Filmska umjetnost u kinu Tuškanac
Peti, a prvi
Mogao je to biti tek slučajan susret i upoznavanje posredstvom zajedničke prijateljice, kad je popijena i prva kava. Ali, onda je krenulo! Pokazalo se da dijele slične zamisli o mnogim stvarima, pa i o potrebi širenja medijske kulture među učenicima (i profesorima) srednjih škola, i općenito. Profesorica hrvatskog jezika i filmske umjetnosti u zagrebačkoj XIII. gimnaziji Ana Đordić i filmska montažerka i asistentica na Akademiji dramske umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu Jelena Modrić druže se od 2011. godine i na Školi medijske kulture Dr. Ante Peterlić, a već su više godina angažirane među predavačicama Drugog stupnja seminara medijske kulture na Školi, gdje vode program eksperimentalne nastave filmske umjetnosti za srednjoškolce odnosno nastave filma u srednjoj školi. Između ostaloga, u međuvremenu su, od 2013. godine nadalje, održale i četiri nastavna bloka naslovljena Filmska umjetnost u kinu Tuškanac, koja su bila namijenjena učenicima srednjih škola. Ukupno je sudjelovalo više od stotinu učenika Prve, Četvrte, Šeste i Trinaeste zagrebačke gimnazije, uz povremeno druženje s karlovačkim gimnazijalcima. Eksperimentalna je filmska nastava obuhvatila teoriju filma, analizu pojedinih ostvarenja, žanrovskih odrednica, značajki filmskih rodova ili upoznavanja stilskih razdoblja u povijesti filma, a poslije projekcije bi se polaznici i voditelji bacili na raščlanjivanje karakteristika filma, poput kamere, montaže, glazbe ili glume. Neki od polaznika bili su toliko razgaljeni da su se pojavili na sva četiri bloka, i tražili još. Od 30. ožujka do 3. travnja 2015. održan je i peti nastavni blok, a prvi namijenjen prvenstveno profesorima. Jer, oni su (bolje reći, one) naravno najvažniji faktor pri uvođenju nastave filmske umjetnosti u srednje škole. Dok je medijska kultura uvrštena u program hrvatskog jezika u osnovnoj školi, iako u pravilu ovisi o dobroj volji nastavnika, u srednjim školama je to još uvijek veoma rijetka pojava. Zbog toga je Hrvatski filmski savez uputio poziv profesori(ca)ma hrvatskog jezika i svim zainteresiranima za sudjelovanje u programu nastave Filmska umjetnosti u kinu Tuškanac kako bi potpomogao usvajanje audiovizualne pismenosti i medijske kulture u srednjoškolskom obrazovanju.
Odazvale su se profesorice iz zagrebačke XIII. gimnazije, Gimnazije Karlovac, zagrebačke Škole primijenjene umjetnosti i dizajna, Klasične gimnazije Zagreb, Poljoprivredne škole u Zagrebu, zagrebačke X. gimnazije Ivana Supeka te dvije profesorice iz Zadra, a uz njih i više učenika XIII. gimnazije te Škole primijenjene umjetnosti i dizajna. Nastava se svih pet dana odvijala tako da su na početku voditeljice održale sadržajno i duhovito motivacijsko izlaganje o filmu koji će biti prikazan (a filmovi su bili u rasponu od Ronda Zvonimira Berkovića, koji se smatra jednim od najboljih u općoj povijesti hrvatskog filma, do Psycha Alfreda Hitchocka, psihološkog trilera iz 1960. godine), nakon čega bi uslijedila sama projekcija, a poslije i analiza filma. Tražila se i očekivala aktivna uloga polaznika u svim fazama, a sve je rezultiralo njihovim oduševljenim prijedlogom da se s ovakvom praksom nastavi i ubuduće. Osim toga, pala je i sugestija da se napiše udžbenik, ili bar skripta, o metodologiji ovakve nastave.
Svakako bi bilo potrebno da se u budućim izdanjima nastave Filmske umjetnosti u kinu Tuškanac, za profesore i za učenike, bili odvojeno ili zajedno, razmisli i o uvođenju praktičnog dijela, odnosno snimanja i montaže, kako bi se zaokružio pristup i uz teorijska dobila i praktična znanja u provedbi nastave filmske kulture.
Duško Popović
popovicdusko@yahoo.com
08.04.2015.