Globalni tjedan medijske i informacijske pismenosti
Medijska (ne)pismenost
U velikoj dvorani Novinarskog doma u Zagrebu održan je 25. listopada javni događaj (ni okrugli stol, ni simpozij, ni savjetovanje, ni bilo što drugo, a ipak sve to) koji je objedinio javnu tribinu, nazvanu Medijska pismenost u formalnom obrazovnom sustavu, sajam inicijativa odnosno dobrih praksi medijskog obrazovanja i programa za poboljšanje medijske pismenosti i tri radionice, pod nazivom Pismenost 2.0. Kako do unapređenja medijskog obrazovanja u Hrvatskoj?, a povodom UNESCO-va Globalnog tjedna medijske i informacijske pismenosti, kojeg su organizirali Hrvatsko novinarsko društvo i GONG, organizacija civilnog društva koja već dvadeset godina, od 1997. kad je osnovana, potiče građane na aktivnije sudjelovanje u političkim procesima, unapređuje ljudska i građanska prava te ohrabruje i osnažuje građane za što aktivniju participaciju u procesima donošenja političkih odluka, unapređuje kulturu dijaloga, otvorenosti, transparentnosti i odgovornosti u javnoj sferi te poštivanje ljudskih, naročito građanskih prava, putem istraživanja, zagovaranja i edukacije, samostalno ili u suradnji s pojedincima i organizacijama koji dijele iste vrijednosti.
I novinari se moraju suočiti s nedovoljnom medijskom pismenošću kod mnogih od njih rekao je uvodno i samokritično predsjednik Hrvatskog novinarskog društva Saša Leković, a podržali su ga Lana Ciboci iz Društva za komunikacijsku i medijsku kulturu, doktorandica na poslijediplomskom doktorskom studiju informacijskih i komunikacijskih znanosti na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu, suradnica na Odjelu za komunikologiju na Hrvatskim studijima na kolegijima Novinarska etika, Pravni aspekti masovne komunikacije, Mediji i nasilje, Mediji i djeca, Medijska pedagogija te Sociološki aspekti masovne komunikacije, dobitnica Rektorove nagrade za rad Bolonjski proces i visokoškolsko obrazovanje medijskim očima, članica Odjela za medije Matice hrvatske i Društva za komunikacijsku i medijsku kulturu, koja je u drugom dijelu događaja vodila radionicu prevencije elektroničkog nasilja, Marko Matijević, osnivač i urednik portala Srednja.hr, koji pritišće ministarstva, sveučilišta, čak i predsjednicu RH i Lidija Kralj, pomoćnica ministrice znanosti i obrazovanja, donedavna profesorica matematike i informatike u OŠ Veliki Bukovec, voditeljica projekta Sigurniji Internet za djecu za koji je dobila priznanje Microsoft Innovative Educator te je uvrštena među pet europskih najinovativnijih učitelja.
Govorilo se o nedovoljnoj tehničkoj opremljenosti većine naših škola, nemogućnosti da se u jednom satu medijske kulture tjedno obuhvati sva problematika medijske pismenosti, roditeljstvu u digitalnom dobu, realnoj mogućnosti utjecaja na društvene mreže i druge oblike suvremene povezanosti digitalnim sredstvima, a posebno je spomenut Hrvatskih filmski savez koji godinama provodi programske sadržaje koji educiraju edukatore i šire medijsku pismenost kroz projekte koji obuhvaćaju ne samo film, kao klasičan oblik medijske pismenosti, nego i sve druge pojavnosti medijskih aktivnosti na pragu dvadeset i prvog stoljeća.
Moderatorica razgovora je bila Jelena Berković, izvršna direktorica GONG-a, diplomirana novinarka i voditeljica tima za demokratske procese i institucije.
Održane su i radionice GONG-a, o činjenicama i online solidarnosti kao zaštiti od dezinformacija i govora mržnje na internetu odnosno Pulske filmske tvornice i DOKKICe, o medijskom odgoju i video produkciji.
Duško Popović
popovicdusko@yahoo.com
25.10.2017.