15. škola medijske kulture Dr. Ante Peterlić
Desetogodišnja dobra praksa
U OŠ Marije Jurić Zagorke školske 2002./03. godine započinje s radom družina Zaigrani Aktivni Gromoglasni – ZAG. Družina okuplja mlade zaljubljenike u film, fotografiju i radio, učenike od 5. do 8. razreda. Voditeljice smo družine, profesorice hrvatskoga jezika Ana Brčić Bauer, Melita Horvatek Forjan i Nataša Jakob, a pohađale smo mnogobrojne radionice na Školi medijske kulture u organizaciji Hrvatskog filmskog saveza, kako bi stekle potrebno stručno znanje za vođenje izvannastavnih projekata i radionica. Završile smo radionice dokumentarnoga filma kod Petra Krelje i Damira Čučića, igranoga filma kod Zorana Tadića i Snježane Tribuson, radionicu TV-reportaže koju su vodili Dražen Ilinčić, Damir Čučić i Darko Drinovac, radionicu kamere i snimanja pod vodstvom Borisa Poljaka, montaže kod Slavena Zečevića i Ivane Fumić, specijaliziranu radionicu scenarija kod Gorana Tribusona, postprodukcije zvuka kod Dubravke Premar, radiofonije kod Vedrane Vrhovnik i Višnje Biti te metodičku radionicu za učitelje medijske kulture kod Krešimira Mikića.
S darovitim smo učenicima, tijekom proteklih deset godina, snimile trideset i tri filma, pet radijskih emisija te priredile desetak fotografskih izložbi i prezentacija. Glavni su likovi svih snimljenih filmova i radijskih emisija učenici, roditelji, osoblje ili profesori iz OŠ Marije Jurić Zagorke, koji su po nečemu osobiti.
U rujnu 2007. osnivamo Udrugu ZAG (www.udrugazag.hr) koja organizira edukativne radionice i seminare za djecu s posebnim potrebama i darovite učenike te njihove roditelje. Udruga ZAG kroz projekte Zagorkini lumeni, Sva lica različitosti, Sretno dijete, Janjevačko tradicijsko ruho, Gle!, Budi coool – ostani čist educira i medijski opismenjava učenike, njihove roditelje i ostale korisnike programa.Filmovi, fotografije i radijske emisije nagrađivane su na Revijama hrvatskog filmskoga i videostvaralaštva djece u organizaciji HFS-a i AOO-a, Lidranu, Malom DokuArtu, SLAFF-u, Unicefovom festivalu o pravima djece, Festivalu prvih i Danima janjevačke riječi. Udruga ZAG jedna je od 45 članica Hrvatskog filmskog saveza i aktivno sudjeluje u ostvarivanju obrazovnih, edukacijskih, filmskih i produkcijskih programa poput Videoradionice u Kraljevici, Škola u kinu Tuškanac, Film u školi (FUŠ), Crtić u vrtići, Dječje filmsko i videostvaralaštvo u funkciji javnoga zdravstva, Festival o pravima djeteta, Djeca djeci te redovito sudjeluje na revijama dječjega videostvaralaštva.
ZAG-ovi su sretni brojevi 10 godina postojanja, 33 filma ili 229 min i 15 sek. ili 3 sata 50 min. 15 sek., 16 nagrada, 150 učenika educirano kroz projekte od ideje do premijere, 300 virtualnih članova na ZAG-ovoj društvenoj stranici te 42.000 posjeta na mrežnoj stranici www.udrugazag.hr.
Dječje filmsko i videostvaralaštvo najproduktivnije je filmsko stvaralaštvo u Hrvatskoj. Od 1954. godine u hrvatskim su se osnovnim školama počele osnivati školske filmske družine i klubovi. Osamdesetih godina, u doba najjačega procvata dječjega filmskoga stvaralaštva, u Hrvatskoj je uspješno djelovalo oko 180 dječjih filmskih klubova. Upoznavanje s filmskom tehnikom bio je jedan od osnovnih ciljeva dječjih filmskih klubova, a snimanje dječjih filmova isprva je bilo povezano s nastavom hrvatskoga jezika i književnosti te likovnom i glazbenom kulturom.
Film je medij koji mladi, učenici osnovne i srednje škole, najlakše konzumiraju. Film i TV mediji su koji najviše utječu na današnje moderno društvo. Filmski se gledatelji, u pravilu, uz film žele opustiti i zabaviti, a poučavanje filmom u drugome je planu.
