Svjetski dan audiovizualne baštine

Restaurirani animirani filmovi

U maloj dvorani kina Tuškanac održana je u četvrtak, 27. listopada, u suradnji Hrvatske kinoteke Hrvatskog državnog arhiva i Hrvatskog filmskog saveza, a uz potporu producenta Zagreb filma, projekcija odabira digitalno restauriranih animiranih filmova autora Zagrebačke škole, u razdoblju od 1958. do 1988. godine. Filmovi su restaurirani 2016. u sklopu zajedničkog projekta zaštite i restauracije AV gradiva Hrvatske kinoteke Hrvatskog državnog arhiva i Zagreb filma.

Prikazani su filmovi Samac redatelja Vatroslava Mimice (1958) po scenariju kojeg potpisuju Ivo Vrbanić i sam redatelj, o sumornom činovniku koji rutinski živi ne primjećujući djevojku koja mu nudi ljubav, sve do prosvjetljenja u snu, Kovačev šegrt Zlatka Boureka (1961) koji je napisao i scenarij, o šegrtu kojeg kovačeva žena svake večeri čarobnjaštvom pretvara u konja na kojem odlazi na sastanak vještica, sve dok se on ne uspije osvetiti i začarati nju, Muzikalno prase Zlatka Grgića (1965) po scenariju Borivoja Dovnikovića Borde i samog redatelja, o prascu ili odojku pjevaču kojeg publika (kao i mnoge druge umjetnike ili novinare) ipak doživljava prvenstveno kao potencijalnu reš pečenku, Ples gorila Milana Blažekovića (1968) po scenariju Dušana Vukotića, o uličnim muzikantima koji nastupaju s gorilama, mužjakom i ženkom, pa nakon brojnih sukoba dožive da njih u međuvremenu zaljubljene gorile stanu voditi na uzici, Kolekcionar Milana Blažekovića (1971) po vlastitom scenariju, o skupljaču leptira i lovu na zadnji primjerak koji mu nedostaje u zbirci, Konj Pavla Štaltera (1972) koji je napisao i scenarij, o zavođenju muškarca u liku konja koji poklekne kad mu žena ponudi kocku šećera, Pogrebnik Vladimira Jutreše i Aleksandra Marksa (1979) po scenariju Dušana Vukotića, o pogrebniku koji se protiv predrasuda i sujevjerja pokušava boriti uz pomoć mrtvaca koje poziva da budu gosti na večeri koju priređuju on i njegova žena, Put k susjedu redatelja i scenarista Nedjeljka Dragića (1981), o čovjeku koji nakon obimnih priprema, tuširanja i odijevanja u posjet susjedu odlazi u tenku te Dan kada sam prestao pušiti istog autora (1982), o usamljenosti, otuđenosti i strahu suvremenog čovjeka, Posljednja stanica Pavla Štaltera po scenariju Pere Kvesića (1988), o putnicima iz boljeg svijeta koji u nestrpljenju da nastave putovanje narede vlakovođi da krene iako nije dovršio pregled vlaka odnosno Leptiri Krešimira Zimonića (1988), za koje je scenarij napisao s Magdom Dulčić, o usamljenoj djevojci koju uz upaljenu svjetiljku oblijeću leptiri.


Kadar iz filma Kovačev šegrt

Autori programa su Carmen Lhotka, Juraj Kukoč i Vjeran Pavlinić koji je predstavio projekt digitalne restauracije animiranih filmova Zagrebačke škole crtanog filma i moderirao razgovorom u kojem su sudjelovali ravnatelj Zagreb filma Vinko Brešan, autor Krešimir Zimonić, restauratori Mirela Budimić i Mario Pulek, iz ATER studija te Tomislav Vujnović i Gordan Antić iz studija VIZIJE S.GF.T. i Carmen Lhotka, načelnica Odsjeka za zaštitu i restauraciju filmskog gradiva Hrvatske kinoteke Hrvatskog državnog arhiva.

UNESCo je 27. listopada proglasio Svjetskim danom audiovizualne baštine na svojoj 33. generalnoj konferenciji održanoj 2005. godine, a Hrvatska se kinoteka, kao nacionalni filmski arhiv, odmah uključila u svakogodišnje obilježavanje. Cilj je uvijek isti, podizanje svijesti o važnosti audiovizualnih dokumenata, kao dijela nacionalnog identiteta svake zemlje, posebno ako se zna da su mnogi audiovizualni materijali zauvijek nestali, bilo zbog tehnološke zastarjelosti ili jednostavno zbog nebrige odgovornih.

Duško Popović
popovicdusko@yahoo.com

28.10.2016.