Vodič za djecu, roditelje i učitelje
Moj prvi animirani film

U izdanju Profila, na nešto manje od stotinu stranica, Dragomir Dančević objavio je vodič za djecu, roditelje i učitelje naslovljen Moj prvi animirani film.

Autor uvodno navodi da knjiga sadrži sve korake koje mora napraviti stvaratelj animiranog filma, od osnovnih pojmova s objašnjenjima koja su prilagođena djeci do konkretnih primjera izrade animiranog filma, s jednostavnom animacijom lika, snimanjem crteža i oblikovanjem filma. I pojedini su dijelovi vodiča upravo naslovljeni vrlo praktično, od kratke povijesti animacije do tehničke izrade animacijskoga stola,  bilo školskog ili za kućnu upotrebu, snimanja crteža u računalo, montaže, a ima i tekstova namijenjenih voditeljima ili učiteljima kojima trebaju dodatna znanja koja će prenositi učenicima, poput detaljnije razrađenih pojmova crteža i sekundi, ekstrema i faza, deformacija linije, scenarija, sinopsisa i knjige snimanja do vremena trajanja kadra i poduke o tomu kako djecu zainteresirati za rad na animiranom filmu.

Valja pričati s djecom o slikovnicama ili stripovima te o bajkama koje su rado slušali u ranom djetinjstvu pa ih navesti da se stanu izražavati vlastitim crtežima koje će uskoro oživjeti u svom prvom animiranom filmu.  

Nastanak animiranog filma, u kojem istodobno nastaju lik ili objekt i njihov pokret, zahtijeva i neke predradnje i vještine, naglašava Dančević, poput dobrog poznavanja likovnog jezika, od točke i crte do plohe i volumena, ali i likovne tehnike crtanja i slikanja te njihove praktične primjene. Svakako valja izbjegavati snižavanje vrijednosnih pragova te inzistirati na individualnosti autorskoga rada odnosno izbjeći kič i sladunjavost. Onima koji se žele baviti animacijom preporučeno je praćenje stručne literature, pohađanje radionica pri filmskim školama ili udrugama te sudjelovanje na filmskim revijama i festivalima. Danas je u tomu svakako i velika uloga interneta s obiljem informacija koje mogu olakšati i unaprijediti stvaralački rad.

Izrada svakog kadra animiranog filma detaljno je objašnjena opisom crteža, njegovom slikom i načinom snimanja, a navedeno je i više primjera rada djece animatora, poput filmova Opasna riba Tea, Picek i Rožica, Nestašni Žoli i Nestašni Lukas.  Žoli je inače pas, a Lukas konj i djecu uvijek posebno motivira kako oživjeti takve likove i prikazati njihovo kretanje.

Autor se u svojem vodiču bavi i nizom praktičnih pitanja, poput bojanja kadrova, odabira glazbe, bilo one koja se koristi u školskom programu glazbene kulture ili posebno komponirane za film, pri čemu valja kompozitora detaljno upoznati s dijelovima filma, animacije ptica u letu, treptanja očiju ili pokretanja usana odnosno pokreta ljudskih nogu ili životinjskoga kretanja, a pri kraju nudi i više internetskih poveznica na važne i korisne stranice poput Hrvatskog filmskog saveza, Svjetskog festivala animiranog filma, Internacionalnog festivala animiranog filma djece i mladih Varaždin, ŠAF-a Čakovec, Škole crtanog filma Dubrava, Filmsko-kreativnog studija Vanima ili Foto kino video kluba Zaprešić.

Do odlaska u mirovinu, koncem prošle školske godine, Dragomir Miro Dančević bio je voditelj ŠAL-a, Škole animacije Lukas, pri Osnovnoj školi Luka u Sesvetama, a sudeći po vodiču za djecu, roditelje i učitelje Moj prvi animirani film i volji za rad, svoju će aktivnost jednako uspješno nastaviti i dalje.

Recenzent je izdanja medijski pedagog Krešimir Mikić.

Duško Popović

31.12.2012.