Nažalost, prikazivanje filmova u nastavi ili slušanje radijskih emisija i danas se ubraja među didaktički manje vrijedna sredstva jer je uvriježeno mišljenje - dok se gleda film, ne treba ništa raditi, učiti. Ali, dobro pripremljeni, metodički i didaktički pravilno vođeni satovi medijske ili filmske kulture oživljavaju nastavu i izazivaju učeničku pozornost. Kreativna primjena filmova i radijskih emisija u nastavi treba poticati učenike na učenje i primanje novih spoznaja na zanimljiviji, dinamičniji način u interaktivnoj nastavi.
Za kvalitetno provođenje nastave medijske kulture (osim tehničke opremljenosti učionice, kabineta ili škole) presudni su i kvaliteta filma i radijske emisije koji se prikazuju/slušaju, primjenjivost filma i radijske emisije u nastavi, motivacija učenika za recepciju i percepciju filma i radijske emisije te interpretacija nakon gledanja i slušanja – od spontanoga razgovora do kritičkoga vrednovanja.
Voditeljice ZAG-a tijekom školske godine na satovima medijske kulture prikazuju i interpretiraju dječje filmove i radijske emisije nastale na ZAG-ovim radionicama i projektima.
Na 15. Školi medijske kulture u okviru prvoga stupnja prezentirat će se ZAG-ovo dječje filmsko, radijsko i fotografsko stvaralaštvo kroz temu Medijikaoizvannastavneaktivnosti: 5. r. – Plemenitavještina (dokumentarnifilm), Omiljenaigramije ... nogomet (radijskareportaža), 6. r. – Janjevomoje (dokumentarnifilm), Janjevačkotradicijskoruho (fotografskaizložba), 7. r. – Pero (dokumentarnifilm), Mismodrugavrsta (radijskareportaža), 8. r. – Hafiz (dokumentarnifilm), Starcipojmanemaju (radijskareportaža), Fotomozgalice.
Put od ideje do premijere dječjih filmova, radijskih emisija i fotografskih izložaba potiče kod učenika kreativnost, samostalnost u medijskom izražavanju. No, još je važnije da učenici svojim medijskim uradcima senzibiliziraju javnost za potrebe djece s posebnim potrebama ili darovite učenike. Sigurno će netko od mladih filmaša, radijaša, fotografa inficiranih filmom, radijem ili fotografijom jednoga dana zaploviti profesionalnim medijskim vodama. Druženja, snimanja, putovanja i prijateljstva ostat će, zasigurno, u lijepom sjećanju mnogih zagovaca. Jedan od njih, Lucijan Loje, danas brucoš na Pravnom fakultetu, koji se rado prisjetio kako je bilo snimati film Naša Zagorka kaže: „Ovaj naizgled jednostavan igrano-dokumentarni film bio je poprište neizmjerne zabave i užitka prilikom snimanja. Ideja je bila snimiti, bez prethodnog upućivanja, znanje naših prijatelja o Mariji Jurić Zagorki, kao važnoj povijesnoj ličnosti po kojoj naša škola nosi ime, u spomen pedesete obljetnice njezine smrti. Naslušali smo se svega! Da je Zagorka napisala Grički top, ŠegrtaHlapića, Vuk i sedam kozlića. Nakon bezbroj postavljenih pitanja i snimanja hrpe učenika i nekoliko profesorica snimanje je, konačno, bilo gotovo. Kada smo pogledali svaku minutu materijala i složili kadrove, bili smo iznimno ponosni jer smo vidjeli da je Naša Zagorka upravo onakva kakvom smo je zamišljali. Snimanje Naše Zagorke pružilo nam je veliko zadovoljstvo i izmamilo osmijehe na naša lica. To je predivno iskustvo i lijepa uspomena iz osnovne škole. Potražite u svojoj školi filmsku ili radijsku družinu, priključite se stvaranju medijskog djela i uživajte u kvalitetnoj zabavi – koristit će vam u budućem životu“.
Nadamo se da će se nakon interpretacije dječjih filmskih, radijskih i fotografskih djela neki od polaznika prvoga stupnja seminara ŠMK samostalno upustiti u filmski, radijski ili fotografski projekt i tako postati medijski stvaratelji koji će vlastite uratke koristiti u nastavi.
S R E T N O !
Ana Brčić Bauer, Melita Horvatek Forjan i Nataša Jakob
Filmska družina ZAG među najuspješnijim je školskim filmskim skupinama u nas, s mnogim osvojenim nagradama i priznanjima u svim oblicima dječjeg stvaralaštva kojima se bave, a Melita Horvatek Forjan i Nataša Jakob, u suradnji s Josipom Krunićem, voditeljem MMC SKIG, Gunja, autorice su korisnog priručnika za voditelje školskih filmskih skupina Od ideje do premijere.
Pripremio: Duško Popović
23.08.2013.