Noći i magle' gotovo je savršen početak projekta re-selected. Interferencije između dvije verzije, razlike u prijevodu, odnos između slike i jezika, nestanak boje na njemačkoj verziji (navodno zbog smanjenja troškova izrade)...otvaraju široko polje pitanja kakva smo željeli postaviti u ovom projektu. Osim toga drugo gledanje filma uvijek je dobra prilika da se primijeti nešto što prvobitno nije bilo viđeno. Jacques Rivette napisao je o ovom filmu 1961. 'Na 'Noć i maglu' se ne možete naviknuti'.
Noć i magla
Program se održava u organizaciji Hrvatskog filmskog saveza, u suradnji s Filmskim festivalom u Oberhausenu, i ulaz na njega je 10 kn. Filmove puštamo s filmskih kopija (osim 'U pravcu početka'), na jednom su od razumljivih balkanskih jezika ili imaju hrvatske titlove.
Raspored projekcija:
19:00 Oberhausen reselected predstavlja: Zaboravljeni biseri Yu filma (56 min)
U pravcu početka, Dejan Đurković, 1970. 12', HD file
Dvije koračnice, Dušan Povh, 9', 35 mm
Daske koje život znače, Aleksandar Mandić, 1972., 17'30'', 35 mm
Dae, Stole Popov, 1979. , 17'30'', 35 mm
21:00 Oberhausen reselected predstavlja: 'Noć i magla' Alaina Resnaisa (64 min)
Noć i magla, Alain Resnais, Francuska, 1956., 32 min, 35mm
francuska verzija, tekst: Jean Cayrol
Noć i magla, Alain Resnais, Francuska, 1956., 32 min, 16mm
njemačka verzija, tekst: Paul Celan
05.12.2018.