Festival nijemog filma
Jedanaesti Pssst!
Do 15. listopada traje rok za prijavu filmova u natjecateljskom programu jedanaestog Pssst! festivala nijemog filma koji će se u organizaciji Centra za kulturu Trešnjevka održati od 9. do 11. studenoga u Zagrebu, u prostorima Centra u Parku Stara Trešnjevka.
Nijemi film je danas zarobljen na granici snova i stvarnosti, a Pssst! predstavlja posve neobičan festival koji ga, očito uspješno jer traje već više od desetljeća, pokušava predstaviti na originalan i nov način. Ima potpuni status festivala, jer prikazuje filmove u natjecateljskoj konkurenciji, poslije stroge selekcije, a najbolje nagrađuje glavnom nagradom, Velikim Brckom, koji je nazvan po glavnom liku prvog hrvatskog igranog, dakako nijemog filma Brcko u Zagrebu, snimljenog daleke 1917. godine pa se ove godine obilježava i stotinu godina od njegova nastanka.
Istodobno Pssst! aktivno radi na revitalizaciji žanra koji je danas, sukladno vremenu, nešto manje zastupljen ali se nijemi filmovi snimaju i dalje. Teško je procijeniti koliko ih je, no neki autori očito snimanje nijemih filmova shvaćaju kao svojevrstan izazov.
U najširem značenju nijemi film označava svaku filmsku snimku koja u sebi ne sadrži audio snimak, pa je javno izvođenje takvih filmova gotovo uvijek bilo praćeno posebno i odvojeno snimljenom ili živom glazbom. Od filmskih početaka, kad su svi filmovi bili nijemi, iako je tehnologija snimanja i reprodukcije zvuka postojala i prije nastanka filma, pa sve do dvadesetih godina prošloga stoljeća, nisu razvijena prikladna tehnička rješenja i metode sinkronizacije vizualnog i zvučnog zapisa na filmskoj vrpci, a era nijemog filma završila je 1927. godine (opet jedna, sad devedeseta godišnjica) kada je snimljen prvi komercijalno uspješan i široko distribuiran cjelovečernji zvučni film Pjevač jazza. Taj američki igrani film bio je prvi sa sinhroniziranim dijalozima, ali ne baš i prvi zvučni film, a snimljen je u produkciji Warner Brosa, koristeći Vitaphone tehniku snimanja zvuka na ploči, s redateljem Alanom Croslandom i glavnim glumcem Alom Jolsonom, po kazališnom komadu Samsona Raphaelsona, o židovskom pjevaču iz tradicionalne obitelji koji, prkoseći strogom ocu, napušta dom kako bi započeo uspješnu karijeru jazz pjevača. Zanimljivo je da je 1980. godine snimljena istoimena verzija filma u kojoj nastupaju američki pjevač, kompozitor i glumac Neil Diamond, rođen 1941. u New Yorku, slavni britanski glumac i redatelj Laurence Olivier (1907-1989) i američki glumac, glazbenik i televizijski producent Desi Arnaz (1917-1986), no nije ni izdaleka postigla slavu originala.
Koncept Pssst! festivala istovremeno je medijski eksperiment, pa prima i filmove koji su snimljeni kao zvučni, ali mogu funkcionirati i bez tona, uz neku glazbenu pratnju, od klasike, preko rocka ili jazza, do elektronike, što od njih čini posve novu i neponovljivu umjetničku formu. Domaći i strani filmovi u natjecateljskom dijelu programa tako se prikazuju uz glazbenu pratnju, u pravilu živu, kao što se radilo u zlatnim godinama nijemog filma, a na festivalu se projicira i izbor slavnih naslova iz tog doba, pa su proteklih godina već predstavljene ruska, danska, japanska ili švedska kinematografija iz vremena nijemog filma, ali i recentni filmovi izvan konkurencije koji se sve više snimaju koristeći suvremenu tehnologiju.
Duško Popović
popovicdusko@yahoo.com
26.09.2017.