Izložba Tomislava Gotovca u Parizu
Galerie Frank Elbaz, Paris
1. prosinac 2012. - 15 siječanj 2013.
utorak-subota 11:00-19:00
Otvorenje izložbe je u subotu 1.12.2012. od 17:00 do 20:00 sati
Kustos: Žarko Vijatović
Na izložbi, "Zagreb, volim te!“, koja će se održati od 1. prosinca 2012. do 15. siječnja 2013., galerija frank elbaz izložit će kapitalna djela umjetnika Tomislava Gotovca.
To je prva kriticka retrospektiva Tomislava Gotovca u jednoj europskoj galeriji.
Autor prvog performansa i happeninga u bivšoj Jugoslaviji, Gotovac je bio multidisciplinarni umjetnik. Karijeru je započeo 1960. godine s fotografskim radovima kao što su Glave te Pokazivanje časopisa Elle 1962. Iste godine režirao je svoj prvi eksperimentalni film Smrt. 1964. izveo je veliku seriju kolaža. Njegova osobnost i kreativna moć utjecali su na mnoge umjetnike i filmaše (Marina Abramović...).
Bez obzira na medij koji je koristio, njegov cjelokupni rad odnosi se više ili manje eksplicitno na strukturu i jezik filma. Upotrebljava citate, inserte iz filma i glazbe, te nerijetko posvećuje radove filmašima i glazbenicima koji su ga inspirirali (Godard, Dreyer, Hawks, Billie Holiday, itd..).
Izložba tematski obrađuje pet cjelina:
- kolaži: relikvije iz svakodnevnog života montaža su vlastitog života.
- filmovi: od 1962. umjetnik je režirao dokumentarno-eksperimentalne filmove koji se svrstavaju u strukturalni žanr. U Pravcu (1964), jednom od njegovih prvih filmova, kamera je montirana na tramvaj i samo prati liniju tračnica.
- tijelo: impresivnog stasa, Gotovac redovito u većini radova koristi svoje tijelo. Djelujući poput žive skulpture njemu je tijelo medij koji prenosi koncept. On je ujedno i redatelj i glumac i objekt.
- Krajiška 29: kao što izvodi javne akcije u javnom prostoru, tako u privatnom prostoru radi introspektivna djela. Nakon smrti svojih roditelja ulazi u naslijeđeni stan koji će s vremenom pretvoriti u veliku instalaciju.
- arhiva: za promociju svog rada umjetnik koristi medije, uglavnom novine. Za njega, objavljivanje performansa i uličnih akcija kao i svaki dokument koji se odnosi na njegov umjetnički stav, ima istu vrijednost kao i sam rad.
Raznolikost Gotovčevog umjetničkog pristupa ne temelji se samo na promatranju, analizi i sintezi procesa stvaranja, već i na društvenoj i političkoj dimenziji koja rezultira originalnim opusom temeljenim na samoj umjetnikovoj egzistenciji.
Cilj mu je bio pružiti odredjeno iskustvo u precizno definiranoj kontekstualnoj strukturi. No on često premašuje dozvoljenu granicu, želeći prevladati ljudsku sudbinu.
Izložba je organizirana u suradnji s Institutom Tomislav Gotovac. Projekcije filmova omogućio je Hrvatski filmski savez.
Tekst Danka Šošić.
28.11.2012.