Predavanje Miška Šuvakovića o umjetničkom opusu Tomislava Gotovca
predavač:
Dr. Miško Šuvaković, estetičar i teoretičar umjetnosti, Beograd
naslov predavanja:
Postmedijski film ili taktike performansa Tomislava Gotovca
mjesto:
Radnička galerija, Radnička cesta 22, Zagreb
datum i vrijeme:
petak, 14.6.2013. u 18 sati
Dr. Miško Šuvaković, ugledni estetičar i teoretičar umjetnosti, održat će u petak, 14.6.2013. u 18 sati u Radničkoj galeriji predavanje pod naslovom Postmedijski film ili taktike performansa Tomislava Gotovca.
Dr. Miško Šuvaković
Na predavanju će biti riječi o statusu i ulozi postmedijskog umjetničkog rada na primjeru performerske prakse Tomislava Gotovca kao oblika postmedijskog umjetničkog djelovanja. Predavač će ukazati na puteve kojima je Gotovac napustio eksperimentalni film kao medijsku umjetnost i ušao u polje performansa kao postmedijske umetnosti. Pri tome je važno ukazati na Gotovčevu bitnu intenciju da performans kao i sve druge oblike umjetničkog djelovanja doživljava i imenuje filmom (često se citira Gotovčeva izjava Sve je to movie). Na tom odnosu napuštenog medija i prenesene medijske metafore u postmedijsku praksu je izgrađena složena umjetnička praksa kojom je Gotovac obilježio kraj 20. stoljeća.
U nedavno objavljenoj knjizi Umetnost i politika. Savremena estetika, filozofija, teorija i umetnost u vremenu globalne tranzicije (Beograd, 2012.), Šuvaković piše o Tomislavu Gotovcu:
Tomislav Gotovac je hrvatski reditelj i performans umetnik koji je delovao u Zagrebu, a jedno kratko vreme je radio i u Beogradu. Njegova umetnička praksa kritički referira na atmosferu holivudskog filma, kao i na, takozvani, mali film od američkog eksperimentalnog filma do zagrebačkog antifilma i beogradskog crnog talasa. Njegovi javni i privatni performansi često se mogu tumačiti kao transfiguracije filmskih koncepata u živa izvođenja performans umetnosti. Gotovčevi foto-performansi sa šišanjem („Glave“, 1970) bile su daleke anticipacije queer ponašanja, da bi u egzibicionističkim radovima („Streaking“, 1971, „Integral“, 1978, „Akcija 100“, 1979) izveo dramatičan spoj queer ponašanja sa disidentskim činovima u poznom realsocijalizmu. Gotovac je igrao na kartu provokacije / šoka pokazujući nago genitalno telo odraslog muškarca u kontekstu umerenog, svakako puritanskog, modernizma unutar eks-jugoslovenskog poznog socijalizma. Nago negenitalno žensko telo bilo je tolerisano u emancipovanom samoupravnom društvu, međutim pokazano muško telo je bilo „traumatičan“ gest ne samo moralnog već i političkog Zakona organizacije društvene vizuelnosti. Gotovac je provocirao sam Zakon. Ali njegov ključni queer rad je poznodelo ili foto-performans nazvan „Foxy Mister“ (2002). Rad je zasnovan na jednostavnoj zamisli zamene, zameniti figuru nage porno-zvezde iz časopisa Fox Lady figurom u sličnojpozi koju izvodi Gotovac, a to znači star muškarac. Ovo delo je direktna razgradnja horizonta očekivanja posmatrača pornografskog dela poništavanjem erotske afektacije. Pri tome, dostupnost pornografije bila je jedno od dostignuća postsocijalizma. Gotovac izvodi queer oblik ponašanja/pokazivanja ne da bi kao queer aktivisti dosegao do vizuelnepojavnosti drugog i drugih identiteta, već da bi posmatrača brutalno suočio sa prekršenim konvencijama industrije zabave. Pitanje o queeru nije pitanje samo slobode, pravana iskazivanje i pokazivanje identiteta izbora i izvođenja ili izražavanje rodne uloge ili izbora uloge, već i suočenje sa industrijom proizvođenja vizuelnosti tela kao objekta za uživanje ili identifikaciju u masovnoj i popularnoj umetnosti.
Mumija
Miško Šuvaković je doktorirao je na Fakultetu likovnih umetnosti Univerziteta umetnosti u Beogradu 1993. godine. Profesor je ”Primjenjene estetike” na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu. Predaje “Teoriju umjetnosti” na Interdisciplinarnim studijama Univerziteta umetnosti u Beogradu. Drži kurseve ”Historija moderne umjetnosti i dizajna” i ” Umjetnički diskurs istraživanja” na Arhitektonskom fakultetu u Beogradu.
Bio je član konceptualističke Grupe 143 (1975-80.) i neformalne teorijske zajednice "Zajednica za istraživanje prostora" (1982-89.). Surađuje sa je teorijskom paltformom “Teorija koja hoda” (od 2000). Blizak je umjentičkoj platformi ”Provisional SALTA Ensmeble” (od 2010). Surađivao je na uređivanju časopisa “Katalog 143” (Beograd, 1976-1978), "Mentalni prostor" (Beograd, 1982-87), "TransKatalog" (Novi Sad, 1995-1998), “Teorija koja hoda” (Beograd, od 2001), ”AM Časopis za studije umetnosti i medija” (Beograd, od 2012). Objavio je 41 knjigu na srpskom, hrvatskom, slovenskom i engelskom jeziku od 1989. godine do danas.
Predavanje Miška Šuvakovića organizira Institut Tomislav Gotovac u suradnji s Radničkom galerijom. Institut Tomislav Gotovac osnovan je 2011. godine sa ciljem čuvanja, stručne obrade, prezentacije i promocije njegovog umjetničkog opusa. Program Instituta finacijski pomaže Erste Foundation iz Beča.
11.06.2013.