Kino Apolo
Radionica filmske maske i šminke
Filmska maska i šminka pojavila se na filmu kao nasljednica kazališne prakse primjene kozmetičkih, plastičnih i drugih pomagala kojima je cilj dočarati transformacije lica i tijela, a posebno postarivanje, pomlađivanje, poružnjivanje i, naravno, poljepšavanje glumaca. Često se filmska šminka koristi i kao način smanjivanja razlika u boji tena pojedinih glumaca, a obično se u komercijalnoj i tradicionalnoj kinematografiji žene teniraju svjetlije, a muškarci tamnije. Na neki je način filmska maska i najdemokratičniji dio svakog filma jer obuhvaća ne samo glavne likove nego i statiste. Dva su osnovna tipa filmske maske i šminke korektivan i karakteran, a od početaka se razvijala u skladu sa sadržajnim zahtjevima filmova i promjenama filmske tehnologije. Maskeri sudjeluju u svim fazama nastanka filma, a posebno u pripremama snimanja te u samom snimanju slike, u najužoj suradnji sa scenografom, kostimografom i direktorom fotografije te naravno s redateljem. U tzv. filmovima maske nadređen im je majstor maske, a uvijek aktivno surađuju s vlasuljarom i frizerom te s asistentima maskera koji se popularno nazivaju šminkerima. Na razvoj i značenje maske i šminke utjecali su posebno znanstveno-fantastični te povijesni filmovi, a prvo slavno šminkersko ime bio je legendarni Max Factor. Svaki je pomak u filmskoj tehnologiji, od uvođenja pankromatske vrpce koja je dozvolila nanošenje lakše šminke, ali i tražila veću vještinu šminkera, preko zvučnog, a zatim i filma u boji, donosio i promjene u shvaćanju filmske maske. U dokumentarnim filmovima te u igranim filmovima koji žele postići privid dokumentarnosti maska se u pravilu ne koristi. Novo doba digitalne kinematografije stavlja pred filmske maskere posve drugačije zadatke.
U karlovačkom Kinu Apolo održana je u nedjelju, 17. veljače radionica filmske maske i šminke koju je uoči projekcije animiranog filma redatelja Tima Burtona Moje najdraže čudovište održala i vodila dugogodišnja suradnica Kinokluba Karlovac, profesionalna šminkerica Zdenka Mihelj. Sudionici Filmske revije mladeži i Four river film festivala sjećaju se radionica filmske maske i šminke koje je Zdenka Mihelj provodila 2010. i 2011. godine.
Photo by Ksenija Sanković
Zainteresiranim sudionicima Zdenka je pokazala kako u samo nekoliko poteza kistom za šminkanje mogu nastati modrice i ožiljci, ali i različiti veseliji motivi, poput cvijeća i bubamara. Filmska šminka čini veliki dio vizualnog dojma kojim se radnja filma približava gledateljima te je potreban i veliki talent, ali i puno iskustva za napraviti uvjerljivu filmsku masku. Različiti tipovi kože zahtijevaju različitu kombinaciju boja, podloga te ostalih preparata, ali i vrstu šminke koja se upotrebljava kako bi se naglasilo upravo ono što je potrebno za dočarati određeni filmski lik.
Kistovi, različite boje, kutijice i bočice privukli su brojne znatiželjne poglede, a oni najodvažniji, podjednako mladi i nešto stariji, prepustili su se u Zdenkine ruke te barem na jedan dan osjetili kako je to biti filmska zvijezda za čiji izgled se brine profesionalac.
Partneri projekta Kina Apolo, koje je pokrenuto od prosinca prošle godine, su tvrtka Tabopromocija d.o.o., Grad Karlovac i udruga Kinoklub Karlovac, a zajednički zadatak je gledateljima koji su čak pet godina bili bez kina u svomu gradu, uz redovan kino program ponuditi i različite dodatne sadržaje te je ova radionica samo jedan u nizu takvih programa.
Duško Popović
18.02.2013.