Svjetski dan audiovizualne baštine u kinu Tuškanac

Subota, 27. listopada 2012.

17:00 Tajna dvorca I. B., 1951.; red. Milan Katić; 23 min.
Iz Kerempuhova dnevnika, 1950.; red. Bogdan Maračić; 30 min.
18:00 Okrugli stol – razgovor o zabranjenom hrvatskom filmu
19:00 Ciguli Miguli, 1952.; red. Branko Marjanović; 114 min.

Svjetski dan audiovizualne baštine: filmski program

U povodu obilježavanja ovogodišnjeg Svjetskog dana audiovizualne baštine Hrvatska kinoteka je u suradnji s Hrvatskim filmskim savezom organizirala program zabranjenih hrvatskih filmova. U jednodnevnom programu prikazujemo tri naslova iz pedesetih godina: sva tri naslova bila su zabranjena i prvi put prikazana nekoliko desetljeća kasnije.

U prvom bloku su dva naslova: oba ekranizacije tada vrlo popularnih jednočinki Kerempuhovog vedrog kazališta. Osim dva naslova koja prikazujemo, Tajna dvorca I.B. i Iz Kerempuhova dnevnika, snimljen je i Profesor Budalastov, film koji se danas smatra izgubljenim (lik profesora pojavljuje se i u filmu Iz Kerempuhova dnevnika; to je zapravo jedna od tri epizode koje nam Kerempuh donosi). Sva tri filma su satirični prikazi tadašnjih napetih odnosa između SSSR-a i ostatka komunističkog bloka i Jugoslavije, pa zapravo ne nastaju s idejom podrivanja vlasti nego više kao potpora tadašnjoj službenoj politici; oni su ponajviše kritika SSSR-a i onog dijela vladajuće strukture koja se priklanja Staljinu. Ono što im je najvjerojatnije presudilo bila je tadašnja dosta kruta i zatvorena opća kulturna klima, pa je snažnija satira čak i na račun neprijatelja, bila potencijalno opasna.

U drugom dijelu programa gledat ćemo filmsku humoresku Ciguli Miguli koja je po svjedočanstvu redatelja bila i službeno cenzurirana. Riječ je o poprilično 'nevinoj' i gotovo dobronamjernoj kritici loših karakteristika dijela birokratskog sustava. Ivan Ivanović je nesposoban i tašt, ali iznimno ambiciozan rukovoditelj koji dolazi u provinciju i bez imalo sluha za lokalnu zajednicu naprasno provodi zacrtani plan reforme kulturnog života grada. S druge strane nailazi na otpor, ali i na sve one negativne crte malograđanskog mentaliteta. Osim ove dvije struje tu je i omladina koja gradi novi Dom kulture i time utjelovljuje pozitivne vrijednosti novog poretka. Nakon prvog pregleda cenzure, filmu su dodani dijelovi u kojima se daje jača kritika malograđanštine, ali mu je unatoč tome prikazivanje odobreno tek 1977. godine, vjerojatno iz sličnog razloga kao i kod prva dva naslova.

Iako su ovi filmovi zaista bili zabranjeni, nisu nastajali kao ozbiljna i namjerna kritika tadašnje ideologije i sustava, nego kao pokušaji blage ironije ili pak kritike koja je bila odobrena i željena od strane tadašnje vlasti. Tome u prilog govori i činjenica da su i sami autori filmova bili iznenađeni zabranama. Uostalom, s obzirom na način na koji je cijeli sustav proizvodnje filmova bio ustrojen i na činjenicu da su filmovi nastajali isključivo uz financijsku potporu države, jedina stvarna cenzura je bila autocenzura. (Lucija Zore, filmski arhivist)

O filmovima:

Tajna dvorca I. B. (1951.); r. Milan Katić; sc. Fadil Hadžić
igrani, c/b, 23 min

Kratki sadržaj:
Velikašu i znanstveniku nenadano u posjet dolazi ugledan gost iz Rusije kako bi ga upozorio na njegovu neučinkovitost po pitanju 'Čudovišne zemlje' tj. Jugoslavije. Saziva se sastanak delegata iz cijele zemlje kako bi se pronašlo rješenje.

Iz Kerempuhova dnevnika (1950.); r/sc. Bogdan Maračić
igrani, c/b, 30 min

Kratki sadržaj:
Kerempuh oživljava u jednom kazalištu i promatra događaje na pozornici.

Ciguli Miguli (1952.); r. Branko Marjanović; sc. Joža Horvat
igrani, c/b, 114 min

Kratki sadržaj:
Visoki partijski dužnosnik Ivan Ivanović dolazi u mali grad kao privremena zamjena odsutna referenta za kulturu i silom pokušava ukinuti dotadašnja glazbena društva da bi reformirao cjelokupnu kulturnu scenu grada.

Organizacija i realizacija Hrvatska kinoteka/Hrvatski državni arhiv i HFS

26.10.2012.