Dvadeseta Škola medijske kulture Dr. Ante Peterlić
Fantasmagorie
Sinoć su sudionici dvadesete Škole medijske kulture Dr. Ante Peterlić mogli vidjeti projekciju filma autora Damira Čučića, koji na Školi vodi i radionicu eksperimentalnog filma, a jedan je od glavnih likova doajen jugoslavenskog i hrvatskog filma, ali i same Škole medijske kulture Krunoslav Heidler koji je ove godine i najstariji polaznik cijele Škole i radionice za digitalnu fotografiju. Skromno dodaje, ne previše aktivan.
Istodobno je službeno obilježen njegov osamdeset i šesti rođendan, a Čućić ga je opisao kao nedovoljno korištenog glumca u usponu, čijim se još mnogim ulogama valja nadati.
Polaznicima prvog stupnja seminara medijske kulture dr. sc. Midhat Ajanović govori o mjestu i značaju zagrebačke škole crtanog filma u općoj povijesti animiranog filma, a Mirjana Jukić, prof. i Katica Šarić, mag. paed. soc. nastavljaju svoju priču o multimediji u teoriji i praksi. Polaznici drugog stupnja slušaju Anu Đordić, prof. i doc. art. Jelenu Modrić, filmsku montažerku, koje cijeloga dana vode analizu i interpretaciju filma u nastavi, a u večernjim satima Marina Zlatarić, prof. govori o filmu u nastavi.
Svake se godine dogodi da se odjednom osjeti nagli porast nervoze i strepnje kod polaznika, ali i voditelja Škole medijske kulture. Svi naglo postanu svjesni protoka vremena, da je do završetka ŠMK ostalo samo još četiri dana, a već u ponedjeljak ujutro trebalo bi preda(va)ti gotove filmove, fotografije i radijske emisije, završavati seminarske programe i spremati se za prezentaciju programskih sadržaja u ponedjeljak, od 19.00.
Radionicom animiranog filma punih je devetnaest godina suvereno vladao Edo Lukman, uz pomoć Jasminke Bijelić Ljubić, a ove su ih godine naslijedili Miroslav Klarić i Jadranko Lopatić iz FKVK Zaprešić. Voditelji jednog od najuspješnijih domaćih klubova, puno puta nagrađivani i kod nas, a još više u svijetu, izrazito produktivni, mladenački zaigrani i pored nešto sjedina u kosi (i brkovima), ovaj dvojac bez kormilara sa svojim polaznicima sve užurbanije radi, u dvije smjene, na dovršetku svog ambicioznog i zahtjevnog projekta, a ako bude trebalo uvest će i treću! Na tragu su mnogih prethodnika kojima je (i) animirani film bio sudbina.
Émile Cohl ili punim i pravim imenom Émile Eugène Jean Louis Courtet rođen je 4. siječnja 1857. godine u Parizu, a bio je likovni umjetnik (osamdesetih godina devetnaestog stoljeća pripadnik umjetničkog pokreta Nekoherentnih) i sineast, najpoznatiji kao autor filma Fantasmagorie, prvi put prikazanog 17. kolovoza 1908. godine, točno stotinu i deset godina i tjedan dana od danas. Riječ je o francuskom kratkom crno-bijelom i nijemom animiranom filmu snimljenom te 1908. godine, na način da je Cohl rukom napravio oko sedam stotina crteža, koje je zatim prenio na negativ. Bijele linije na crnoj podlozi stvorile su dojam crteža kredom na školskoj ploči, a jednostavno nacrtani lik doživljava niz transformacija i interakcija sa sličnim jednostavno nacrtanim objektima. Cohl je bio renomirani politički karikaturist, a ocem filmske animacije postao je radeći taj film od veljače do svibnja 1908., za kompaniju Gaumont, što je bio njegov filmski debi u skoro pedesetog godini života.
Fantasmagorie se danas smatra prvim, ili kod onih opreznijih, jednim od prvih animiranih filmova u povijesti. Émile Cohl je umro 20. siječnja 1938., u osamdeset i drugoj godini, star, siromašan i zaboravljen.
Duško Popović
popovicdusko@yahoo.com
24.08.2018.