Revija dokumentarnog filma
Jedanaesti put u Belom Manastiru
Od 13. do 17. veljače u dvorani Mikro-kina, Trg slobode 16a, u Belom Manastiru, traje jedanaesta revija dokumentarnog filma koju organizira Foto-kino klub Baranja-film Beli Manastir, a podupiru Hrvatski audiovizualni centar, Hrvatski filmski savez, Zagreb film i Centar za kulturu Grada Belog Manastira.
Program se odvija pod geslom Film se gleda u kinu, sve ostalo je improvizacija!, a bit će prikazani, u ponedjeljak, filmovi Moj zanat scenariste i redatelja Mladena Matičevića, snimljen 2014. godine u produkciji Hrvatskog filmskog saveza i Starhilla, s direktorom crno-bijele fotografije Borisom Poljakom i producenticom Verom Roibić-Škarica, priča o životu i djelu legendarnog šansonjera, kompozitora, pjesnika i slikara Arsena Dedića i Mariška bend Petra Krelje, snimljen 1986. godine u produkciji Zagreb filma, zanimljiva priča o Mariški Holoubek, osamdesetogodišnjakinji koja je svirala violinu u tom podravskom glazbenom orkestru (film se prikazuje na projekcijama u ponedjeljak i srijedu, i jedini je kojeg će na Reviji publika moći vidjeti dva puta), pa zatim u utorak Pola stoljeća diska autora Zvonimira Rumboldta iz 2015., sniman u produkciji Kad-tad i Hrvatske radiotelevizije u Opatiji, Splitu, Rijeci, Zagrebu i Parizu te u Jelsi na otoku Hvaru gdje je 1964. godine Petar Ivulić otvorio prvi disko u Jugoslaviji (naravno, neki tvrde da prvenstvo pripada njima), koji nije mogao registrirati jer tada nitko nije znao što je to i Na putu do škole francuskog redatelja Pascala Plissona, sniman u Keniji, Argentini, Maroku i Indiji, koji govori o učenicima koji do škole moraju daleko putovati, neki pješice, drugi na konju pa čak i u invalidskim kolicima.
Kadar iz filma Dan po dan
U srijedu su na programu druga projekcija Mariška benda i sat i pol dugi Tyson američkog redatelja Jamesa Tobacka, snimljen 2008. godine, koji govori o svjetskom prvaku u boksu, u teškoj kategoriji, svojevrsna introspekcija nekadašnjeg šampiona koji promišlja o svom životu i boksačkoj karijeri.
Četvrtak je rezerviran za scenaristu i redatelja Zdravka Mustača koji je u produkciji Hrvatskog filmskog saveza 2015. godine snimio dokumentarac Martinac (kamera Boris Poljak, montaža Damir Čučić, producentica Vera Robić-Škarica) o karizmatičnom Ivanu Martincu kojeg su mnogi proglašavali jednim od najboljih autora amaterskog filma u nas, a poslije njega će biti prikazan Mustačev film Noćas, crno-bijela trodijelna priča o nepoznatom Zagrebu, koju je snimila Dinka Radonić, montirao Damir Čučić, zvuk oblikovala Dubravka Premar, a produkciju vodila Vera Robić-Škarica.
Tjedan dokumentarnog filma u Belom Manastiru završava u petak, projekcijom najdužeg filma u programu, sto i nešto minutnog Grizzly Mana redatelja Wernera Herzoga, snimljenog 2005. godine, koji se smatra vrhuncem redateljevog dokumentarističkog opusa te filmom Dan po dan snimatelja i redatelja Borisa Poljaka, nastalim po scenariju Anje Kladar, o ljudima koji boluju od rijetkih bolesti za koje mnogi nisu nikada ni čuli, koji je snimljen 2015. godine u suradnji Hrvatskog saveza za rijetke bolesti i Hrvatskog filmskog saveza.
Entuzijastički zamišljena revija dokumentarnog filma donosi u Beli Manastir i Baranju šaroliki odabir dokumentaraca snimljenih u rasponu od tridesetak godina, domaćih i stranih, poznatih i relativno nepoznatih, a sve kako bi zainteresiranoj publici približila film uopće, posebno dokumentarni kojeg nemaju prilike vidjeti tako često. Da se volja, entuzijazam i upornost isplate dokazuje ulazak u drugu deceniju projekta i namjera organizatora i publike da se, vezani ljubavlju prema filmu, druže i ubuduće.
Duško Popović
popovicdusko@yahoo.com
13.02.2017.