Škola dokumentarnog filma

Petogodišnjak(inja)

U subotu, 16. travnja u zagrebačkom kinu Grič održana je svečana projekcija filmova nastalih na ovogodišnjoj, petoj po redu Školi dokumentarnog filma koja je potrajala dobrih šest mjeseci, od 2. listopada prošle do 26. ožujka ove godine, s jedanaest polaznika čiji su mentori bili Igor Bezinović, Hrvoslava Brkušić, Ana Hušman, Oliver Sertić i Nebojša Slijepčević, a predavači još i Anita Bastašić, Blaž Habuš, Vanja Jambrović, Boris Mitić, Lala Natruščik, Dinka Radonić te Ivan Zelić.

Polaznica Sanja Bistričić predstavila se filmom Ispred zastava, o nenadanoj i naizgled nemogućoj ljubavi Srpkinje Elvire i Hrvata i katolika Đure, a još više o odrastanju, ranama iz prošlosti, bijesu i mržnji, koje ipak savladaju neki novi i nepoznati osjećaji, a Lidija Jasnić Marijanom, pričom o posjeti prijatelju koji se bavi crtežima i zapisima iz prošlosti, a nakon dugogodišnje pauze otkrivaju sličnosti i razlike u protoku vremena. Luana Jojić snimila je Kuhinju, prividno posve običnu priču o svakodnevnoj dinamici kuhinjskih razgovora, gdje je naglasak na prividno, a Martina Jurić Bakinu bundu, o snalaženju djevojke koja selidbom u zagrebački stan svog dečka, kojeg je naslijedio od pokojne bake, naslijedi i bakinu bundu, a s njom i neke obiteljske tajne koje članovi obitelji radije skrivaju jedni od drugih, dok je Lorna Kunčić u Vertikalama pokušala razjasniti neke neobične životne pozive i dileme koje dovode do transformacije ljudskih sudbina, naglašavajući da smo često kreatori nekih prepreka koje nam se čine nesavladivima, sve dok ih stvarno ne pokušamo prijeći.


Kadar iz filma Vertikale

Sonja Lazić se u filmu Show, jednom od najdužih u ovogodišnjoj produkciji, pozabavila događanjima u podrumu Šeferove ulice broj 4, iz kojeg su danima (a još više noćima)  dopirali neobični zvuci koji su odavali da se tu vrše naporne probe za skorašnji nastup koji protagonistima treba donijeti vječnu slavu, a Sara Bernarda Moritz u filmu Bolan razjašnjava svoj odnos s pokojnim djedom i promišljanja obitelji o kremaciji zbog koje su ostali bez fizičkog mjesta na koje mogu usmjeriti svoju tugu i sjećanja na pokojnika. Jelena Primorac snimila je zanimljiv rad, a Dražen Puklavec film Samo tvrdo, o nogometašima kojima igra prerasta u ritual, a želja za pobjedom nadvladava iscrpljenost, sve dok ne dođe do opće tučnjave, odnosno katarze nakon koje neki završe na šivanju, nekima je smiješno, drugima žao, a neki čak odustaju od nastavka igre.

Konačno, Ivan Šušnjar potpisuje autorski rad Karoca, što je ime tradicionalnog vozila iz Postira, sastavljenog od nekoliko dasaka, dvije osovine i kotača s kojim se hrabri spuštaju niz strmine, a Petar Vukičević Nek ti liti bude zima o Dioklecijanu koji se poslije 1700 godina vraća u svoju palaču i mora ju obilaziti uz pomoć turističkog vodiča.

Filmovi traju od četiri do trinaest minuta, a valja napomenuti da program financiraju HAVC, Gradski ured za obrazovanje, kulturu i sport Grada Zagreba, Društvo hrvatskih filmskih redatelja, Zaklada Kultura nova i Nacionalna zaklada za razvoj civilnoga društva.

O vrijednosti Škole dokumentarnog filma svjedoči i podatak da su na ovogodišnjim Danima hrvatskog filma među 87 dokumentaraca odabranih za natjecateljski program i dva filma, 58% Bojana-Harona Markičevića te Rezidba Katerine Dude koji su snimljeni na prošlogodišnjoj, četvrtoj Školi!

Duško Popović
popovicdusko@yahoo.com

18.04.2016.