Treća Večer animacije u Tuškancu

Kineski animirani film

Da na špicama nema nekih od onih 47.000 kvadratičnih znakova koji sačinjavaju kinesko pismo, ili bar tri do četiri tisuće koji se i danas operativno koriste, prosječan bi gledatelj teško pogodio da je riječ o nekom od kineskih animiranih filmova. Sadržajno i likovima filmovi su globalizirani, bave se svima razumljivim temama i šalju univerzalne poruke. Bar ovi koje smo sinoć vidjeli na trećoj Večeri animacije u kinu Tuškanac koju su zajedno organizirali ASIFA Hrvatske i Hrvatski filmski savez, a program je ostvaren u suradnji s ASIFA-om Kine.

Među sedam odabranih filmova vidjeli smo The Mask autora Tian Yu Huanga koji se izdvaja klasičnom  tematikom, za koju je potrebno i nešto poznavanja kineske kulture i tradicije, značenja rituala i obrednih maski, ali i stop motion tehnikom i neobičnim kvadratnim formatom slike, svakako najkineskiji u programu, pa Redemption Xiao Dong Zhenga, sačinjen u kombiniranoj 2D tehnici i kompozitingu, priča o lovcu koji neumoljivo proganja lovinu iako pri tomu prolazi faze dilema i samooptuživanja, i na kraju se (nehotice?) ubije metkom kojeg je sam ispucao, The Life of Smartphone Addicts Cheng Ling Xie, neobično krvava ali i duhovita kritika suvremene opčinjenosti tehnologijom komunikacija, koja nas u suštini udaljava jedne od drugih i od života, iako ostavlja dojam sve jače povezanosti, Apple Guan Yu Lija, koji povezuje niz općih mjesta, od priče o Adamu i Evi do Snjeguljice i sedam patuljaka i u najkraćem trajanju u ovom 45-minutnom programu, svega 2' 24'', priča svoju snažnu priču, urnebesni Ben Hong Ming Zhanga o smetlaru koji pokušava spasiti bebu slučajnu upalu u smetlarski kamion, pa na kraju beba spasi njega, očito namijenjen prvenstveno najmlađoj publici, jedini načinjen u 3D animaciji i u koprodukciji s Francuzima, zatim Ship Feng Yaoa, egzistencijalistički prikaz svakodnevice lišene pravoga smisla i na kraju Go to City ELE Wenyu Lia, snimljen prošle godine, koji će tek biti prikazan na ovogodišnjem VAFI-ju, koji se od 19. do 24. travnja održava u Varaždinu, pričao o malenoj svinji koja prvi put sama odlazi u grad slonova gdje je ne prihvaćaju jer je drugačija, a na kraju se ispostavi da su i slonovi ustvari maskirane svinje. Priča u kojoj bi se prepoznali mnogi od nas.


Go to City ELE

Više od šezdeset godina duga tradicija kineske animacije, koja je često povezivana s drugim vizualnim umjetnostima, poput karikature, a čiji su rodonačelnici bili animirani filmovi Pobuna Kralja majmuna u nebeskom dvorcu i drugi, snimljeni pedesetih i šezdesetih godina prošloga stoljeća, obilježena je osebujnim stilom, prepoznatim i nagrađivanim u svijetu. Razvoju kineske animacije svakako doprinosi stvaranje kolegija za podršku razvoju industrije animiranog filma, prije desetak godina, u kojem su predstavnici ministarstava kulture, financija, obrazovanja, znanosti i tehnologije te još šest državnih institucija, kao i čvršće povezivanje s autorima iz Hong Konga, Makaa i s Tajvana, uz angažiranje autora iz unutrašnjosti skupa s kolegama iz Pekinga. Kineska je animacije sve više okrenuta novim medijima, poput TV-serija, animacija za mobilne telefone i internetskih animacija. Sve je popularniji i LCD ekran za crtanje kompanije Hanvang, koji pojednostavljuje proces animacije.

Spajajući neke tradicionalne pristupe, poput animacije klasičnih kineskih romana Tri kraljevstva i drugih, s izvozom svojih radova na svjetsko tržište, posebno francusko, japansko, korejsko, tajlandsko i na cjelokupno englesko govorno područje, zbog čega je sve izraženiji proces globalizacije tema i izričaja, kineska animacija postaje sve zanimljivija i prisutnija u svjetskoj animaciji.

Duško Popović
popovicdusko@yahoo.com

31.03.2016.