U Splitu održan
2. međunarodni festival arheološkog filma

Iako u svijetu postoje slični festivali, splitski je Međunarodni festival arheološkog filma između ostaloga poseban i po mjestu održavanja, jer se projekcije odvijaju u Muzeju hrvatskih arheoloških spomenika, pa su i filmovi i gledatelji okruženi arheološkim artefaktima i uzbudljivom mistikom daleke povijesti. Održavanje MFAF-a tako označava i svojevrstan pomak ka shvaćanju muzeja kao interdisciplinarnog centra okrenutog suvremenosti i mjesta komunikacije. Međunarodni festival arheološkog filma i Split su članovi međunarodnog udruženja deset gradova organizatora sličnih manifestacija.

Filmovi arheološke tematike ove su godine pristigli iz Belgije, Francuske, Grčke, Irana, Irske, Italije, Poljske, SAD, Slovenije i Hrvatske, a bavili se zanimljivim temama od prapovijesti do novoga doba, odnosno od sjevera Europe i Mediterana do Afrike i Azije. U četvrtak, 8. studenoga su prikazani filmovi Najstariji indoeuropski kalendar Darka Puharića, Hrvatska, koji govori o kalendaru pronađenom na posudi u Vučedolu, nedaleko Vukovara, a datiran je u vrijeme sumerskih i egipatskih kalendara, oko 2600 godina prije Krista, Ponovno pronađeni parfem Luc Ronata, Francuska, nagrađen na upravo završenom festivalu arheološkog filma u Bordeauxu, o svojevrsnoj rekonstrukciji parfema korištenog u Pompejima u antičko vrijeme, pa Trzcinica – Karpatska Troja Zdzislawa Cozaca, Poljska, Zaboravljeni robovi s otoka Tromelin Thierry Ragoberta, Francuska, Kad su Gali sjekli glave Davida Geoffroya, Francuska, Neobična sudbina otete djevojke Eleni Stoumpou-Katsamouris, Grčka, Kul Farah Mahvesh Sheikholestami, Iran, Neronova Domus Aurea Alessandra Furlana, Pietra Galifija i Stefana Morettija, Italija, o Neronovom ludilu i Tajne Stonehengea Gail Willumsen, SAD. U petak su na programu bili Orlovi Aleksandrije Raymond Colleta, Francuska, Drevni Bled Mirana Erića, Slovenija, Katedrale u pustinji-Korzika u srednjem vijeku Marc Azéma, Francuska, Dioklecijanovi podrumi Hrvoja Jelavića-Šake, Hrvatska, Putovanja klaustra Henri-Louis Poiniera, Francuska, čiji je film Tragovi jednoga grada-Carcassone osvojio nagradu na 1. međunarodnom festivalu arheološkog filma u Splitu, Baalbek i ideja Konstantinopola Eugenia Bongioannija, Italija, Grad i smrt Bernarda David-Cavaza, Francuska, Occhiolà, božićne jaslice s planine Erei Lorenza Danielea, Italija i Prvi Europljani Axel Clevenota, Francuska.

Izvan natjecateljskog je programa oba dana prikazana irsko-belgijsko-francuska koprodukcija, animirani film Tajna Kellsa Tomma Moorea i Nore Twomey.

Žiri 2. međunarodnog festivala arheološkog filma radio je u sastavu dr. Joško Belamarić, znanstveni suradnik Instituta za povijest umjetnosti, Lydie Joan, programska direktorica Međunarodnog festivala arheološkog filma u Besançonu, Mate Zekan, muzejski savjetnik MHAS-a, Eduard Galić, redatelj i dr. Bruno Kragić, filmolog.

Oni su odlučili da treću nagradu dodijele filmu Prvi Europljani Axela Clevenota, Francuska, o kulturnim, umjetničkim i tehničkim značajkama temelja europskog identiteta, drugu je osvojio Kul Farah redateljice Mahvesh Sheikholestami, Iran, o pastiru koji vlastitom odlukom čuva vrijedno arheološko nalazište, dok je pobjednikom proglašen film Zaboravljeni robovi s otoka Tromelin Thierry Ragoberta, Francuska, o skupini robova koji sredinom XVIII stoljeća prežive brodolom pa se zatim međusobno bore za preživljavanje na .otočiću usred Indijskog oceana. Nagrade su replike skulpture Hrvatski kralj Vaska Lipovca.

Od ove godine uvedenu nagradu publike i posebno priznanje stručnog žirija osvojio je Hrvoje Jelavić-Šako za film Dioklecijanovi podrumi.

Prvi je splitski međunarodni festival arheološkog filma održan 2010. godine, a idući je najavljen u Splitu za dvije godine, 2014.

Duško Popović

12.11.2012.